Sida 3 av 3
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: ons mar 30, 2011 10:23 am
av norrback
Tommy Luhr skrev:Dom här pirat topparna du pratar på Norrback, är det nygjutningar på dom här?
Har plastat andra gången idag och innerradien ser ut att bli riktigt fin.
43mm ventiler blir monterade med 0,88 ventilsäte.
Det bästa flödet jag hittils fått med en 44mm ventil i en 531 är strax över 230cfm.
Jo det är altså nya toppar som är gjorda senare. Mycket sämre kanal att porta, mindre är den så bättre att utgå ifrån om man skall ha en liten kanal, men det kommer hål i bottnen när man sänker SSR och har stora ventiler.
Dom går säkert att få över 200cfm, bara man tar sej lite tid, länge sen jag gjort nån så jag minns inte hur mycket jobb det blir.
/Andre'
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: ons mar 30, 2011 2:12 pm
av Tommy Luhr
skall göra ventiljobbet på denna nu. bör komma flödesdata idag på om jag lyckas upp till 200cfm

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: ons mar 30, 2011 4:13 pm
av mattias
Ska bli roligt Tommy! Vet du om den här motorn ska köras i bänk och vad det är valt för kam, etc?
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: ons mar 30, 2011 7:10 pm
av Tommy Luhr
Motorn skall li en 2,7liters sugmtor med 11,0:1 i komp.
Kammen kommer jag inte ihåg vad den heter, men alla delar till toppen kommer från PPF och är den vassaste sugkammen dom hade.
I min mening ändock för klen på lyft men det fick bli det som fanns.
Målet med motorn är 250sug hk.
Toppen hann bara få nya styrningar och ventilsäten körda på avgas idag.
Imorgon bör ju all data komma, om jag inte rammlar och slår mig eller gör något annat klantigt

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: tor mar 31, 2011 1:26 am
av Erland Cox
Det är en kille från Hässleholmstrakten som kommit hit några gånger med såna toppar han själv portat.
Han har byggt ett eget slidspjäll också. Jag har för mig att den lämnar runt 260 hästar.
Topparna har spruckit för honom flera gånger under kammen och det försökte jag laga.
Erland
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: tor mar 31, 2011 3:44 pm
av Tommy Luhr
Erland: ja topparna spricker ju lätt, det är igen höjdare.
Men min kund är känd om problemet med dåliga toppar. Bara hoppas han har turen med sig och slipper sådana tråkigheter i sin motor.
Nu har jag portat klart toppen och jag är nöjd med resultatet.
Man märker att jag lagt ner storleken i kanalen mycket för att få upp hastigheten.
Den slutar flöda efter 14mm.
Men det ser jag som ytterst positivt med en sugmotor applikation.
Nu till flödena:
lyft i 2mm steg och i 28" testtryck
47,1
106,9
150,5
176,8
195,7
208,8
211,0
211,8
212,9
Avgas landade på 158cfm
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: fre apr 01, 2011 1:08 pm
av mattias
Snyggt Tommy! Det ser ju riktigt bra ut, ser fram emot lite bilder som utlovat i din garage-tråd, men ta det när du har tid.
Min topp med 42 mm ventiler behöver flöda 15% mer på topp och behöver både större ventiler och rätas upp för att nå till de här värdena, mycket rimligt.
Hoppas själv slippa spruckna toppar och sånt, bäst man ser över kylsystemet lite extra.
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: fre apr 01, 2011 9:29 pm
av Erland Cox
Det gör väl inget att den slutar flöda vid 14mm, vad är det för lyft på kammen?
Finns det kammar med 14mm lyft överhuvudtaget till såna motorer?
Dom går väldigt fint dom motorerna, synd att topparna spricker och att vipporna går av bara.
Jag har själv en 525:a 90 som har varit vinterbil men från och med idag kör jag 142:a.
Erland
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: fre apr 01, 2011 11:08 pm
av Tommy Luhr
Har knäppt bilder på toppen men dom har inte kommit ut ur kameran än.
Kammen lyfter 12,3mm med 106 i nock och 296graders duration (mätt vid?)
Kamaxel tycker jag lyfter lite lite, men det var det som fanns att tillgå lättvindigt och det kanske inte håller med mera lyft heller.
Toppen flödar nästan fullt vid det lyftet så den kommer nog leverera bra ändå.
Skall försöka lägga in feedback på denna motorn fort jag får feedback själv
Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: lör apr 02, 2011 2:39 pm
av wuffee
Sånt flöde hade ju inte alls varit tråkigt.. Lägger in en bild på min senaste topp, en gammal 323 topp, svinsmå runda kanaler från början. Fråga mig inte vad den flödar för de vet jag då inte, men den ska snart ut i rallyskogen på en e21 323 med 3xweber 45
Sitter även mitt egna billet svänghjul på, vikt 3,7kg

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?
Postat: sön apr 03, 2011 10:22 pm
av Christer J
Här är siffrorna på toppen jag gjorde till limmet, eller egentligen är det efter han sluta köra med M20 (toppen sprack)
och jag testa lite olika plastningar, jag flöda tydligen bara vid var 3:e millimeter. Avgas har uppsvetsad kortradie.
MM IN AV
3 67,4 53,1
6 130,6 103
9 174 132,7
12 207 159
15 220,5 170,1
Postar nån bild senare.
/Christer