Sida 3 av 5
Postat: lör okt 11, 2008 11:41 pm
av Kadett4wd
Postat: sön okt 12, 2008 11:47 am
av Tommy Luhr
Haltech är ju ett riktigt fint sprut.
Eftersom jag är dålig på detta så måste det ju vara en digital ingång från en varvtalsgivare eller hur ser dom det dom som bygger sprut?
Analog har jag fått för mig vara 0-5volt eller 0-1 volt typ en voltsignal som är stigande eller fallande
Postat: sön okt 12, 2008 11:58 am
av norrback
det finns ju mycket enkla D/A omvandlar IC-kretsar som nästan inte behöver andra kringkomponenter än typ spännigsmatning, regulator, och nåt referensspänning som fås över ett motstånd.
Dvs. du får ut en analog spännig i proprotion till anatalet pulser du kör in.
Så typ 50pulser/s ger ut 1.2V osv. finns nog duktiga elektronik gurus här säkert som snabbt kan rita upp ett koplingschema på det.
Annars kan jag ta reda på det åt dej på tisdag.
/Andre'
Postat: sön okt 12, 2008 4:16 pm
av Kadett4wd
Tommy Luhr skrev:Haltech är ju ett riktigt fint sprut.
Ja för fan. det är riktigt bra.
det vägde mellan sånt och DTA för mig.
DTA var lite billigare, men jag ångrar det inte, det funkar kanon.
Christer på NLR brukar rekomendera Haltech. han har juh nåt rekord med mc motor har ja för mig.
säljs väl genom
www.prd.se har jag för mig.
Postat: sön okt 12, 2008 4:23 pm
av Jens Gustavsson
norrback skrev:det finns ju mycket enkla D/A omvandlar IC-kretsar som nästan inte behöver andra kringkomponenter än typ spännigsmatning, regulator, och nåt referensspänning som fås över ett motstånd.
Dvs. du får ut en analog spännig i proprotion till anatalet pulser du kör in.
Så typ 50pulser/s ger ut 1.2V osv. finns nog duktiga elektronik gurus här säkert som snabbt kan rita upp ett koplingschema på det.
Annars kan jag ta reda på det åt dej på tisdag.
/Andre'
jo det är en sån jag tänkte på också, ska fixa en sån till min vega också så jag ser slir i convertern.
Postat: sön okt 12, 2008 5:01 pm
av Tommy Luhr
okej, bra att det går att få tag på ritningar och hjälp framför allt.
Det skall ni ha stort tack för!
Det blir mycket enklare när alla kan vara med och väga för och nackdelar angående detta.
Bigstuff 3 hade ju mycket funktioner och äv väl anpassat för dragracing, men jag tyckt inte jag såg någon launch på de??
finns nått som heter "start line timing" i det
Kan det vara någon modell av launch kanske?
Postat: sön okt 12, 2008 5:05 pm
av Klabbe Persson
Jag vet inte riktit hur de funkar i Big Stuff 3 med launchen. Vet att Martin kör med 2 step till sin ProMag och att han ställer varvtal osv i sprutet, som vanlig launch ungefär.
Han tittar kanske in i tråden igen och kan förklara mer.
Postat: sön okt 12, 2008 7:57 pm
av Fredde Holmgren
The GEN3’s Starting Line Timing feature allows the engine to build boost at the starting line. The feature is primarily focused at stick shift cars, but works equally well with automatic cars. The Starting Line Timing feature can be used in conjunction with the 2-Step to maximize starting line performance!
Postat: sön okt 12, 2008 9:00 pm
av Klabbe Persson
Fredde Holmgren skrev:The GEN3’s Starting Line Timing feature allows the engine to build boost at the starting line. The feature is primarily focused at stick shift cars, but works equally well with automatic cars. The Starting Line Timing feature can be used in conjunction with the 2-Step to maximize starting line performance!
Sedär! En som läser allting

