Sida 3 av 3

Postat: fre jan 16, 2009 6:52 pm
av Jens Gustavsson
larsat skrev:

we only have 95, 98, 99 octane in sweden :D
it is diffrent oktan numbers in sweden.

sweden = ron number

usa= mon+ron/2= Pon


ron=reserch oktane number
mon= motor oktane number
pon= pump oktane number

98 oktan is like usa 92 oktan.

Postat: fre jan 16, 2009 7:01 pm
av larsat
krångligt, det står i polarns 940 handbok att bilen går köra på 91 oktan, i tyskland har dom 91 oktan, vad är det då jens?

det är en sugmotor visserligen men dom ligger på 136 hk tror jag, och då finns det nog lite spelrum om man kör på 98-99 oktan?

Postat: fre jan 16, 2009 7:15 pm
av Jens Gustavsson
jag vet inte hur tyskarna specar oktanen??

men jag vet att många motorer har för hög kompa för full gas för att dellasten ska bli lite bättre (skiter i toppeffekten) sen så sänker knacksensorerna bara tändningen tills det slutar spika :thumbdown: med resultatet att motorerna går ricktigt kasst.

på en turbo motor så ger det alltid bäst effekt att ha lägre kompa och mer tändning och laddtryck för en given oktan tal. (gäller också 99% av sugmotorer)

jag förstår inte varför jänkarna envisas om att köra 9-10.5:1 i kompa på gat turbo motorer, sen beklagar de sig att kolvar och toppakningar är så dåliga standard att de bara håller till 0.5bar :doh:

Postat: lör jan 17, 2009 6:41 am
av jkapano
I'm going to do 3mm off of the b230ft pistons, which are 8,7:1 or something around there.

I hope this will not lower the compression too much. 7:8 would be great!

and how much abuse do you guys throw at these milled pistons? how much power have you ran through milled pistons?