kan låsas

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

kul projekt har själv funderat på 5a i e30 för att få en bil som inte bara är för race.
det roliga är ju att det går att besiktiga med turbo då också , som ombyggt fordon om man håller sig under 15kgw/100kg när man reggar ,det tycker jag låter lockande och bilen lär ju bli värd en del då
:thumbright:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Patrik H skrev:kul projekt har själv funderat på 5a i e30 för att få en bil som inte bara är för race.
det roliga är ju att det går att besiktiga med turbo då också , som ombyggt fordon om man håller sig under 15kgw/100kg när man reggar ,det tycker jag låter lockande och bilen lär ju bli värd en del då
Min är en -89 så det blir väl svårare? Innan -88 hade väl varit enklare?

Du får gärna ge mig all info du har om detta så jag kan ta det i beaktning.
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

thereallpinto kan väll det där bäst men vad jag har fattat så skall det numera även gå på bilar fram till 98-99 nånstans
men det gäller att byta bromsar bakaxel växellåda samt komplett motor med styrning fast man får tydligen bygga om insug och grenrör pga platsbrist

men som sagt thereallpinto är väl besiktnings man på sfro så fråga honom

men låt oss säga 1200kg, 12 x 15kgw =244,56hk
så det borde ju gå att regga med en 225 hästars volvo 5a om man bygger som sfro kräver för att godkänna :D

och det finns ju många som kör volvo 5or på 4-500hk med mappat orginalsprut och det borde ju räcka för att få en kul sommar bil som funkar fint att åka till jobbet men kör mitten 11or på strippen. :twisted:
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av oscar_volvo »

Tycker dethär projektet är hel rätt. E30in är ju grymt tuff och sen en vit femma med kräm i är ju aldrig fel :thumbright:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

oscar_volvo skrev:Tycker dethär projektet är hel rätt. E30in är ju grymt tuff och sen en vit femma med kräm i är ju aldrig fel :thumbright:

Då har jag fått på fälgarna.. Saknas bara en stooooor sänkning shit va hög den är orginal!

Bild

Råkade impulshandla ännu en gång så nu trillar det ner en hydraulisk handbroms :P
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag har jag slagits med styrled,stabilisatorstag och hjullager.

Började dunka som fan igår när vi var ute och driftade, ruckade lite på hjulet glappade säkert en halv cm. Hjullager.nu..

Började riva ner idag och javisst, lagret var färdigt.. Plockade fram det nya lagret och givetvis var det fel, det var till bak. Jaha då passar jag på att byta styrled och stabilisatorstag tänkte jag.. Tog "bara" 3h att få loss styrleden, den satt totalt fastrostad och med dåliga gänger längst in. Värma, banka, slå, bända, bryta.. Vilken karusell och så många svordommar innan den lossnade.
Men nu är det iallafall bytt, på en sida. lol. Bara en sida kvar..Suck gammalt sönderrostat skräp är det värsta som finns.. vartenda bussning i hela bilen är precis slut, tur att man ska byta alla men det är ju så sjukt tråkigt och jobbigt.
Ska åka ut på sågverket jag jobbar på och se om det inte finns något lager som passar, satt ett gammal Biltema lager där nu trofan det är glappt. Försökte dra åt det men hjälpte föga.
Bytte även bromslang/rör igår så nu är det bara att kränga på däck så är den nybes..

Bild
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

den hyudraliska handbromsen, köptye du den komplett med monterinsgsatsen??
funderar på å köpa samma,m men fattar inte redigt hur man ska koppla in sej på ledningarna :?:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

knotan skrev:den hyudraliska handbromsen, köptye du den komplett med monterinsgsatsen??
funderar på å köpa samma,m men fattar inte redigt hur man ska koppla in sej på ledningarna :?:

Köpte utan monteringssatsen.

Man seriekopplar den på bakbromsarna från huvudcylindern, busenkelt.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

ja det va så enkelt misstänkte nästan det, då är det ju knappt värt å köpa monterinsgatsen för 130 dollar då??
bara dra nytt rör in istället direkt från huvudcylinder å sen bak till orguinal delning innan bakaxeln??
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

knotan skrev:ja det va så enkelt misstänkte nästan det, då är det ju knappt värt å köpa monterinsgatsen för 130 dollar då??
bara dra nytt rör in istället direkt från huvudcylinder å sen bak till orguinal delning innan bakaxeln??
Jupp!
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

sweet , thanx 8)
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Hallo! kul bygge, lär få ett betydligt brutalare sound än dom dära sexorna... :thumbright: Om du tänker åka med en 260 låda från en 3-serie, tänk på att inte ingående axeln når fram till lamellen, fick kapa av min sprängkåpa, fimpa ca 2cm och svetsa ihop skiten igen. Inte mycket jobb, men det är lite drygt om man redan byggt mellanaxel och växellådsfäste m.m som jag hade gjort när jag upptäckte problemet.
5-serielådan har längre axel och passar utan modifiering.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

vectramicke skrev:Hallo! kul bygge, lär få ett betydligt brutalare sound än dom dära sexorna... :thumbright: Om du tänker åka med en 260 låda från en 3-serie, tänk på att inte ingående axeln når fram till lamellen, fick kapa av min sprängkåpa, fimpa ca 2cm och svetsa ihop skiten igen. Inte mycket jobb, men det är lite drygt om man redan byggt mellanaxel och växellådsfäste m.m som jag hade gjort när jag upptäckte problemet.
5-serielådan har längre axel och passar utan modifiering.
Jag letar just nu ZFlåda polarn som åker på ZFlåda och ska svetsa om sprängkåpan tyckte att jag ska göra det riktigt direkt, men det är ju nästan smidigare att svarva en styrning till axeln istället för att kapa kåpan.. Hursomhelst är det ju en baggis.
Den 260n jag har är från en 535-92..
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Den där konstruktionen med en klamma som spänner ihop gängan runt styrstaget är ju helt hopplös :thumbdown:

Vart har du köpt handbromsen, är det också något ebay fynd?
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

j björk skrev:Den där konstruktionen med en klamma som spänner ihop gängan runt styrstaget är ju helt hopplös :thumbdown:

Vart har du köpt handbromsen, är det också något ebay fynd?
Ja precis kass lösning!

Självklart är det från Ebay :hihi:
Låst