Renovera turboaggregat
Balansering/rengöring
Turboaggregatens bitar är normalt nollbalanserade, detta för att man lätt skall kunna byta delarna i fält utan krav på efterföljande balansering. Schwitzer har uppgivit att man balanserar sina aggregat till en "obalans" av 0,36gram mm.
Kompressorhjul och lagerhus rengör man bäst med svag alkalisk koksborttagare, turbinhjulet avfettas och blästras rent med antingen plast, eller nötskal, man kan också försiktigt blästra med glaskulor, eller våtblästra med bakpulver
Kompressorhjul och lagerhus rengör man bäst med svag alkalisk koksborttagare, turbinhjulet avfettas och blästras rent med antingen plast, eller nötskal, man kan också försiktigt blästra med glaskulor, eller våtblästra med bakpulver
-
- Lite mer laddtryck
Hej och tack för tipsen! Låter verkligen seriöst med blästringen
Vad är den nödvändig för anser du? Tycker mina turbiner var fina så nöjde mig med disel som rengöringsmedel. Vad innebär lätt alkaliskt för en icke kemist?
Läste att Mitsubishi balanserar sina delar var för sig. Såg även att man lättat turbonsturbinhjul genom att slipa lite på muttern och lika mkt på turbinen.
Hade ett konstigt vinande. Har det än men hör inte när jag gasar och sträcker mig ut ur bilen. Inne i bilen hörs det väl mellan 1500 - 2500 varv. Drog sönder mina 3" klämmor efter en montering av ny trimkatt. Hade slangklämmor temporärt för att komma ifrån OKQ8 macken. Drog dit nya rejäla klämmor idag. Hörde vinandet tidigare upp till 4-5000 varv. Konstigt. (Kommer inte åt gasvajern under huven utan att montera bort ett skydd. Lite lat där men turbon är som den är om jag nu lyckades böja axeln...)
Vem har annars en balanseringsmaskin för turboaggregat i sverige?
Fungerar det med att balansera för hand genom att märka upp var hjulet tenderar att stanna, dvs har övervikt, slipa, rulla, märka etc!?
Hälsningar
Peter

Läste att Mitsubishi balanserar sina delar var för sig. Såg även att man lättat turbonsturbinhjul genom att slipa lite på muttern och lika mkt på turbinen.
Hade ett konstigt vinande. Har det än men hör inte när jag gasar och sträcker mig ut ur bilen. Inne i bilen hörs det väl mellan 1500 - 2500 varv. Drog sönder mina 3" klämmor efter en montering av ny trimkatt. Hade slangklämmor temporärt för att komma ifrån OKQ8 macken. Drog dit nya rejäla klämmor idag. Hörde vinandet tidigare upp till 4-5000 varv. Konstigt. (Kommer inte åt gasvajern under huven utan att montera bort ett skydd. Lite lat där men turbon är som den är om jag nu lyckades böja axeln...)
Vem har annars en balanseringsmaskin för turboaggregat i sverige?
Fungerar det med att balansera för hand genom att märka upp var hjulet tenderar att stanna, dvs har övervikt, slipa, rulla, märka etc!?
Hälsningar
Peter
självklart är dte noga.
men det är skillnad mellan en turbo som ska kunna gå 10 eller 100 tals tusen mil i en lastbil mellan tyskland å sverige med laddtryck under 10 års tid
jämnfört med en trimmad turbobil som går ettt par hundra mil per sösong , är vanligen många andra saker som hinner går sönder under samma tid dessutom
men det är skillnad mellan en turbo som ska kunna gå 10 eller 100 tals tusen mil i en lastbil mellan tyskland å sverige med laddtryck under 10 års tid
jämnfört med en trimmad turbobil som går ettt par hundra mil per sösong , är vanligen många andra saker som hinner går sönder under samma tid dessutom

