Sida 3 av 15
Postat: tis nov 10, 2009 8:28 pm
av HelmutSchnell
Tackar för alla positiva kommentarer!!
Som sagt så var tanken med detta proj att avfetta och prima den, den köptes av Pärson här på forumet.
Motor skulle bli en vanlig luftkyld men tanken på att köra året om med sänkt pickis gjorde att det fick bli vattenkylt istället.
Lånade Pärsons Volvo 244 till Östersund en sväng i somras och kunde konstatera att man glömt hur bra B23orna egentligen gick.
Har i alla år sett ner på Volvokonverterade VWs men men.....
Som sagt var tanken med detta proj aldrig att det skulle bli så här urspårat, men saker blir inte alltid som man tänkt sig...
Man skulle kanske köpa sig en B23ET när man nu ändå är i farten...
/S
Postat: ons nov 11, 2009 9:18 pm
av HelmutSchnell
Kvällens jobb....
Lite störande att inte luftintaget linjerar med kryssbockningarna i plåten bakom.....
/Stefan
Postat: tor nov 12, 2009 6:09 pm
av nicke.t
fan va ball me pickis,blir nog hel cool.snyggt plåt å alu jobb du gör oxo.mvh.
Postat: sön nov 15, 2009 10:38 pm
av Fosgate
Kul å se att det går framåt, tyckte mig känna igen garaget på första bilderna, sen föll det lixom på plats, var ju upp med danne och levererade en ratt till pickisen för ett tag sen..
Kopiöst snyggt bygge, och garaget är ju inte att leka med heller!...
Blev själv Vw-ägare för några veckor sedan, blev en -67 1500 med lite småtillbehör att bygga vidare på, har renoverat bromsar runt om, så nu ska det bytas lite plåt så man får åka till sommaren iallafall!..
//Anton
Postat: mån nov 16, 2009 9:34 pm
av HelmutSchnell
Bockade klart sista plåtarna idag.
Sen isär med allt, borra bort alla nitar och thinnertvätta inför pulverlacken.
Sen limma listerna innan slipning och grundning av allt.
Och sen på med grå body.
//S
Postat: ons nov 18, 2009 10:24 pm
av HelmutSchnell
Idag lämnades plåtarna till pulverlack, blir RAL 7040.

Köpte även lack till resten, där blir det RAL 6000
Plåtarna blir glans 50 och resten blir glans 30.
//S
Postat: lör nov 21, 2009 9:42 pm
av HelmutSchnell
Dagen har spenderats i garaget, där f.ö caben snart är klar.
Lite tyg, lite inredning och ihopmont av motor kvar.
På pickisen så har jag monterat framvagnen och börjat med bakvagnen.
Monterade dit origskivan bara så att jag ska kunna ställa ner den på hjulen, har inte bestämt än vilka framskivor det blir.
Har monterat isär baknaven, lika bra att blästra av dom och byta lager när man ändå är igång.
En suddig bild på bakvagnen, sänkte bara ett hack iom att Volvosnurran med kylare och allt kommer att väga lite mer än höfläkten....
Eftersom att hela bygget andas Kajsa Varg så återanvände jag stötdämparna, dom känns friska men färgen var tunn och flagnad.
Blästrade av dom, grundade och lackade i Nissansilver som jag hade i skåpet, efter bilden togs så la jag ett varv med klarlack.
Det får duga i brukspickisen....
Det var allt för idag, förhoppningsvis så kommer den ner på hjul under veckan om kommer så man får börja bygga avgas och kylning.
//S
Postat: sön nov 22, 2009 1:48 pm
av Krull
Vad fint och rent allt är

Postat: sön nov 22, 2009 6:22 pm
av HelmutSchnell
Jo, vi försöker...
//S
Postat: mån nov 23, 2009 8:33 pm
av HelmutSchnell
Plåtarna kom från pulverlacken idag, var tvungen att testmontera dom med clecos trots att det inte är lackat i lastutr ännu.
Har även grundat och lackat naven.
Samt påbörjat att montera in nya lager och tätningar.
Har en lista på saker som är ogjort, har bara kunnat stryka två rader av ca 50......
Sakta, sakta.....
//S
Postat: mån nov 23, 2009 9:45 pm
av Krull
Den kommer ju att bli redigt fin sen när den är klar. Gillar att det är riktigt hantverk och kunnande bakom och inte en massa plast, spackel och mdf som det är på vissa tv program.

Postat: tor nov 26, 2009 11:24 pm
av flp
ser ju fint ut de här. man skulle haft garaget själv bara

hehe.
MVH Micke
Postat: fre nov 27, 2009 7:08 pm
av HelmutSchnell
Det är bara kika förbi nån dag när du är ute och åker.
070-312 81 33.
Ni skulle jobba hela helgen?
//Stefan
Postat: lör nov 28, 2009 4:35 pm
av HelmutSchnell
Idag har jag börjat fixa tanken, har bytt ut plåt under den på ett par ställen.
Har även förberett inför framtiden, blir två st ansl med 10mm i.d.
Bör räcka även om framtiden har både överladdning och tung gasfot i sitt sköte...
//S
Postat: sön dec 06, 2009 5:11 pm
av HelmutSchnell
Skruvade ihop bakvagnen idag.
Sen ner på backen.
Framvagnen är på lägsta nu, kommer nog att måsta flytta upp den lite när allt är monterat.
Bakvagnen är sänkt ett hack, eftersom motorn är betydligt tyngre med kylning etc.
//Stefan