Sida 3 av 4

Postat: tor sep 25, 2008 4:39 pm
av therealpinto
För gata finns det inga krav på dimension eller utformning, mer än att buren/bågen inte får hindra sikten mer än nödvändigt, inte hindra insteget onödigt mycket och att den ska vara ordentligt vadderad så man inte slår sig. Dessutom måste 3-punkts rullbälte fortfarande funka utan att nöta mot något burrör och ergonomin måste vara OK (dvs att man inte slår armbågarna i bågen hela tiden).

/Gustaf

Postat: tor sep 25, 2008 4:49 pm
av Turbokoftan
Tack för svaret, låter som att det är lugnt då!

Postat: mån sep 29, 2008 7:40 am
av Alriksson
då undrar jag som så, om man har en bil som är så gammal att den inte behöver bälten, och du mosar in en bur med 4p bälte, måste man ta bort bältena innan besiktningen då?

Postat: mån sep 29, 2008 8:20 am
av Turbokoftan
Kan nästan chansa och svara ja där.. Vad jag vet är väl 4p-bälten ej godkänt för gata då det försvårar för räddningspersonal vid ev olycka

Skulle du bli fastklämd i bilen kräver det att räddningspersonalen klipper två punkter av bältet alternativt helst tre- gentemot en punkt vid vanligt 3p bälte. Så det försvårar en del..
Vad jag hört iaf, rätta mig om jag har fel.

Mvh
Cristofer

Postat: mån sep 29, 2008 8:25 am
av JoBy
Jag tycker att det borde vara godkänt. Man får ju ha 4-punkt monterad i nyare bilar men man får inte använda dom. Därför måste 3-punktsbältet sitta kvar.

Jag tycker att samma regel borde gälla äldre bilar, att 4-punktsbälte får finnas men det får inte användas.

Men man har ju blivit förvånad förut ....

Postat: mån sep 29, 2008 8:26 am
av Turbokoftan
Jo men samtidigt tar det som ut varandra..

Får man inte använda det så är det väl inte tänkt/tillåtet att göra det..
Jag visste dock inte att man fick ha det monterat i nyare.

Edit, från vilken årsm räknas nyare?

/Cristofer

Postat: mån sep 29, 2008 8:55 am
av j björk
JoBy skrev:Jag tycker att det borde vara godkänt. Man får ju ha 4-punkt monterad i nyare bilar men man får inte använda dom. Därför måste 3-punktsbältet sitta kvar.

Jag tycker att samma regel borde gälla äldre bilar, att 4-punktsbälte får finnas men det får inte användas.

Men man har ju blivit förvånad förut ....
Intressant tanke..
Så i äldre bil med monterat 4 punktsbälte borde man ju i så fall inte kunna få böter om man inte använder det?

För annars får man väl det om man har bälte vare sig det är bälteskrav eller inte i bilen har jag för mig?

Postat: mån sep 29, 2008 2:20 pm
av therealpinto
Det är kanske lite luddigt med bälten i äldre bilar men generellt anser man att OM bälte finns så ska det uppfylla kraven. Dvs inte 4-punktsbälte.

Kör man ändå runt i en bil utan bälteskrav, som har bälten (av någon typ) monterade, så måste man enligt lag använda bältena. Lagen som kräver bältesanvändning har ingen direkt koppling till föreskrifterna om hur bälten ska se ut, den säger i princip att om bälten finns ska de användas.

Det finns ett rättsfall (från Lycksele faktiskt om jag inte minns fel) där just detta varit uppe i rätten och avgjorts. Finns bälte ska det användas oavsett typ.

/Gustaf

Postat: tor okt 09, 2008 2:33 pm
av Turbokoftan
Vad kostar regbesiktning av bur för gata? Får buren vara lackad (med oslipad svets) då man åker in och besiktigar?

Och, vars köper ni vaddering till buren, tips?

/Cristofer

Postat: tor okt 09, 2008 3:26 pm
av Alriksson
Turbokoftan skrev:Vad kostar regbesiktning av bur för gata? Får buren vara lackad (med oslipad svets) då man åker in och besiktigar?

Och, vars köper ni vaddering till buren, tips?

/Cristofer
Måste det vara oslipad svets?

Postat: tor okt 09, 2008 9:07 pm
av Turbokoftan
Vad jag hört så måste det vara det.. Även hört att för viss regbesiktning krävs att man borrat ett hål (litet) i bågen så pass att man kan visa att det är 3mm gods.. Men det gäller nog för bl.a. dragrace? För gata brukar många firmor sälja i 2,5mm gods då det inte finnns någon specifikation.. Rätta mig om jag har fel, men det är vad jag fått höra..

/C

Postat: tor okt 09, 2008 9:53 pm
av therealpinto
För gatbruk finns egentligen inga konstruktionskrav alls, så slipade eller oslipade svetsar, mäthål eller inte spelar ingen roll.

Men ska man bygga en bur så ska man ju bygga den efter lämplig klass i Bilsportförbundets regler, annars är det lite bortkastat tycker jag. Reglerna finns faktiskt att ladda hem från www.sbf.se :-)

/Gustaf

Postat: sön okt 12, 2008 5:56 pm
av SWR
Turbokoftan skrev:Skulle du bli fastklämd i bilen kräver det att räddningspersonalen klipper två punkter av bältet alternativt helst tre- gentemot en punkt vid vanligt 3p bälte. Så det försvårar en del..
Hvorfor ikke bare ta 10 minutter av redningspersonalets opplærings-tid som sikkert er på flere år og lære de å åpne 4-punkt-låser..? Det er jo ikke akkurat rakettforskning det er snakk om..

Postat: tis nov 11, 2008 4:08 pm
av Cpt Tuttle
Turbokoftan skrev:Jo men samtidigt tar det som ut varandra..

Får man inte använda det så är det väl inte tänkt/tillåtet att göra det..
Jag visste dock inte att man fick ha det monterat i nyare.

Edit, från vilken årsm räknas nyare?

/Cristofer
1969 behövs bälten fram och 1970 bak.

Re: omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell från 21

Postat: tis feb 22, 2011 8:23 am
av Lappen
Lyfter denna tråd lite med en fråga.

Helbilsgodkänd bil.
Modifieringarna som skall på bilen motsvarar, i färdigt skick, ombyggt fordon.
Tanken var att även montera bur i bilen.

Hur skall man gå tillväga?

Drömscenariot vore att bilen blev besiktad och godkänd med buren och ändringarna men om det landar vid att det bara är buren som går att visa upp för bilprovningen så får jag leva med det. Bilen måste, tills vidare tyvärr, vara besiktad och godkänd för gatan (även om den mer eller mindre aldrig vistas där).

Tacksam för svar.