Postat: sön okt 12, 2008 10:24 pm
av Hewran
Hade haltech E8 i evon förut. Fick det aldrig att lira riktigt, men det är ganska dålig mjukvara till det, hänger sig när man ändrar, mätare och varv och sånt fryser till och stannar för kanske 30 sek ibland.
Även så beter det sig konstigt ibland, minns inte exakt vad det var, men gick inte att fininställa vissa saker även om det fanns knappkommando för det och nått värde gick inte ens att ställa in utan progammet ställde in helt andra mot vad man matade in.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
En kompis som mappade, han är även medlem på det här forumet och vill han föra lite ljus i det här så får han ge sig tillkänna

Jag är som sagt inte helt haj på det här.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
/O
Postat: mån okt 13, 2008 7:37 am
av Kadett4wd
Hewran skrev:Hade haltech E8 i evon förut. Fick det aldrig att lira riktigt, men det är ganska dålig mjukvara till det, hänger sig när man ändrar, mätare och varv och sånt fryser till och stannar för kanske 30 sek ibland.
Även så beter det sig konstigt ibland, minns inte exakt vad det var, men gick inte att fininställa vissa saker även om det fanns knappkommando för det och nått värde gick inte ens att ställa in utan progammet ställde in helt andra mot vad man matade in.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
En kompis som mappade, han är även medlem på det här forumet och vill han föra lite ljus i det här så får han ge sig tillkänna

Jag är som sagt inte helt haj på det här.
Kanske är bättre på E11, men på E6x och E8 var det dom problemen iaf.
/O
Jag hade ett Haltech E6M förut, och det hade inte alls de problem du räknar upp.
en kompis had edäremot ett supergammalt Haltech med bara bränsle, hette det F8? den 'hackade' till lite vid varje ändring av mappen.
men inget mera än en hackning.
Postat: mån okt 13, 2008 7:19 pm
av Henrik Braun
Tommy Luhr skrev:okej, bra att det går att få tag på ritningar och hjälp framför allt.
Det skall ni ha stort tack för!
Det blir mycket enklare när alla kan vara med och väga för och nackdelar angående detta.
Bigstuff 3 hade ju mycket funktioner och äv väl anpassat för dragracing, men jag tyckt inte jag såg någon launch på de??
finns nått som heter "start line timing" i det
Kan det vara någon modell av launch kanske?
BS3 är lite olika i sina verisioner, i Martins sprut finns inga varvstopp alls, har för mig att det hade med loggfunktionen att göra dvs om man vill ha verisionen som kan logga externt, dvs en mängd extra givare mer än dom som redan sprutet är kopplat till så får man det men inget varvstopp. Martin loggar soppatryck, kardanvarv, mottryck, varv på ingående i lådan och säkert något annat jag inte minns.
Sänka tändningen i launchen kan man men man får ha en 2-step eller liknande om det inte finns i MSD-boxen man använder.
Postat: tor okt 16, 2008 11:42 am
av Niclas Winberg
Hej Tommy
Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.
Niclas Winberg
Postat: tor okt 16, 2008 12:45 pm
av Tommy Luhr
wibbe skrev:Hej Tommy
Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.
Niclas Winberg
ja jag får nog använda en sådan jag med.
Verkar som det är det enda alternativet som verkar prisvärt.
Postat: tor okt 16, 2008 1:32 pm
av Klabbe Persson
Tommy Luhr skrev:wibbe skrev:Hej Tommy
Jag använder en DL-32 datalogger på mina olika
bilar / MC för att just ha koll på kopplingsslir o dylikt.
http://www.hqtec.se/t-dl32.aspx
Lätt och smidigt att använda och koppla inn.
kostar 4 750 kr hos HqTec.
Niclas Winberg
ja jag får nog använda en sådan jag med.
Verkar som det är det enda alternativet som verkar prisvärt.
Håller med där, jag har bara hört att det varit lite användare i usa som haft problem med dessa, men ingen kan säga vad. Och här i sverige hör man bara gott om dom.
Jag funderar också på en sån, handlar man av HqTec så har man ju garantier o support osv vilket e bra.