vi mäter alltid trycken på alla cylindrar inveduellt vid monterig så hur brickorna är svarvade spelar ingen roll.Erland Cox skrev:En kompis till mig hårdhetstestade Parners tryckare och de var väldigt mjuka. Parner säger att max fjädertryck inte får överstiga 115kg vid max lyft. Han körde också ner avgas men det var på en N/A motor. Till Professorns lyftare bör man inte överstiga 125 kg öppet tryck annars går de ner sig. Köper ni KG:s eller KL:s fjädersatser så har ventilbrickorna fel mått. De trycker ihop fjädern ungefär 3mm för mycket så inspänningstrycket hamnar på över 135 kg. Jag har gamla brickor och de är 3mm högre i inspänningsmått. Bengans racing har brickor i rätt mått. Patrik satte ihop toppar här med dubbla fjädrar och mätte inte trycket med det resultatet att en original bricka gick ner sig. Sen är det viktigt att inte köra för lite spel och för låg tomgång. Om spelet är för litet så kommer det knappt in nån olja och tryckaren smörjs bara när nocken inte ligger emot. Ju lägre varv motorn går på desto mer olja hinner nocken trycka bort. Det är därför man kör in en kam med högt varv. En racing kam med högt fjädertryck tål inte en tomgång under 1000 varv och ibland inte under 1500 om det ska hålla. Erland.
115kg går ju inte att varva med, vi behöver minst 135kg minst för att kunna varva 8500rpm med den kammen.
de måste va av väldigt risig kvalite ja mena på tex min B20 där har jag ännu tidigare öppning och 130kg + en utväxlig på 1.45 mot kammen sen en mycket mindre kontakt yta mot lyftaren

jag ska skicka GL tryckaren, orginal skimset och en B20 lyftare till peter lindberg i morgon onsdag så får dom analysera vad som hänt och hur hård lyftarna är.