Balansering
Lätt alkaliskt innebär att lösningen håller ett pH runt 8,5-9. Blästring är inte nödvändigt annat än om hjulet är belagt med olösliga rester. Vid lång gångtid på aggregaten så byggs det upp "ask rester" på ytorna, dessa rester som närmast kan liknas vid keramer går inte att få bort genom vanlig rengöring, enklast är det då att försiktigt blästra bort dom.
Jag angav en max obalans på 0,36gram mm för Schwitzers aggregat, detta värde är extremt bra. På ett kompressorhjul med 3” diameter innebär detta att skillnaden i vikt längst ut på hjulet inte får vara större än 9,4mg, på större hjuldiameter-ännu mindre. jag har själv med egna ögon sett dom balansera kompressorhjul och turbinaxlar hos Schwitzer i England, på min fråga om det behövdes någon ny balansering då man själv renoverar aggregaten så var svaret nej, vi har tillräckligt bra nivå på våra bitar. Håller man på att dribblar med eftermarknadsbitar eller egna modifieringar kan det säkert vara idé att balansera efteråt.
Visst, det är mycket som kan ställa till det vad gäller obalans, exempelvis montering av fel distansbrickor, original är brickorna extremt parallella och minsta avvikelse här böjer hela axelpaketet med obalans som följd, samma sak är det om man har anfrätta kanter på kompressor och turbinblad- Även muttern som man drar ihop hela paketet med har krav på vinkelräthet samt planhet mot gänga respektive kompressorhjul. Jag har sett folk som använder muttrar som man plockat direkt från skrotlådan och då får man ju stå sitt kast. Generellt gäller dock att man skall kunna byta bitarna utan behov av ny balansering, om sedan Garrett har annan åsikt vad gäller deras aggregat, så är det väl bara att följa detta då...
Sedan är min fråga, hur skall du kunna simulera eventuell locktite´s inverkan på obalansen, jag får inte ihop detta resonemang. För övrig är det vad jag vet inget krav på användning av Loctite.....
Att försöka balansera själv genom den metod som du angav kan du helt glömma, bitarna måste köras i en riktig balanseringsmaskin.
Då det gäller tillgång på balanseringsmaskiner, så finns det en hel del sådana i Sverige, både hos firmor och hos privatpersoner. Jag har exempelvis själv en Schenck bänk stående som jag ännu inte har använt...
Jag angav en max obalans på 0,36gram mm för Schwitzers aggregat, detta värde är extremt bra. På ett kompressorhjul med 3” diameter innebär detta att skillnaden i vikt längst ut på hjulet inte får vara större än 9,4mg, på större hjuldiameter-ännu mindre. jag har själv med egna ögon sett dom balansera kompressorhjul och turbinaxlar hos Schwitzer i England, på min fråga om det behövdes någon ny balansering då man själv renoverar aggregaten så var svaret nej, vi har tillräckligt bra nivå på våra bitar. Håller man på att dribblar med eftermarknadsbitar eller egna modifieringar kan det säkert vara idé att balansera efteråt.
Visst, det är mycket som kan ställa till det vad gäller obalans, exempelvis montering av fel distansbrickor, original är brickorna extremt parallella och minsta avvikelse här böjer hela axelpaketet med obalans som följd, samma sak är det om man har anfrätta kanter på kompressor och turbinblad- Även muttern som man drar ihop hela paketet med har krav på vinkelräthet samt planhet mot gänga respektive kompressorhjul. Jag har sett folk som använder muttrar som man plockat direkt från skrotlådan och då får man ju stå sitt kast. Generellt gäller dock att man skall kunna byta bitarna utan behov av ny balansering, om sedan Garrett har annan åsikt vad gäller deras aggregat, så är det väl bara att följa detta då...

Sedan är min fråga, hur skall du kunna simulera eventuell locktite´s inverkan på obalansen, jag får inte ihop detta resonemang. För övrig är det vad jag vet inget krav på användning av Loctite.....

Att försöka balansera själv genom den metod som du angav kan du helt glömma, bitarna måste köras i en riktig balanseringsmaskin.
Då det gäller tillgång på balanseringsmaskiner, så finns det en hel del sådana i Sverige, både hos firmor och hos privatpersoner. Jag har exempelvis själv en Schenck bänk stående som jag ännu inte har använt...

