Självklart kommer dom att säga att det behövs, dom har ju investerat i en dyr maskin som man måste skriva av på några år. Satt jag också i den sitsen så skulle även jag pracka på folk balansering vare sig det behövdes eller ej....
För att reda ut eventuellt missförstånd, givetvis så balanserar Schwitzer alla dom aggregat dom för första gången levererar till kund eller dom som renoverats med garanti, men det är inte samma sak som att det alltid behövs, man måste hålla isär dessa begrepp. Vitsen med att sälja renoveringssatser ut till slutanvändarna är just att man skall kunna renovera aggregaten i fält utan behov av efterföljande balansering. Vore det ett uttalat krav av balansering så skulle jag om jag vore tillverkare inte sälja ett skit ut till allmänheten eftersom det då skulle ge aggregaten dåligt rykte, så enkelt är det. Just Schwitzer jobbade hårt med att förenkla aggregaten så långt det gick och detta för att det inte skulle krävas några specialverktyg vid fältmässig renovering.
Frågan om var man slipar för att balansera ut obalans handlar om var obalansen sitter,

så på den frågan går bara att ge ett generellt svar. På turbinaxel med hjul brukar man bearbeta den sex eller tolvkantiga biten på huben samt hjulets backplate. Ju sämre precision man har i produktionen vid sammansättning av dessa två komponenter desto djälvligare blir jobbet att få bitarna i balans. Eftersom turbinaxeln utgör ca 60% av hela priset på aggregatet så försöker man hålla så hög precision som man kan vid tillverkningen. Så ser du häftigt bearbetade turbinhjul så har man slarvat rejält vid tillverkningen. Kompressorhjulen balanseras på samma ytor som turbinhjulet, dvs. huben samt backplate, man kan ibland också se att dom varit på vingarnas framkant..

Sådana hjul väljer jag bort direkt...
Jag kan inte påminna mig att jag sett att man bearbetar trusthållaren i aggregaten. Samma sak är det med lagerbussningarna, dom roterar ju med drygt 1/4 av det varvtal som turbinaxeln roterar med under drift, jag har inte heller här sett att man balanserar dessa bitar....

Man måste ju se till storleken på bitarna samt dess möjliga inverka på den totala balansen....
Allt handlar ju om hur bra precision man har vid tillverkningen. Ett lysande exempel på detta samt hur man kommer undan problem är då man borrar hålet i kompressorhjulet. Detta håls diameter måste vara perfekt annars kan hjulet dra axeln snett vid montage. Då man borrar ett hål och borren går igenom på andra sidan av biten så gör borren alltid ett litet kast då dess spets bryter ytan. Detta kast ger hålet en svagt konisk form som är tillräckligt stor för att orsaka obalans. Man löste detta problem genom att förse gjutningen av hjulet med en extra cylindrisk förlängning av hubben dvs. den yta som muttern går mot. Då man sedan borrade hålet så borrade man ut i denna extra del och utan att borren fick gå igenom, sedan stack man av den extra biten i en svarvoperation, på så sätt säkerställer man att hålet inte blir koniskt. Det är med andra ord många bitar på ett spett, även till synes enkla detaljer och maskinoperationer är väl genomtänkta för att minimera obalans osv.
Så har du ett aggregat där kompressorhjulet sitter med kastpassning på axeln, kan du nog räkna med att det ger en viss obalans.
jag vill samtidigt passa på att säga att det sällan är obalans i sig som knäcker aggregat, obalans brukar uppstå som en följd av taskigt handhavande samt brutal behandling. Att exempelvis stå med motorn på varvtstoppet och utsätta aggregaten för de avgassmällar som då brukar uppstå dödar garanterat ett aggregat på nolltid, antingen knäcker man lagringen eller så drar man av turbinhjulet från axeln. Jag har sett bägge dessa saker inträffa i min omgivning

Jag kan helt ärligt säga att jag ibland mår dåligt av att se hur en del behandlar sin aggregat, men dom har väl råd, det finns ju fler där dom kom ifrån...

Vad jag säger i klartext är att snöa inte in för mycket på det här med balansering, det är andra omständigheter som knäcker aggregaten då man tävlar med dom.....
Den dagen jag dristar mig till att sätta upp ett rotorpaket i balanserningsmaskinen så kommer det att handla om kraftigt modifierade bitar dvs. inga standardbitar över huvud taget.