Sida 3 av 8
Postat: tis nov 18, 2008 12:07 pm
av Jens Gustavsson
Erland Cox skrev:En kompis till mig hårdhetstestade Parners tryckare och de var väldigt mjuka. Parner säger att max fjädertryck inte får överstiga 115kg vid max lyft. Han körde också ner avgas men det var på en N/A motor. Till Professorns lyftare bör man inte överstiga 125 kg öppet tryck annars går de ner sig. Köper ni KG:s eller KL:s fjädersatser så har ventilbrickorna fel mått. De trycker ihop fjädern ungefär 3mm för mycket så inspänningstrycket hamnar på över 135 kg. Jag har gamla brickor och de är 3mm högre i inspänningsmått. Bengans racing har brickor i rätt mått. Patrik satte ihop toppar här med dubbla fjädrar och mätte inte trycket med det resultatet att en original bricka gick ner sig. Sen är det viktigt att inte köra för lite spel och för låg tomgång. Om spelet är för litet så kommer det knappt in nån olja och tryckaren smörjs bara när nocken inte ligger emot. Ju lägre varv motorn går på desto mer olja hinner nocken trycka bort. Det är därför man kör in en kam med högt varv. En racing kam med högt fjädertryck tål inte en tomgång under 1000 varv och ibland inte under 1500 om det ska hålla. Erland.
vi mäter alltid trycken på alla cylindrar inveduellt vid monterig så hur brickorna är svarvade spelar ingen roll.
115kg går ju inte att varva med, vi behöver minst 135kg minst för att kunna varva 8500rpm med den kammen.
de måste va av väldigt risig kvalite ja mena på tex min B20 där har jag ännu tidigare öppning och 130kg + en utväxlig på 1.45 mot kammen sen en mycket mindre kontakt yta mot lyftaren

den håller ju hur bra som hälst än fast jag oftast kör på 25kr olja och jag kör en hel del gat körning också.
jag ska skicka GL tryckaren, orginal skimset och en B20 lyftare till peter lindberg i morgon onsdag så får dom analysera vad som hänt och hur hård lyftarna är.
Postat: tis nov 18, 2008 12:10 pm
av Jens Gustavsson
iron_man skrev:vad hade ni för fjäder tryck sätte / max lyft? och har alla blivit lika dåliga?
boström har mer sifror men det låg kring 65kg säte och 135 öppen tror jag och problemen är i huvudsak på avgassidan.
Postat: tis nov 18, 2008 12:16 pm
av Jens Gustavsson
T_Hedman skrev:Hmm, tänkte bara kasta in lite mer ved på elden i denna diskussion...
Vad skulle hända om det var "kryptonit" (alltså något jävligt hårt material) i tryckaren... jag skulle då kunna tippa på att något annat går sönder eller blir krokigt ist, tex ventilen men jag kan ha fel... än så länge verkar ju kamprofilen vara boven i dramat!
Har ni kontrollerat vilket ventilspel det är när motorn är varm ?
Och har ni kontrollerat ventilfjädrarna? de tappar ju spänsten när det är sånna här vassa kammar...
vi har pratat om att belägga lyftarna med super hi-tec belägningar (peter vad var de de hette?) men till en början ska vi reda ut vad volvo gör med sina lyftar brickor som är så bra och hur eftermarknads brikorna är tilvärkade (får tyvär inte tag i gunnar i dag.
ja det som gör att det håller eller inte håller värkar väga på hur rampen är slipad men det värkar ändå va hårdheten på lyftaren som är grund problemet änsålänge eftersom elakare raper fungerar med volvo lyftare men inte på eftermarknads lyftarna??
boström har du kollat spelen om det blir nån störe slilnad varm/kall?
vi har kollat fjädertrycken flera gånger denna sesong de sätter sig ofta lite från början men man skimsar på lite sen stabiliserar det sig ska hård testa KL racings fjädrar nu och se hur de håller sig.
