Insprut/logg-funderingar ÅF-se sid 4

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Haltech E11v2 kanske?

läs vad det klarar här:
http://www.haltech.com/downloads/e11v2_spec.pdf
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Haltech är ju ett riktigt fint sprut.

Eftersom jag är dålig på detta så måste det ju vara en digital ingång från en varvtalsgivare eller hur ser dom det dom som bygger sprut?

Analog har jag fått för mig vara 0-5volt eller 0-1 volt typ en voltsignal som är stigande eller fallande
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

det finns ju mycket enkla D/A omvandlar IC-kretsar som nästan inte behöver andra kringkomponenter än typ spännigsmatning, regulator, och nåt referensspänning som fås över ett motstånd.

Dvs. du får ut en analog spännig i proprotion till anatalet pulser du kör in.

Så typ 50pulser/s ger ut 1.2V osv. finns nog duktiga elektronik gurus här säkert som snabbt kan rita upp ett koplingschema på det.

Annars kan jag ta reda på det åt dej på tisdag.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Tommy Luhr skrev:Haltech är ju ett riktigt fint sprut.
Ja för fan. det är riktigt bra.
det vägde mellan sånt och DTA för mig.
DTA var lite billigare, men jag ångrar det inte, det funkar kanon.

Christer på NLR brukar rekomendera Haltech. han har juh nåt rekord med mc motor har ja för mig.
säljs väl genom www.prd.se har jag för mig.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:det finns ju mycket enkla D/A omvandlar IC-kretsar som nästan inte behöver andra kringkomponenter än typ spännigsmatning, regulator, och nåt referensspänning som fås över ett motstånd.

Dvs. du får ut en analog spännig i proprotion till anatalet pulser du kör in.

Så typ 50pulser/s ger ut 1.2V osv. finns nog duktiga elektronik gurus här säkert som snabbt kan rita upp ett koplingschema på det.

Annars kan jag ta reda på det åt dej på tisdag.

/Andre'
jo det är en sån jag tänkte på också, ska fixa en sån till min vega också så jag ser slir i convertern.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

okej, bra att det går att få tag på ritningar och hjälp framför allt.
Det skall ni ha stort tack för!

Det blir mycket enklare när alla kan vara med och väga för och nackdelar angående detta.

Bigstuff 3 hade ju mycket funktioner och äv väl anpassat för dragracing, men jag tyckt inte jag såg någon launch på de??

finns nått som heter "start line timing" i det

Kan det vara någon modell av launch kanske?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag vet inte riktit hur de funkar i Big Stuff 3 med launchen. Vet att Martin kör med 2 step till sin ProMag och att han ställer varvtal osv i sprutet, som vanlig launch ungefär.
Han tittar kanske in i tråden igen och kan förklara mer.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

The GEN3’s Starting Line Timing feature allows the engine to build boost at the starting line. The feature is primarily focused at stick shift cars, but works equally well with automatic cars. The Starting Line Timing feature can be used in conjunction with the 2-Step to maximize starting line performance!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Fredde Holmgren skrev:The GEN3’s Starting Line Timing feature allows the engine to build boost at the starting line. The feature is primarily focused at stick shift cars, but works equally well with automatic cars. The Starting Line Timing feature can be used in conjunction with the 2-Step to maximize starting line performance!
Sedär! En som läser allting :) :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

Hade haltech E8 i evon förut. Fick det aldrig att lira riktigt, men det är ganska dålig mjukvara till det, hänger sig när man ändrar, mätare och varv och sånt fryser till och stannar för kanske 30 sek ibland.

Även så beter det sig konstigt ibland, minns inte exakt vad det var, men gick inte att fininställa vissa saker även om det fanns knappkommando för det och nått värde gick inte ens att ställa in utan progammet ställde in helt andra mot vad man matade in.

Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.

En kompis som mappade, han är även medlem på det här forumet och vill han föra lite ljus i det här så får han ge sig tillkänna ;) Jag är som sagt inte helt haj på det här.

Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.

/O
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Hewran skrev:Hade haltech E8 i evon förut. Fick det aldrig att lira riktigt, men det är ganska dålig mjukvara till det, hänger sig när man ändrar, mätare och varv och sånt fryser till och stannar för kanske 30 sek ibland.

Även så beter det sig konstigt ibland, minns inte exakt vad det var, men gick inte att fininställa vissa saker även om det fanns knappkommando för det och nått värde gick inte ens att ställa in utan progammet ställde in helt andra mot vad man matade in.

Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.

En kompis som mappade, han är även medlem på det här forumet och vill han föra lite ljus i det här så får han ge sig tillkänna ;) Jag är som sagt inte helt haj på det här.

Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.

/O
Jag hade ett Haltech E6M förut, och det hade inte alls de problem du räknar upp.
en kompis had edäremot ett supergammalt Haltech med bara bränsle, hette det F8? den 'hackade' till lite vid varje ändring av mappen.
men inget mera än en hackning.
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Tommy Luhr skrev:okej, bra att det går att få tag på ritningar och hjälp framför allt.
Det skall ni ha stort tack för!

Det blir mycket enklare när alla kan vara med och väga för och nackdelar angående detta.

Bigstuff 3 hade ju mycket funktioner och äv väl anpassat för dragracing, men jag tyckt inte jag såg någon launch på de??

finns nått som heter "start line timing" i det

Kan det vara någon modell av launch kanske?

BS3 är lite olika i sina verisioner, i Martins sprut finns inga varvstopp alls, har för mig att det hade med loggfunktionen att göra dvs om man vill ha verisionen som kan logga externt, dvs en mängd extra givare mer än dom som redan sprutet är kopplat till så får man det men inget varvstopp. Martin loggar soppatryck, kardanvarv, mottryck, varv på ingående i lådan och säkert något annat jag inte minns.

Sänka tändningen i launchen kan man men man får ha en 2-step eller liknande om det inte finns i MSD-boxen man använder.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Niclas Winberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor sep 06, 2007 11:29 am
Ort: Falun

Inlägg av Niclas Winberg »

Hej Tommy

Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.

Niclas Winberg
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

wibbe skrev:Hej Tommy

Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.

Niclas Winberg
ja jag får nog använda en sådan jag med.

Verkar som det är det enda alternativet som verkar prisvärt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Tommy Luhr skrev:
wibbe skrev:Hej Tommy

Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.

Niclas Winberg
ja jag får nog använda en sådan jag med.

Verkar som det är det enda alternativet som verkar prisvärt.
Håller med där, jag har bara hört att det varit lite användare i usa som haft problem med dessa, men ingen kan säga vad. Och här i sverige hör man bara gott om dom.
Jag funderar också på en sån, handlar man av HqTec så har man ju garantier o support osv vilket e bra.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Skriv svar