Sida 3 av 3

Postat: tis maj 12, 2009 7:52 pm
av Whiplash
bergman skrev:tennspackel vad annars? 8)
:thumbright:

Postat: sön maj 31, 2009 9:16 pm
av _night rider_
Whiplash skrev:
bergman skrev:tennspackel vad annars? 8)
:thumbright:
nä man får ju rikta såpass bra att de bara krävs ett litet ytskickt
plast spackel.. vi brukar tenna på jobbet då de är en gammal bil (jobbar som bilplåtis) som de kanske inte är värt att byta tex ett hund ben som är intryckt.. Då riktar man så gott de går sedan tennar, men de brukar ändå krävas lite plast spackel för att få till finishen..

Skulle vilja se den som tennar en hel bakskärm som är riktat
som de bara är att lägga lack sedan på.. tänk på att när man tennar så använder man sej av en gassvets när man smälter ut tennet och de blir
lätt lite för varmt.. och vips så ser plåten ut som ett russin..

Postat: sön maj 31, 2009 9:24 pm
av _night rider_
man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...

tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande :wink:

lite offtopic kanske :wink:

Postat: fre aug 21, 2009 10:16 pm
av krillian
_night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...

tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande :wink:

lite offtopic kanske :wink:
Sällan vi på skolan / jobbet spackla upp div skador. vi bytte oftast dörrar/skärmar. då de är både billigare/snabbare tids mässigt för oss iaf.

Postat: fre aug 21, 2009 11:09 pm
av Whiplash
_night rider_ skrev:
Whiplash skrev: :thumbright:
nä man får ju rikta såpass bra att de bara krävs ett litet ytskickt
plast spackel.. vi brukar tenna på jobbet då de är en gammal bil (jobbar som bilplåtis) som de kanske inte är värt att byta tex ett hund ben som är intryckt.. Då riktar man så gott de går sedan tennar, men de brukar ändå krävas lite plast spackel för att få till finishen..

Skulle vilja se den som tennar en hel bakskärm som är riktat
som de bara är att lägga lack sedan på.. tänk på att när man tennar så använder man sej av en gassvets när man smälter ut tennet och de blir
lätt lite för varmt.. och vips så ser plåten ut som ett russin..
Ja tenna det engagerar jag mig endast till att göra på mina egna projekt då det kräver att man har koll på värmen mm samt att det är giftigt som fan att suga i sig :thumbright: Övriga får nöja sig med standardförfarande :wink:

Postat: lör aug 22, 2009 9:08 am
av j björk
En bieffekt med tenn är ju att det är inte så mycket tenn, utan snarare bly..
Som sagt giftigt, men hur tungt är det inte då?!

Man bygger bil och försöker hitta ställen att bli av med vikt, och sedan smälter man på en massa bly?

Postat: lör aug 22, 2009 9:41 am
av THE SHOP
Tenn är bra, men man bör låta bilen stå flera månader hellst ett år! tennet släpper ut olja som ger små bubblor i lacken, förövrigt så bör allt spackel få tid på sig att sätta sig, om man är noga.

Postat: fre sep 04, 2009 6:35 pm
av _night rider_
THE SHOP skrev:Tenn är bra, men man bör låta bilen stå flera månader hellst ett år! tennet släpper ut olja som ger små bubblor i lacken, förövrigt så bör allt spackel få tid på sig att sätta sig, om man är noga.
vanligt är även att när man inte låter ngt sätta sej utan allt sker i ett svep så brukar de träda fram mkt konstigheter i lacken efter ett tag.. tex när man slipar upp en grov yta och spacklar och nästan direkt efter lackar så brukar de träda fram en ring runt spacklet med sliprepor som syns i lacken.. detta har jag sett på många bilar.. sliprepor är vanligast dessa syns nästan aldrig när bilen är nylackad..

Postat: tis sep 08, 2009 3:10 pm
av Mats_L
_night rider_ skrev:
THE SHOP skrev:Tenn är bra, men man bör låta bilen stå flera månader hellst ett år! tennet släpper ut olja som ger små bubblor i lacken, förövrigt så bör allt spackel få tid på sig att sätta sig, om man är noga.
vanligt är även att när man inte låter ngt sätta sej utan allt sker i ett svep så brukar de träda fram mkt konstigheter i lacken efter ett tag.. tex när man slipar upp en grov yta och spacklar och nästan direkt efter lackar så brukar de träda fram en ring runt spacklet med sliprepor som syns i lacken.. detta har jag sett på många bilar.. sliprepor är vanligast dessa syns nästan aldrig när bilen är nylackad..
Det fenomenet fick vi på tjejens bil, lackade direkt efter spackling i stort sett, men det var för att få den klar till utställningen, ska lackas om nu i vinter

Postat: mån sep 28, 2009 6:39 pm
av nsx
krillian skrev:
_night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...

tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande :wink:

lite offtopic kanske :wink:
Sällan vi på skolan / jobbet spackla upp div skador. vi bytte oftast dörrar/skärmar. då de är både billigare/snabbare tids mässigt för oss iaf.
Försäkringsbolagen blir inte så nöjda om man byter alla delar istället för att rikta.

Postat: mån dec 20, 2010 7:23 pm
av Emilius
_night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...

tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande :wink:

lite offtopic kanske :wink:
Förra modellen av Mazda 6 hade fabriksfel med rostskyddet i bakskärmkanterna,
exakt alla Mazda 6 i hela sverige från 2006-2008 ungefär åkte in på bakskärmsbyte på garantin för alla började rosta direkt.

Då KRÄVDE Mazda tennspackling i fogen trots att det redan då var förbjudet enligt arbetsmiljöverket. Jag har själv tennspacklat sådana bakskärmar.

Sånt här skiljer så mycket från bil till bil, går inte att yttra något säkert svar.

Re:

Postat: sön jan 09, 2011 10:37 am
av _night rider_
Emilius skrev:
_night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...

tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande :wink:

lite offtopic kanske :wink:
Förra modellen av Mazda 6 hade fabriksfel med rostskyddet i bakskärmkanterna,
exakt alla Mazda 6 i hela sverige från 2006-2008 ungefär åkte in på bakskärmsbyte på garantin för alla började rosta direkt.

Då KRÄVDE Mazda tennspackling i fogen trots att det redan då var förbjudet enligt arbetsmiljöverket. Jag har själv tennspacklat sådana bakskärmar.

Sånt här skiljer så mycket från bil till bil, går inte att yttra något säkert svar.

ja man bör ju alltid tenna svetsfogen om man svetsat i en bakskärm vanligast skarvar man ju vid c och d stolpe om vi pratar kombi.. själv så brukar jag miglöda skarvarna. den svetsen jobbar på ca 800* och iom att du löder den så bränner man inte
bort galvaniseringen. ett alt för tenn är metallspackel el glasfiber