Postat: tis nov 18, 2008 12:23 pm
av Jens Gustavsson
Kristoffer skrev:[
Jens kan du inte lägga upp eller pm:a den tätare datan på den kammen?
detta är de sifror vi mätte upp tyvär kom inte toppen av nocken med den lyfter nästan fjorton mm
här är den enklare uppmätningen där man ser hela nocken
så här ser den ut om man tittar med ögat

Postat: tis nov 18, 2008 2:02 pm
av The
Jens Gustavsson skrev:
de måste va av väldigt risig kvalite ja mena på tex min B20 där har jag ännu tidigare öppning och 130kg + en utväxlig på 1.45 mot kammen sen en mycket mindre kontakt yta mot lyftaren

den håller ju hur bra som hälst än fast jag oftast kör på 25kr olja och jag kör en hel del gat körning också.
Blir det verkligen mindre kontaktyta?
Materialet i b20 lyftaren kan ju vara betydligt sämre och ändå vara mycket styvare än vad den större tryckaren blir pga mindre area. Förutsatt att det är flex i materialet som ger utmattningen.
Postat: tis nov 18, 2008 5:04 pm
av Ante Karlsson
Hej!
Tänk på att slitaget kan komma utav fel materialval.
Att inte kammen - tryckaren funkar ihop. Utan kan kräva anpassade material gentemot varandra.
En orginal tryckare till 16v ligger på ca 63-64 hrc om jag inte minns fel. Var längesedan jag kollade dem. Har testat en nedsliten parnertryckare en gång. Och den var iaf inte något nämnvärt mjukare än en orginal. Där berodde slitaget antingen på feldesignad kam lr fel material kombination mellan kam - tryckare.
/Ante
Postat: tis nov 18, 2008 5:48 pm
av iron_man
Jens Gustavsson skrev:iron_man skrev:vad hade ni för fjäder tryck sätte / max lyft? och har alla blivit lika dåliga?
boström har mer sifror men det låg kring 65kg säte och 135 öppen tror jag och problemen är i huvudsak på avgassidan.
kan inte det vara lite för lite med den kam profilen? har du nån koll på vad ventil,lyftare,ventilfjäderbrikan väger tillsammans?
enligt catcams papper som dom skickade med kammen vi kör med så öppnar den 88 grader fast våra fjädrar har mindre tryck på sättet ca 50kg som var för lite för 8000 rpm. fast vi kör med bara en 38mm avgas
men vad kör han med för launch control? msd? på bmw kan väl vipporna gå av om man kör med det tycks jag ha läst
/jimmy
Postat: tis nov 18, 2008 10:19 pm
av Peter L
Jens Gustavsson skrev:
vi har pratat om att belägga lyftarna med super hi-tec belägningar (peter vad var de de hette?) men till en början ska vi reda ut vad volvo gör med sina lyftar brickor som är så bra och hur eftermarknads brikorna är tilvärkade (får tyvär inte tag i gunnar i dag.
Materialet jag tänkte på heter stellite. Vi har det i olika blandningar beroende på användningsområde. Det är väldigt tåligt mot nötning speciellt under tryck. Vi lägger det på slitytor som tex. lagerlägen på 50tons valsar och även mindre detaljer som ventilsäten och ventiler. Vi har olika blandningar med olika hårdheter beroende på applikation.
Men jag tror som ante karlsson att det ligger nog mycket i kombinationen av material som används. det gäller att hitta en bra kombination av material till ändamålet. Tex. får inte ett material vara för hårt för då kommer det andra materialet nötas för mycket och är det tvärt om så får man kletning. Men man får väl se efter att man provat komponenterna vad som kan vara boven.
Postat: ons nov 19, 2008 1:23 am
av Magnus
Här kommer lite data som kanske kan va till hjälp.
Ventilspel kall (mätt när jag plockade av toppen efter 1 tävling)
cyl 1-8
0.15,0.15,0.20,015,0.25,0.20,0.20.0,20
(gunnar tyckte vi skulle lägga spelet på 0.20 istället för 0.25 för att tona ned accelerationen)
Ett problem kan va för lite spel som Erland sa
vikter: fjäder 66g,retainer 22g,insugsventil 90g,avgasventil 90g
Återkommer när jag mätt upp ventilfjädrarna ordentligt.
