Sida 3 av 4
Postat: mån okt 27, 2008 12:11 pm
av Daniel-635
Ja wankel motorer är intressanta, man frågan är om dom har någon egentlig framtid, med tanke på förbrukning och emmissioner.
Å andra sidan kanske det är just dagens maskinpark med styrda maskiner som gör att Wanklen kan hållas vid liv som konstruktion, med tanke på ökad noggranhet vid tillverkning och bättre materialsorter???
Mycket intressant länk , där man verkligen såg hur allt sitter ihop

jajemen!!
Postat: mån okt 27, 2008 1:24 pm
av Maxiz
joo.. wankel motorn kan man hämta ur en massa kraft! men det som är felet är att dom behöver stor kylare och den slukar bensin som en elefant. dock så har ju den nya mazdan rx-8: an wankel motor. jag vet inte om dom har samma bensin-problem och kylar problem med den. men jag hoppas att dom kommer fortsätta med wankel. eftersom man kan hämta ur mycket kraft ur en sån liten motor!

och det gillar vi! inte sant ?
MVH Philip
Re: jajemen!!
Postat: mån okt 27, 2008 1:51 pm
av JoBy
Maxiz skrev:joo.. wankel motorn kan man hämta ur en massa kraft! men det som är felet är att dom behöver stor kylare och den slukar bensin som en elefant. dock så har ju den nya mazdan rx-8: an wankel motor. jag vet inte om dom har samma bensin-problem och kylar problem med den. men jag hoppas att dom kommer fortsätta med wankel. eftersom man kan hämta ur mycket kraft ur en sån liten motor!

och det gillar vi! inte sant ?
MVH Philip
Mycket kraft är väl fel att säga, det får man av en SCANIA V8. Mycket effekt däremot.

joo
Postat: mån okt 27, 2008 2:08 pm
av Maxiz
sant! jag trodde folk skulle förstå vad jag menade !! men helt sant,,
Postat: mån okt 27, 2008 2:21 pm
av Kristoffer Helle
en 940 turbo med 3" avgas och chip kjör fint i från en rx8 (den har ju inga turbo

), och när den måste fylla bensin varje timme så tapar den ennu mer tid. men rolig lekbil. lett kontrolerad. men honda s2000 varvar likemycket + går lite bettre.
jupp
Postat: mån okt 27, 2008 2:26 pm
av Maxiz
ja det är helt klart så

inte det jag menar med allt

jag menar bara att jag tycker att tekniken är cool.. och visst finns det bilar som kör ifrån bilar med wankel.. det är inte det ^^ helt enkelt så tycker jag att wankel-motorerna är en klass för sig när det gäller tekniken.. elelr har jag fel ?
MVH Philip
Postat: mån okt 27, 2008 5:42 pm
av stefan j fd cab
tja beror alltid på vad och hur man jämför - en originalbil mot en trimmad tex
finns alltid nåt annat som är snabbare vad man än kör
men det är inte lika säkert att det är lika roligt bara för att det går fortare
jag tycker tex att en miata är betydligt roligare att köra än en chippad 940 fast den är betydligt slöare
ang wankelmotor så tror jag att den har hamnat lite väl mycket på efterkälken
poängen med den är ju att den är liten och lätt och ger mycket effekt
till och med riktigt mycket effekt i vissa utföranden
men nu kommer ju tex vw med en turbomatad 1,4 liters maskin på 160?hk (tror det var det) som tydligen inte ska dra mer än samma bil med dieselmotor
dvs liten lätt maskin med mycket effekt och som dessutom inte drar en hiskelig massa bränsle
hmm - har nån tillverkat en wankeldiesel?
:)
Postat: mån okt 27, 2008 5:50 pm
av Maxiz
inte vad jag vet.. men jag trode dom hade slutat med wankel!! det var ju som sagt en Mazda rx4 som min fader berättade för mig om den. den gick ganska bra enligt han, dock så skriker gubben när jag matar ur bilen min på 2: an.. så man vet ju inte vad som innebär ''fort''
sen fick jag se att Mazda kom med deras nya Rx8 med wankel-motor.
problemet ar ju varit att det är så få som kan med wankel-motorerna. om ni såg länken jag skickade. så är det avancerat. men söker man på wankel motor på t.ex. youtube så kan ni se att det finns en del Rx4: or som går riktigt bra, och det är som sagt utan trimmning! jag själv föredrar raka v6: or men jag tycker att teckniken på wankel är helt sanslös