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Big Al, du får försöka hålla dig lugn på detta forum och inte säga att andras uttalanden är skit bara för att du "tror" nått annat.Big Al skrev:Nu blir jag förskräckt
Det är total bullshit att man inte behöver balansera efter man tagit isär en turbo
.
Jannes inlägg är väldigt genomtänkta och väl grundade i både teori och praktik.
Janne Lundin började skruva med turboaggregat på slutet av 70-talet, så lysna och lär istället för att kapa

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
detta påstående är även kvar sedan 70-80 talet då turbo var hokus pokus i vanliga bilar såsom Saab och Volvo.Big Al skrev:Räcker med att ringa valfri turbofirma i sverige som har balanseringsmaskin och renoverar turboaggregat så kommer de förmodligen säga samma sak som mig, dvs har man tagit isär en turbo så behöver man balansera.
Det nyttjade givetvis turbofirmorna och höjde noggrannheten till skyarna för gemene man skulle välja anlita deras 'goda service'
En del firmor till och med 'mönsterskyddade' renoveringssatserna så vanliga dödliga inte skulle kunna köpa dem.
De flesta felen på den tiden var fastkoksad tätningsring på avgassidan, som sedan gjorde att turbon läckte ut olja i avgashuset som sedan förbrändes där.(blå rök)
De har tjänat väldigt mycket pengar på att få folk att skicka sina turbos till dem då det egentligen bara behövts rengöring.
Balanserade frågor
Självklart kommer dom att säga att det behövs, dom har ju investerat i en dyr maskin som man måste skriva av på några år. Satt jag också i den sitsen så skulle även jag pracka på folk balansering vare sig det behövdes eller ej....
För att reda ut eventuellt missförstånd, givetvis så balanserar Schwitzer alla dom aggregat dom för första gången levererar till kund eller dom som renoverats med garanti, men det är inte samma sak som att det alltid behövs, man måste hålla isär dessa begrepp. Vitsen med att sälja renoveringssatser ut till slutanvändarna är just att man skall kunna renovera aggregaten i fält utan behov av efterföljande balansering. Vore det ett uttalat krav av balansering så skulle jag om jag vore tillverkare inte sälja ett skit ut till allmänheten eftersom det då skulle ge aggregaten dåligt rykte, så enkelt är det. Just Schwitzer jobbade hårt med att förenkla aggregaten så långt det gick och detta för att det inte skulle krävas några specialverktyg vid fältmässig renovering.
Frågan om var man slipar för att balansera ut obalans handlar om var obalansen sitter,
så på den frågan går bara att ge ett generellt svar. På turbinaxel med hjul brukar man bearbeta den sex eller tolvkantiga biten på huben samt hjulets backplate. Ju sämre precision man har i produktionen vid sammansättning av dessa två komponenter desto djälvligare blir jobbet att få bitarna i balans. Eftersom turbinaxeln utgör ca 60% av hela priset på aggregatet så försöker man hålla så hög precision som man kan vid tillverkningen. Så ser du häftigt bearbetade turbinhjul så har man slarvat rejält vid tillverkningen. Kompressorhjulen balanseras på samma ytor som turbinhjulet, dvs. huben samt backplate, man kan ibland också se att dom varit på vingarnas framkant..
Sådana hjul väljer jag bort direkt...
Jag kan inte påminna mig att jag sett att man bearbetar trusthållaren i aggregaten. Samma sak är det med lagerbussningarna, dom roterar ju med drygt 1/4 av det varvtal som turbinaxeln roterar med under drift, jag har inte heller här sett att man balanserar dessa bitar....
Man måste ju se till storleken på bitarna samt dess möjliga inverka på den totala balansen....
Allt handlar ju om hur bra precision man har vid tillverkningen. Ett lysande exempel på detta samt hur man kommer undan problem är då man borrar hålet i kompressorhjulet. Detta håls diameter måste vara perfekt annars kan hjulet dra axeln snett vid montage. Då man borrar ett hål och borren går igenom på andra sidan av biten så gör borren alltid ett litet kast då dess spets bryter ytan. Detta kast ger hålet en svagt konisk form som är tillräckligt stor för att orsaka obalans. Man löste detta problem genom att förse gjutningen av hjulet med en extra cylindrisk förlängning av hubben dvs. den yta som muttern går mot. Då man sedan borrade hålet så borrade man ut i denna extra del och utan att borren fick gå igenom, sedan stack man av den extra biten i en svarvoperation, på så sätt säkerställer man att hålet inte blir koniskt. Det är med andra ord många bitar på ett spett, även till synes enkla detaljer och maskinoperationer är väl genomtänkta för att minimera obalans osv.
Så har du ett aggregat där kompressorhjulet sitter med kastpassning på axeln, kan du nog räkna med att det ger en viss obalans.
jag vill samtidigt passa på att säga att det sällan är obalans i sig som knäcker aggregat, obalans brukar uppstå som en följd av taskigt handhavande samt brutal behandling. Att exempelvis stå med motorn på varvtstoppet och utsätta aggregaten för de avgassmällar som då brukar uppstå dödar garanterat ett aggregat på nolltid, antingen knäcker man lagringen eller så drar man av turbinhjulet från axeln. Jag har sett bägge dessa saker inträffa i min omgivning
Jag kan helt ärligt säga att jag ibland mår dåligt av att se hur en del behandlar sin aggregat, men dom har väl råd, det finns ju fler där dom kom ifrån...
Vad jag säger i klartext är att snöa inte in för mycket på det här med balansering, det är andra omständigheter som knäcker aggregaten då man tävlar med dom..... 
Den dagen jag dristar mig till att sätta upp ett rotorpaket i balanserningsmaskinen så kommer det att handla om kraftigt modifierade bitar dvs. inga standardbitar över huvud taget.