Jag kör med nya Kl-racing fjädrar och retainers.
kör med 76 olja med compcams tillsats
Postat: ons nov 19, 2008 6:31 am
av norrback
Jens Gustavsson skrev:
Det jag uppmärksammar är att profilen värkar väldigt kantig just före maxlyftet.
Jag hade ju för många år sen en kam som var 320 grader och lyfte 14mm in och ut, den som sundsten hade med 820hk. Mätte aldrig upp den, men den såg mycket rundare ut nära maxlyftet. 0.30 - 0.35 mm spel!!!
/Andre'
Postat: ons nov 19, 2008 8:45 am
av Br
Kör 30 35 i ventilspel och kört så i många år utan några problem.Evo kör jag ner 020 025 i ventilspel,lyft 16 17 mm:
Postat: ons nov 19, 2008 9:01 am
av Kadett4wd
norrback skrev:Jens Gustavsson skrev:
Det jag uppmärksammar är att profilen värkar väldigt kantig just före maxlyftet.
/Andre'
det är juh precis såhär man vill ha det, mycket tid(duration) på maxlyft.
Blir givetvis superbranta ramper då om man har mycket total duration.
i övrigt tror jag slitaget beror på just det, lååång duration och elakt branta ramper.
det blir i stort sett att hela sidan på nocken gör ett magplask på lyftaren.
Då blir det oerhörd belastning på lyftaren/tryckaren.
Postat: ons nov 19, 2008 10:33 am
av Jens Gustavsson
norrback skrev:Jens Gustavsson skrev:
Det jag uppmärksammar är att profilen värkar väldigt kantig just före maxlyftet.
Jag hade ju för många år sen en kam som var 320 grader och lyfte 14mm in och ut, den som sundsten hade med 820hk. Mätte aldrig upp den, men den såg mycket rundare ut nära maxlyftet. 0.30 - 0.35 mm spel!!!
/Andre'
det är en syn villa den är inte spesiellt agresiv på höga lyft enligt gunnar som har mätt och konstruerat väldigt många kammaer till denna motor.
den motorn hadde väll parner kam om jag inte mins fel då jag snacka med dem i piteå för en par år sen.
tror inte att han hadde så många däromkring så det är nog samma som magnus söderlund hadde på sin pv och samma som fredde vit pv har på sin nya motor.
den är en GL1 kam i grunden tror jag jag hört och den har rätt snälla ramper i gämförelse mot denna kam ca 10 grader mindre dur vid 1.27 och lite mindre aria på höga lyft. (har mätdata på den också)
fins listad som tu37 men den har många namn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
vad gällande sånna här flat nose kammar så är jag skeptisk det är ju inget max luft i denna dragrace klass! är det inte bättre att låta den lyfta mer istället för att den står och trampar på max lyft en massa grader??
det är ju mer lyft man vill åt i en sån här motor!
Postat: ons nov 19, 2008 11:39 am
av Kadett4wd
det finns ett par snabba fördelar jag kan räkna upp.
1: man kan vara begränsad i lyft på ventilmekanismen, visst det går att modda. men man kan bli lidande av för kort styrning då man även kortat den i kanalen.
2: man kan fördröja returpulsen som skapas av den vändande ventiltallriken till ett senare skede i insugsfasen, och på så vis få en stabilare hastighet på gaserna under en längre tid.
Postat: ons nov 19, 2008 11:51 am
av norrback
Jens, det var ingen parner kam, först hade dom en sån. Dom fick inte den att hålla, om jag minns rätt, du kan ju ringa han. Denna kam var gjord i Finland. Inget parner...
Jag körde gata, stripp med den kammen 2 år utan att lyftarna eller kammen tog stryk. Med 0.35 spel.
Ring åt han och fråga så sejer han säkert vad det var för tryckare och kam.
En sån kam räcker säkert, onödigt att uppfinna hjulet pånytt... köp en sån kam som danne har? den funkar ju till 890hk...
/Andre'