Insprut/logg-funderingar ÅF-se sid 4
Moderator: backeliten
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Haltech är ju ett riktigt fint sprut.
Eftersom jag är dålig på detta så måste det ju vara en digital ingång från en varvtalsgivare eller hur ser dom det dom som bygger sprut?
Analog har jag fått för mig vara 0-5volt eller 0-1 volt typ en voltsignal som är stigande eller fallande
Eftersom jag är dålig på detta så måste det ju vara en digital ingång från en varvtalsgivare eller hur ser dom det dom som bygger sprut?
Analog har jag fått för mig vara 0-5volt eller 0-1 volt typ en voltsignal som är stigande eller fallande
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
det finns ju mycket enkla D/A omvandlar IC-kretsar som nästan inte behöver andra kringkomponenter än typ spännigsmatning, regulator, och nåt referensspänning som fås över ett motstånd.
Dvs. du får ut en analog spännig i proprotion till anatalet pulser du kör in.
Så typ 50pulser/s ger ut 1.2V osv. finns nog duktiga elektronik gurus här säkert som snabbt kan rita upp ett koplingschema på det.
Annars kan jag ta reda på det åt dej på tisdag.
/Andre'
Dvs. du får ut en analog spännig i proprotion till anatalet pulser du kör in.
Så typ 50pulser/s ger ut 1.2V osv. finns nog duktiga elektronik gurus här säkert som snabbt kan rita upp ett koplingschema på det.
Annars kan jag ta reda på det åt dej på tisdag.
/Andre'
power
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ja för fan. det är riktigt bra.Tommy Luhr skrev:Haltech är ju ett riktigt fint sprut.
det vägde mellan sånt och DTA för mig.
DTA var lite billigare, men jag ångrar det inte, det funkar kanon.
Christer på NLR brukar rekomendera Haltech. han har juh nåt rekord med mc motor har ja för mig.
säljs väl genom www.prd.se har jag för mig.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det är en sån jag tänkte på också, ska fixa en sån till min vega också så jag ser slir i convertern.norrback skrev:det finns ju mycket enkla D/A omvandlar IC-kretsar som nästan inte behöver andra kringkomponenter än typ spännigsmatning, regulator, och nåt referensspänning som fås över ett motstånd.
Dvs. du får ut en analog spännig i proprotion till anatalet pulser du kör in.
Så typ 50pulser/s ger ut 1.2V osv. finns nog duktiga elektronik gurus här säkert som snabbt kan rita upp ett koplingschema på det.
Annars kan jag ta reda på det åt dej på tisdag.
/Andre'
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
okej, bra att det går att få tag på ritningar och hjälp framför allt.
Det skall ni ha stort tack för!
Det blir mycket enklare när alla kan vara med och väga för och nackdelar angående detta.
Bigstuff 3 hade ju mycket funktioner och äv väl anpassat för dragracing, men jag tyckt inte jag såg någon launch på de??
finns nått som heter "start line timing" i det
Kan det vara någon modell av launch kanske?
Det skall ni ha stort tack för!
Det blir mycket enklare när alla kan vara med och väga för och nackdelar angående detta.
Bigstuff 3 hade ju mycket funktioner och äv väl anpassat för dragracing, men jag tyckt inte jag såg någon launch på de??
finns nått som heter "start line timing" i det
Kan det vara någon modell av launch kanske?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
The GEN3’s Starting Line Timing feature allows the engine to build boost at the starting line. The feature is primarily focused at stick shift cars, but works equally well with automatic cars. The Starting Line Timing feature can be used in conjunction with the 2-Step to maximize starting line performance!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Sedär! En som läser alltingFredde Holmgren skrev:The GEN3’s Starting Line Timing feature allows the engine to build boost at the starting line. The feature is primarily focused at stick shift cars, but works equally well with automatic cars. The Starting Line Timing feature can be used in conjunction with the 2-Step to maximize starting line performance!


Hade haltech E8 i evon förut. Fick det aldrig att lira riktigt, men det är ganska dålig mjukvara till det, hänger sig när man ändrar, mätare och varv och sånt fryser till och stannar för kanske 30 sek ibland.
Även så beter det sig konstigt ibland, minns inte exakt vad det var, men gick inte att fininställa vissa saker även om det fanns knappkommando för det och nått värde gick inte ens att ställa in utan progammet ställde in helt andra mot vad man matade in.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
En kompis som mappade, han är även medlem på det här forumet och vill han föra lite ljus i det här så får han ge sig tillkänna
Jag är som sagt inte helt haj på det här.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
/O
Även så beter det sig konstigt ibland, minns inte exakt vad det var, men gick inte att fininställa vissa saker även om det fanns knappkommando för det och nått värde gick inte ens att ställa in utan progammet ställde in helt andra mot vad man matade in.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
En kompis som mappade, han är även medlem på det här forumet och vill han föra lite ljus i det här så får han ge sig tillkänna

Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
/O
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag hade ett Haltech E6M förut, och det hade inte alls de problem du räknar upp.Hewran skrev:Hade haltech E8 i evon förut. Fick det aldrig att lira riktigt, men det är ganska dålig mjukvara till det, hänger sig när man ändrar, mätare och varv och sånt fryser till och stannar för kanske 30 sek ibland.
Även så beter det sig konstigt ibland, minns inte exakt vad det var, men gick inte att fininställa vissa saker även om det fanns knappkommando för det och nått värde gick inte ens att ställa in utan progammet ställde in helt andra mot vad man matade in.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
En kompis som mappade, han är även medlem på det här forumet och vill han föra lite ljus i det här så får han ge sig tillkännaJag är som sagt inte helt haj på det här.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
/O
en kompis had edäremot ett supergammalt Haltech med bara bränsle, hette det F8? den 'hackade' till lite vid varje ändring av mappen.
men inget mera än en hackning.
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Tommy Luhr skrev:okej, bra att det går att få tag på ritningar och hjälp framför allt.
Det skall ni ha stort tack för!
Det blir mycket enklare när alla kan vara med och väga för och nackdelar angående detta.
Bigstuff 3 hade ju mycket funktioner och äv väl anpassat för dragracing, men jag tyckt inte jag såg någon launch på de??
finns nått som heter "start line timing" i det
Kan det vara någon modell av launch kanske?
BS3 är lite olika i sina verisioner, i Martins sprut finns inga varvstopp alls, har för mig att det hade med loggfunktionen att göra dvs om man vill ha verisionen som kan logga externt, dvs en mängd extra givare mer än dom som redan sprutet är kopplat till så får man det men inget varvstopp. Martin loggar soppatryck, kardanvarv, mottryck, varv på ingående i lådan och säkert något annat jag inte minns.
Sänka tändningen i launchen kan man men man får ha en 2-step eller liknande om det inte finns i MSD-boxen man använder.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor sep 06, 2007 11:29 am
- Ort: Falun
Hej Tommy
Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.
Niclas Winberg
Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.
Niclas Winberg
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja jag får nog använda en sådan jag med.wibbe skrev:Hej Tommy
Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.
Niclas Winberg
Verkar som det är det enda alternativet som verkar prisvärt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Håller med där, jag har bara hört att det varit lite användare i usa som haft problem med dessa, men ingen kan säga vad. Och här i sverige hör man bara gott om dom.Tommy Luhr skrev:ja jag får nog använda en sådan jag med.wibbe skrev:Hej Tommy
Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.
Niclas Winberg
Verkar som det är det enda alternativet som verkar prisvärt.
Jag funderar också på en sån, handlar man av HqTec så har man ju garantier o support osv vilket e bra.