Postat: mån okt 27, 2008 9:17 pm
av Daniel-635
Wankel diesel det låter "ouppfunnet"
VW´s 1,4 Tsi ÄR en mycket intressant motor, finns i mer än en variant.
En av dem är iallafall med "Twincharger" dvs. kompressor och turbo.
170Hk vid 6000 rpm.
240Nm 1750-4500 Rpm.
Sen finns det nog en på 140Hk och 220Nm också
En stunds Youtubeande gav denna träff
http://www.youtube.com/watch?v=Pdp5ibjfo7o
9 ganska intressanta minuter
Notera storleken på blocket och turbo i slutet på videon
Ingen BMW M30 med HX55

Postat: mån okt 27, 2008 11:00 pm
av AFFE
En annan motor som e rätt otrolig e denna BRM V16 F1 motor på 2 liter konstruertades nån gång runt 1948-49 varvar ca 12 000 rpm
å det jäkligt shyst sång i den oxå
http://www.maserati-alfieri.co.uk/hmsa/hms-084a.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNy ... re=related
Postat: tis okt 28, 2008 5:01 pm
av SWR
1953 BRM V16
1.5-liter det der... varver 10 000 på lydklippet siden tenningen fra Lucas (inventor of Darkness and Lord of the Short Circuits) ikke henger med...varvet 12 000 i løp. Ladder 3.3Bar på metanol via 2 SU-forgassere. 600 hk...
Postat: tis okt 28, 2008 9:14 pm
av AFFE
Ok Så den e på Bara 1.5 För jag sökte på Just BRM V16 å fick fram att den va på 2 liter Men det kanske va grund motorn som va på just 2 liter Ja alltid lär man sig nå nytt varje dag HeHe Fast hur som haver så är det sjööön sång i den i alla fall
Postat: tis okt 28, 2008 11:34 pm
av SWR
AFFE skrev:Ok Så den e på Bara 1.5 För jag sökte på Just BRM V16 å fick fram att den va på 2 liter Men det kanske va grund motorn som va på just 2 liter Ja alltid lär man sig nå nytt varje dag HeHe Fast hur som haver så är det sjööön sång i den i alla fall
Jupp. Men 2 stk 135mm brede dekk + 600 hk... = tryggest å lytte til,ikke kjøre.

Postat: fre okt 31, 2008 7:04 pm
av Ken-1
Daniel-635 skrev:VW´s 1,4 Tsi ÄR en mycket intressant motor, finns i mer än en variant.
Jupp, det är en mycket intressant liten skapelse. Synd att det är hitler-företaget som tillverkar dem. Vore roligare ifall motorn satt i en Svensk bil.
Annan rolig motor är denna Honda-klassiker som säkert alla känner till men den kan ju ändå nämnas

Honda NR750 med dom ovala kolvarna.
Napier Sabre som nämndes tidigare är värd lite mera publicitet tycker jag. Det är ju egentligen två boxertolvor som ligger på varann. Motorn har två vevaxlar och inga ventiler utan andningen styrs med slider lite som på tvåtaktare. 36,7 liter och upp till 4000 hk under test men 3000 hk i "produktion", inte så illa med typ 100 hk/liter och några slider som sköter andningen. Detta borde vara den kraftigaste kolvmotorn som suttit i ett flygplan, iallafall så var det några internetsidor som menade det.
Finns mycket roliga maskiner här i världen, speciellt under krig dyker de upp då galna forskare får pengar av militären för utveckling.
Har glömt namnet på en häftig kompressormatad flygplansmaskin från 40-talet som gav långt över 100 kW/liter. Får googla lite.
/Kenneth
Postat: sön nov 02, 2008 10:04 pm
av Daniel-635
Honda NR 750 är ju en modernklassiker
Fascinerande motorer, roterar själva cylinder loppet eller är det en slid "utanför" som roterar ?
Man tänker ju på de stackars kolvringarna ?