För att reda ut eventuellt missförstånd, givetvis så balanserar Schwitzer alla dom aggregat dom för första gången levererar till kund eller dom som renoverats med garanti, men det är inte samma sak som att det alltid behövs, man måste hålla isär dessa begrepp. Vitsen med att sälja renoveringssatser ut till slutanvändarna är just att man skall kunna renovera aggregaten i fält utan behov av efterföljande balansering. Vore det ett uttalat krav av balansering så skulle jag om jag vore tillverkare inte sälja ett skit ut till allmänheten eftersom det då skulle ge aggregaten dåligt rykte, så enkelt är det. Just Schwitzer jobbade hårt med att förenkla aggregaten så långt det gick och detta för att det inte skulle krävas några specialverktyg vid fältmässig renovering.
Frågan om var man slipar för att balansera ut obalans handlar om var obalansen sitter,

Jag kan inte påminna mig att jag sett att man bearbetar trusthållaren i aggregaten. Samma sak är det med lagerbussningarna, dom roterar ju med drygt 1/4 av det varvtal som turbinaxeln roterar med under drift, jag har inte heller här sett att man balanserar dessa bitar....

Allt handlar ju om hur bra precision man har vid tillverkningen. Ett lysande exempel på detta samt hur man kommer undan problem är då man borrar hålet i kompressorhjulet. Detta håls diameter måste vara perfekt annars kan hjulet dra axeln snett vid montage. Då man borrar ett hål och borren går igenom på andra sidan av biten så gör borren alltid ett litet kast då dess spets bryter ytan. Detta kast ger hålet en svagt konisk form som är tillräckligt stor för att orsaka obalans. Man löste detta problem genom att förse gjutningen av hjulet med en extra cylindrisk förlängning av hubben dvs. den yta som muttern går mot. Då man sedan borrade hålet så borrade man ut i denna extra del och utan att borren fick gå igenom, sedan stack man av den extra biten i en svarvoperation, på så sätt säkerställer man att hålet inte blir koniskt. Det är med andra ord många bitar på ett spett, även till synes enkla detaljer och maskinoperationer är väl genomtänkta för att minimera obalans osv.
Så har du ett aggregat där kompressorhjulet sitter med kastpassning på axeln, kan du nog räkna med att det ger en viss obalans.
jag vill samtidigt passa på att säga att det sällan är obalans i sig som knäcker aggregat, obalans brukar uppstå som en följd av taskigt handhavande samt brutal behandling. Att exempelvis stå med motorn på varvtstoppet och utsätta aggregaten för de avgassmällar som då brukar uppstå dödar garanterat ett aggregat på nolltid, antingen knäcker man lagringen eller så drar man av turbinhjulet från axeln. Jag har sett bägge dessa saker inträffa i min omgivning

