Sida 3 av 3
Postat: mån dec 08, 2008 7:57 pm
av Walle
alright, har redan handlat lite grejer

blev en olds rocket 350 motor istället

sen blev det ett holley street dominator insug och holley 750 gasare, blir nog en hydraul 230/230 kam och lite annat smått och gott.
Vad gör/är rhodes lyftare?
Postat: tis dec 09, 2008 12:11 am
av Jokern / Woodridge
Olds Rocket motor, en riktigt klassisk Hot Rod motor.
Rhoads lyftare, minskar durationen på låga varv, ca. 10 - 15 grader, beroende på div. saker.
Dom "låser" upp vid 3500 varv, och däröver så är durationen normal igen.
Det finns numera en värre variant också, som är justerbar, och kan varira mellan 5 - 20 grader.
Rhoads finns även som rull lyftare.
http://www.rhoadslifters.com/
Postat: ons dec 10, 2008 4:40 pm
av Walle
I know, därför tyckte jag den lämpade sig bra för mitt kustom bygge
ahaa, intressant! dvs då kan man ha ganska vass duration på kamen och ändå inte ha lika hög förbrukning på lägre varv? Ska man ha på både insug och avgas då?
Postat: ons dec 10, 2008 9:55 pm
av Jokern / Woodridge
Jag tror att alla som använder Rhoads, har det på både insug och avgas.
Man får ju 16st, vid köp av dom lyftarna, så då använder nog folk alla lyftarna.
Det här med att använda dom enbart på avgas sidan, är min egen ide'.
Men som vanligt, så är man inte föst med själva ide'n, utan det provade man redan på 40 eller 50-talet, tror jag.
Mazda har en bil, som man exprimenterat med, där man har variabla ventil tider på avgas sidan, och den drog bara ett par dl/mil, i Tokyos täta trafik.
Men då är det ju ett mera sofistikierat system, och inga Rhoads lyftare direkt.
Men, principen är densamma.
En polare, som körde street racing, för en massa år sedan, han använde Rhoads lyftare (ins/avg)
Hade det varit i dag, så skulle han nog bara använt dom på avgas sidan.
Postat: ons dec 10, 2008 10:19 pm
av Driddler
Trodde väl aldrig att Bagarn körde med såna frökenlytare

Postat: lör dec 13, 2008 6:34 am
av Jokern / Woodridge
Driddler skrev:Trodde väl aldrig att Bagarn körde med såna frökenlytare

Hej Patrik.
He He He, nä det skulle han alldrig göra.
Det var Gurra Poolsaar, och han vann faktist första Stockholm Cup, på gatan med dessa lyftare.
Nu har jag "övertalat" honom att använda "mina" ide'er i den nya Camaro motorn.
Jo, han har köpt en -69 Camaro, med small block, ingen street racer, utan en mera original betonad bil.
Postat: lör jan 10, 2009 12:15 am
av Amazon_Sleper
Dom där lyftarna låter väldigt intressanta.. Antar att man får en betydligt stadigare tomgång med dom också??
Postat: ons jan 14, 2009 9:49 pm
av Jokern / Woodridge
Javissst blir tomgången också bättre.
Postat: lör jan 24, 2009 1:09 am
av Walle
Någon som vet vars det finns att köpa kompressor insug till olds 350?
Skulle haft tag i ett, även tips på vars det finns bra toppar förutom
edelbrock alu topparna.
Vad ska jag isåfall ha för kam? ifall det nu blir kompressor

, inte säkert än.
Kompressormotor recept isåfall:
*6/71 kompressor med lämpligt insug?
*Några lämpliga toppar, funderar på köra lätt portade 455 toppar i början
för att få ner kompen
*2st Holley 650cfm
*Någon bra kompressorkam?
*HEI fördelare 50.000v
*Headers
*High volume oljepump
*Holley el soppapump
*Orginal bottendel i början, tror det är 10:1 i komp nu, ska göra komptest
så snart som möjligt (men det blir tjockare toppackning och 455 lock)
Vad tror ni om de?
Annars blir det en sugmotor om det inte blir kompressor som kommer
innehålla följande:
*Holley street dominator insug
*Holley 750cfm
*Ev edelbrock RPM toppar eller om jag hittar nått bättre för rimlig summa.
*Comp cams 230/230 kam
*Com cams lyftare, ventilfjädrar och kamdrivning
*HEI fördelare 50.000v
*Edelbrock high volume soppapump
*Headers
*High volume oljepump
*Kompression 10:1
Några tips eller ideér?

Kompressor kam.
Postat: lör jan 31, 2009 7:22 am
av Jokern / Woodridge
När det gäller kam för kompressor, så hjälpte jag en polare för några år sedan att beställa hem allt, till hans kompressormotor (Chrysler 440).
Jag blev då rekomenderad, att INTE välja en kam med mer avgas duration än insus duration (dual pattern), utan att jag skulle välja en singel pattern, allltså samma värden på insug, som avgas.
En kompressor kam, ska ha mycket lobe separation (112 - 116 grader).
Det blev en single pattern kam till polarns 440, och den gick brutalt bra!!!
Den kammen gick sedan ner sig efter ett tag, och blev då rekomenderad en helt annan kam av "experterna" här hemma, men den gick inte i närheten av lika bra med den kammen.
Så efter det, så tror jag absolut mer på jänkarna, och dom har väl liiiiiite mer erfarenheter än någon här hemma.
Det verkar svårt att hitta några bra kammar till Oldsmobile.
Du kan ju välja en dual pattern kam, men välj en med mycket lobe separation.
Har kollat lite snabbt, men Comp Cams, verkat inte ens ha några kammar till Olds.
Isky har väl kanske någon kam, men då är det dom absolut mildaste kammarna, som verkar intressantast.
Crane's siad har jag inte gått igenom, då den är lite jobbig att kolla på, tycker ja.
I en äldre katalog, så har dom 2 kammar som kanske skulle passa: 204/216 graders vid .050 och 112 i separation.
216/228 graders vid .050 och 112 i separation.
Det går ju även att specialbeställa kamaxlar, men då kostar det lite mer.
Jag beställde allla grejjerna till hans motor av Gary Burgin Ent. i USA, och pratade med en kanon kille där vid namn Bill.