Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

se bra ut! gillar domma gamla fordarna :twisted:
team weber power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

therealpinto skrev:Nu är det ju inte "internetrykten" utan snarare motorbyggare och Ford själva. Men de kan ju också ha fel.

De gamla blocken sprack och vevarna gick av pga vibrationer. Men en (stor) del åtgärdades och blev bättre till 2.8 och 2.9.

24v har kraftigare gjutning runt lagerlägena, i första hand.

Sedan ska man också minnas att rekommendationerna kommer från folk som bygger banracemotorer, ofta till långlopp. Det är skillnad att mata fullt i 24 timmar och att gasa lite på stripp och gata. Det är också skillnad på att ge någon annan en rekommendation eller att bygga motor åt någon annan, och att ta alla risker själv.

/Gustaf

ok

förstå mig rätt jag menar inget illa om era motor byggen eller så jag är bara lite skeptisk mot sånt jag inte har sett med egna ögon och där jag vet omständigheterna runt haveriet och hur motorerna är byggda och mappade.

hur mycket skiljer det mellan dessa motorer och saab v4? de håller då bra på höga rpm i rally skogen (björn wilman en gammal kompis körde en av de värsta v4 som någonsin byggts för nåra år sen den var mycket varvillig och den gav ruskig effekt, mins vi körde 201m med den en gång vi vart chockade över prestandan)
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bra jobbat Micke, snygga rör!

V4 är ju bara 2/3 av sexan så att den håller för att varva är kanske inte så konstigt.

Nu har man ju inte rejsat seriöst med Colognesexan i Europa mellan cirka 1974 och nån gång på 90-talet (skum entypsserie med 24v), förutom några försök i rally med XR4x4...så utvecklingen har väl inte varit lysande. Men Fords rallymanual säger att 2.8 i Grupp A-trim lämnade 200-210 hk och även om inofficiella siffror säger 220-230 hk är det ju någon sorts indikation på motorns begränsningar. Trots det tvåa i Svenska rallyt 1987 ;-)

De fakta (från Peter Ashcroft) jag har från 1971 säger att hela bottendelen var problematisk. Vev och stakar behövde bytas och blocken flexade. Men det riktiga felet enligt honom var att veven var felbalanserad. En ny stålvev (med hjälp av Cosworth) ordnade saken. Sedan tog man ut 275 hk redan innan man gick upp till 2.9 liter.

Men nog spammat om sexorna i tråden nu ;-)

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ser det inte som spammande, sånt här hör ju till en projektråd tycker jag :thumbright:

Idag la jag en skaplig beställning på wastegate osv så ny kan bygget rulla på lite fortare än vad det gjort tror jag

Var iväg en snabbis till garaget idag och snajda till ett rör mellan motor och värmepaket

Bild

Inpassat

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fick leverans från Meca idag

Delar till downpipen då, 3.5tums rör och övergång till 3tums avgassystemet jag har på bilen

Bild

Sen kom bitarna till tryckrören, blir ju som jag nämnt förut i rostfritt för att slippa lacka etc

Bild

Skulle bara lämna prylarna i garaget men kände att det var lika bra att sätta igång så nu jag har punktat ihop en konstruktion som jag känner mig nöjd med! Kvar att göra är täckplåtarna och smälta ihop det med Tig svets

Bild

Bild
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Mikael S skrev: Bild
Cleant. :thumbright:
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

ser RIKTIGT bra ut :thumbright:

kommer bli riktigt riktigt bra ... ser coolt ut med tryckröret som leder till insuget :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tack grabbar :)
Suppari
Lite mer laddtryck

Inlägg av Suppari »

Jens Gustavsson skrev: hur mycket skiljer det mellan dessa motorer och saab v4? de håller då bra på höga rpm i rally skogen (björn wilman en gammal kompis körde en av de värsta v4 som någonsin byggts för nåra år sen den var mycket varvillig och den gav ruskig effekt, mins vi körde 201m med den en gång vi vart chockade över prestandan)
Jag har varvat mer än 8000rpm@2bar utan problem med min v4:a.Helt standard bottendel med ARP bolts.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Blir ju riktigt bra med de där tryckrören! :thumbright:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

fortsätter med tryckröret :)

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Lite delar har anlänt

1stycken Wastegate som är tätad, ska gnida bort eloxeringen så det vackra aluminiet kommer fram

Bild

Bandage för att linda grenrör etc

Bild
Senast redigerad av Mikael S den lör okt 09, 2010 9:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

det blir riktigt bra det här :thumbright:

hur blir det med effekten? skall du hålla dig där du är eller ska du krana på mer?... nån gång måste ju toppackningen gå tycker man ?
PSIMotor.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Har inga direkt mål, skulle vara fränt med 400 på drivhjulen men tänker inte överdriva med laddtrycket bara för att nå dit. Tror inte topplockspackningarna är nå större bekymmer men lika bra att hålla sig under 1.3-1.4 :)
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Mikael S skrev:Har inga direkt mål, skulle vara fränt med 400 på drivhjulen men tänker inte överdriva med laddtrycket bara för att nå dit. Tror inte topplockspackningarna är nå större bekymmer men lika bra att hålla sig under 1.3-1.4 :)
400 påsar på hjulen är ju duktigt mkt :D

hur ser topparna ut i dessa maskiner? har aldrig tittat på några lösa
PSIMotor.
Skriv svar