Trycktäta Stromberg

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

volvoekern skrev:er de orginale insugene i alu?? eller hva slags legering er det??
Ja, det är Alu. på alla B21/B23/B230
Axel Wall
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Goofy »

jag vill minnas att saab fördelare inte passar på b20, iaf inte rätt av, den måste modifieras först
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

b19 vakumklocka passar ju på min b21:a så jag kanske skulle plocka en sådan, å vad jag förstår behöver jag inte stumma fördelaren då eller?
volvoekern
Lite mer laddtryck

Inlägg av volvoekern »

det er en til du må tette!Bild
there is only one car ! !
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

ehm..? det där är ju bara fästhålet för skruven till choke plattan, bara ett gängat skruvhål. Eller!?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

alltså jag sa inte att det passade rakt av med saabfördelaren, eller jag menade iaf inte det! det måste moddas lite men det är ju inga konstigheter :)

fast tändkurva känns som det vettigaste om man inte ska ha programmerbar, fråga caterpillar när det gäller b19 fördelaren den har 2 anslutningar på vakuumklockan en som höjjer & en som sänker tändningen har jag för mig, så det funkar nog fint på din motor mattmuff!
då bör du kunna köra med den som vanligt & när laddet kommer leder du in det i ena nippeln på vakuumklockan som då sänker tändningen... men det förutsätter ju att man först tar reda på hur tändkurvan blir.. men det är nog inga problem.. säg att du har 10 grader på tomgång sedan vid full acc sugs vakummklockan åt ena hållet (högre tändning) och ökar med varvet, sedan sjunker undertrycket varpå tändningen minskar mot standardkurvan som hade blivit om man gasat lungt & sansat.. sedan blir det övertryck och då gäller det ju att tändningen håller sig under 30 grader om det inte ska spika förutsatt att man laddar ganska lite annars krävs det ännu mindre nermot 25 nånstans..

insugen är i alu & de går fint att svetsa och de blir rätt bra! skulle ja köra motor med 8V alutopp skulle ja svetsa ett sådant!!
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

det där låter ju kanon larsat! Ska smyga iväg till skroten imorrn och leta upp en b19 motor, tror inte det ska vara några problem, men fördelarna på b19/b21 borde ju inte skilja något, det är vakumklockan som jag ska ha?... Kanske dags att starta en ny topic om denna disskution fortsätter? vi pratar inte så mycket tätning av stromberg nu :D
volvoekern
Lite mer laddtryck

Inlägg av volvoekern »

jeg blåste i det hullet og det er ikke tett!! du ser lett forskjell på klokka på b21 og b19!! b19 er dubbelt så kjukk!
larsat : når du sa at man trengte 3 insug for å lage et til dubble, kan du forklare litt mer?? har sett litt på det selv og jeg synes det ser ut som du klarer det med 2 jeg..... :roll:
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

jaha konstigt för det är ju bara gängat hål för att fästa chokeplattan, men då är det ju bara att dra åt skruven lite mer som redan sitter där ;) kanske får göra en seriös tätning snart..
volvoekern
Lite mer laddtryck

Inlägg av volvoekern »

jeg tenkte jeg skulle bruke stål epoxy istede for skruer!

:? er det ingen har som vet hvilken stromberg det er størst munstycke i a???
jeg vil gjerne vite det, for da kan jeg velge den med størst munstyck før jeg begynner!!! :?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

2,54 mm håldiameter på munstycket är det större än original?
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

Hur kommer det sig att vakumklockan på b19 är annorlunda?
volvoekern
Lite mer laddtryck

Inlägg av volvoekern »

den stiller tenningen begge veier, b21 klokka stiller bare en vei!!!
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Goofy »

Hello

jag vet inte om jag set tnågot riktigt svar på min fråga än?

räcker det altså att ta bort plattan till choken och täta hålen som är bakom?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

volvoekern det kanske går bygga av 2, antingen 2 eller 3.. ne ja har ingen bild tyvärr men du får ju kapa bort fästplattan mot förgasaren sedan svetsa igen det hålet som blir sedan svetsa 2 sådana flänsar mellan insugningsrör 1&2 samt 3&4... inga konstigheter, jag tänkte man behövde 3 om man kapar sönder flänsen som sitter på huvudgrenröret, men visst kan du behålla den oskadd så... ja kan fixa insug för 0kr ungefär så mig kvittar de ju men du kanske måste betala mer!

goofy ja du behöver bara täta choken & göra nålen smalare i spetsen, du ska inte behöva täta spjällaxeln tror ja inte, men visst de kanske läcker "lite"
Skriv svar