Sida 3 av 6

Postat: tis jul 01, 2008 10:01 pm
av Jens Gustavsson
härligt, det blir kul att höra hur den går.

Postat: ons jul 02, 2008 7:00 am
av JBlom
Ska bli riktigt intressant att se hur den kommer att gå och öven höra hur den låter. :)

Postat: tor jul 03, 2008 9:30 pm
av Mikael S
Nu är det bara avgasröret kvar. Tog en kort provtur men behöver mappas så klart

Bild

Bild

Postat: tor jul 03, 2008 9:40 pm
av mattias
Har missat den här tråden - mycket fränt bygge och snabbt var det gjort. :thumbright:
Blir kul att höra en utvärdering av konceptet sen..

Du har väl semester för vem bygger så här snabbt annars? :lol:

Postat: tor jul 03, 2008 9:43 pm
av Mikael S
Tackar :D Långt till semestern så jag kör lite på kvällerna bara 8)

Postat: tor jul 03, 2008 11:18 pm
av Pimplaren
Grymt imponerad av ditt tempo...

Om du håller 100 när du mekar håller jag 0.10..

Postat: sön jul 06, 2008 12:46 am
av Mikael S
Mappade bilen idag och så var jag och g-techade Sierran för att se om det blev nån skillnad i pulver. Laddar för närvarande 0.5bar nu (vågar inte mer då jag inte vet vad kopplingen tål)

Här har ni graf på före och efter

För er som inte orkar räkna om till km/h så kommer siffrorna här

Orginal

402m 15.832 @ 140.673km/h

Turbo

402m 13.711s @ 176.288km/h

Ni ser även att jag har högre slutfart på 201m än vad orginal hade på 402 :lol:

Bild

Postat: sön jul 06, 2008 11:45 am
av micke999
trevligt bygge vart ju rätt fin skillnad i prestanda!!

Postat: sön jul 06, 2008 5:05 pm
av Mikael S
Roliga är att den är piggaren än min gamla bmw trots lägre laddtryck :)
Sen har jag lokaliserat lite läckage så med det åtgärdat så blev det ännu bättre register. Skjuter på riktigt bra måste jag erkänna.

Men tyvär så låter bilen så sjukt tråkigt så blir nog ingen film på den närmaste tiden, en nackdel med V6 tyvär

Postat: sön jul 06, 2008 5:22 pm
av Jens Gustavsson
inponerande med 0.5bar, som jag redan sakt tror jag att potensialen i dessa motorer är grovt underskattade :thumbright:

skulle va fränt med lite vassare cam och sen lite filande i topparna(får jag en stund över nångång ska jag flöda en 2.9 topp och kolla om det går att få till nått mer flöde)

nu skulle du bara få till chassit lite med hårda busningar i bakvagnen och sen en avägd koplig som inte hugger för mycket sen nåra dot sliks bak då håller nog drivlinan hyffsat.

har du mätt nå tryck i turbosystemet? typ avgastryck,avagssystems tryck mm?

Postat: sön jul 06, 2008 7:34 pm
av David Herbertsson
Mikael S skrev:Roliga är att den är piggaren än min gamla bmw trots lägre laddtryck :)
Sen har jag lokaliserat lite läckage så med det åtgärdat så blev det ännu bättre register. Skjuter på riktigt bra måste jag erkänna.

Men tyvär så låter bilen så sjukt tråkigt så blir nog ingen film på den närmaste tiden, en nackdel med V6 tyvär
Ap ap ap! GIVETVIS vill vi se en film ändå! Om man får ha lite önskemål så vill jag se lite sladd-bus och gärna en mätarfilm, 0-100+ om det går för sig? :D Behöver inte va nån långfilm, en minut eller mer räcker bra.

/David

Postat: sön jul 06, 2008 8:08 pm
av Mikael S
Jag skäms lite faktiskt :oops: skulle svetsat på nipplar här och var för att mäta men i all stress glömdes det bort. Börjar ladda vid 2500 och fullt vid 3500. Byggde systemet med 3.5tum till slutet av växellådan sen tre tum en halvmeter för att sen köra sista biten från bakaxeln och bakåt med 2.5. PÅ så vis kan jag enkelt bygga om senare!

Ett kamkit från Burton kostar en 3300kr så inga större pengar heller. Precis som du säger Jens så skulle det vara mycket fränt!

Lyssna bara på dena 2.8 jag hade en gång med lättat svänghjul och trimkam -> http://www.garaget.org/video/fksj0taat9bk

Och så har jag en kort snutt från G-tech vändan -> http://www.garaget.org/video/q8zcaj6q8lkw

Mer film kommer senare när jag fått i nån form av diffbroms

Söderhamn på Onsdag så åker nog dit med MT däcken och testat lite 201m

Postat: mån jul 07, 2008 8:51 am
av Kadett4wd
siddu va lätt de var å få fjong på en sån där också =)

Postat: lör jul 12, 2008 10:28 pm
av Mikael S
Blev en 201m körning i Söderhamn i Onsdags, tyvär så saknas det lite pulver för att orka dra bra med slicksen. Tiden blev 8.6 136km/h i alla fall.

Sen så hade jag och polare supertråkigt ;) Så vi bestämde oss för att mecka lite koppling. Var ju ner till TG-Racing och köpte denna flashiga pryl

Bild

Passade på att slänga i en BMW 528 tryckplatta jag hade låg också så nu känns kopplingen hård och bra. Gick dock inte så bra med skruvandet, lyckades tappa växellådan i golvet så den sprack så fick plocka ur lådan ur reservdelsbilen

Passade även på att ta några kort på det omtalade avgassystemet när det endå var nere

Bild

Bild

Postat: fre jul 18, 2008 9:53 pm
av Mikael S
Nu har jag ställt på lite mera laddtryck (0.75bar) och verkar ju faktiskt funka bra: Film -> http://www.garaget.org/video/fc70db1z70d6