Den dagen jag dristar mig till att sätta upp ett rotorpaket i balanserningsmaskinen så kommer det att handla om kraftigt modifierade bitar dvs. inga standardbitar över huvud taget.
säger inte att du har fel.Big Al skrev:
Sen till knotan.
Även om man inte kör så långt med sin turbo och då igentligen kan tolerera lite obalans så kommer en turbo med obalans att ta effekt från axeln och även nöta ner lagren pga oljefilmen inte orkar bära lika bra. Sen kommer även kompressorn och turbin att fungera sämre då spelen inte kommer stämma.
men att bygga allt optimalt är ju bara för folk som tror sej veta mer än de gör.
att bygga en motor eller ännnnu mindre en hel bil helt optimalt är inte så värst praktiskt möjligt...
so what ifall man förkortar turbons livslängd och kapacitet med 10 eller tom 20 % så kommer den troligen överleva många andra grejjor.
ett exempel.
jag hade isär hx55an på min förra supra. råkade kröka oljeringen bak vid turbinen när den skulle ihop igen. la den å riktade lite på skruvstädet med en intilliggande polygrip(va för långt å hämta hammaren) bankade in turbinaxeln med samma polygrip när kompressorhjulet skulle dit då den fortfarandee kärvade lite.
plolckar ihop motorn , körde med uppåt 3 bars ladd hela sommaren , han med 2 vevlagerras , 3 rasade kopplingar å bytte låda 5 eller 6 gånger.
turbon hade vare sej mer eller mindre glappp å tog vare sej mer eller mindre olja än föregående säsong, då hade den ändå suttit ganska många år på en lastbil/dumper när jag köpte den..-..
Kan man då säga att det hade vart nödvändigt att skicka in turbon på balansering efter att jag tog isär den

väldigt sällan en så passs trimmad motor drivlina eller bil överlever livslängden på en turbo, hur illa balanserad den än är, så länge man matar den med bra olja och inga andra konstigheter har skett (tex att man tappat delar i marken lr liknande)
Nu blir det här lite OT, men jag kan inte hålla mig längre.Big Al skrev:Kadett4wd: Klart man kan göra så, det finns dock vissa nackdelar och då menar jag inte ur hållbarhetssynpunkt. Men tyvärr tänker jag inte jag säga då det finns företag som lever på det, men vill du veta så försök ring till STS som sysslar med flowprepp eller kanske Christer J och hör om de vet och vill förklara
Är inte det där en rätt tråkig attityd att ha på öppna forum ?
Jag menar, vill man inte säga vad man vet är det bättre att vara helt tyst om saken då
iaf jag upplever det som en aning drygt att svara sådär.
Sen så med samma logik å resonemang som du använder dig av ovan kan man lägga ner
hela forumet då det finns folk som lever på att bygga bilar och/eller renovera delar till dessa.
Är vi inte alla här för att lära oss nåt vettigt och/eller dela med oss av den kunskap som man
införskaffat på ett eller annat sätt ?
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
kollar man tex på en holset där kompressor hjulet kan rotera fritt på turbinaxeln innan man låser muttern så kan man ju räkna ut med arslet att det är nollballanserade delar, varför har de kronglat till det så om de ändå måste slutballansera?
mvh
mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h