Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25
- weber-power
- Forumsberoende
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
therealpinto skrev:Nu är det ju inte "internetrykten" utan snarare motorbyggare och Ford själva. Men de kan ju också ha fel.
De gamla blocken sprack och vevarna gick av pga vibrationer. Men en (stor) del åtgärdades och blev bättre till 2.8 och 2.9.
24v har kraftigare gjutning runt lagerlägena, i första hand.
Sedan ska man också minnas att rekommendationerna kommer från folk som bygger banracemotorer, ofta till långlopp. Det är skillnad att mata fullt i 24 timmar och att gasa lite på stripp och gata. Det är också skillnad på att ge någon annan en rekommendation eller att bygga motor åt någon annan, och att ta alla risker själv.
/Gustaf
ok
förstå mig rätt jag menar inget illa om era motor byggen eller så jag är bara lite skeptisk mot sånt jag inte har sett med egna ögon och där jag vet omständigheterna runt haveriet och hur motorerna är byggda och mappade.
hur mycket skiljer det mellan dessa motorer och saab v4? de håller då bra på höga rpm i rally skogen (björn wilman en gammal kompis körde en av de värsta v4 som någonsin byggts för nåra år sen den var mycket varvillig och den gav ruskig effekt, mins vi körde 201m med den en gång vi vart chockade över prestandan)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Bra jobbat Micke, snygga rör!
V4 är ju bara 2/3 av sexan så att den håller för att varva är kanske inte så konstigt.
Nu har man ju inte rejsat seriöst med Colognesexan i Europa mellan cirka 1974 och nån gång på 90-talet (skum entypsserie med 24v), förutom några försök i rally med XR4x4...så utvecklingen har väl inte varit lysande. Men Fords rallymanual säger att 2.8 i Grupp A-trim lämnade 200-210 hk och även om inofficiella siffror säger 220-230 hk är det ju någon sorts indikation på motorns begränsningar. Trots det tvåa i Svenska rallyt 1987
De fakta (från Peter Ashcroft) jag har från 1971 säger att hela bottendelen var problematisk. Vev och stakar behövde bytas och blocken flexade. Men det riktiga felet enligt honom var att veven var felbalanserad. En ny stålvev (med hjälp av Cosworth) ordnade saken. Sedan tog man ut 275 hk redan innan man gick upp till 2.9 liter.
Men nog spammat om sexorna i tråden nu
/Gustaf
V4 är ju bara 2/3 av sexan så att den håller för att varva är kanske inte så konstigt.
Nu har man ju inte rejsat seriöst med Colognesexan i Europa mellan cirka 1974 och nån gång på 90-talet (skum entypsserie med 24v), förutom några försök i rally med XR4x4...så utvecklingen har väl inte varit lysande. Men Fords rallymanual säger att 2.8 i Grupp A-trim lämnade 200-210 hk och även om inofficiella siffror säger 220-230 hk är det ju någon sorts indikation på motorns begränsningar. Trots det tvåa i Svenska rallyt 1987

De fakta (från Peter Ashcroft) jag har från 1971 säger att hela bottendelen var problematisk. Vev och stakar behövde bytas och blocken flexade. Men det riktiga felet enligt honom var att veven var felbalanserad. En ny stålvev (med hjälp av Cosworth) ordnade saken. Sedan tog man ut 275 hk redan innan man gick upp till 2.9 liter.
Men nog spammat om sexorna i tråden nu

/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Fick leverans från Meca idag
Delar till downpipen då, 3.5tums rör och övergång till 3tums avgassystemet jag har på bilen

Sen kom bitarna till tryckrören, blir ju som jag nämnt förut i rostfritt för att slippa lacka etc

Skulle bara lämna prylarna i garaget men kände att det var lika bra att sätta igång så nu jag har punktat ihop en konstruktion som jag känner mig nöjd med! Kvar att göra är täckplåtarna och smälta ihop det med Tig svets

Delar till downpipen då, 3.5tums rör och övergång till 3tums avgassystemet jag har på bilen

Sen kom bitarna till tryckrören, blir ju som jag nämnt förut i rostfritt för att slippa lacka etc

Skulle bara lämna prylarna i garaget men kände att det var lika bra att sätta igång så nu jag har punktat ihop en konstruktion som jag känner mig nöjd med! Kvar att göra är täckplåtarna och smälta ihop det med Tig svets

Jag har varvat mer än 8000rpm@2bar utan problem med min v4:a.Helt standard bottendel med ARP bolts.Jens Gustavsson skrev: hur mycket skiljer det mellan dessa motorer och saab v4? de håller då bra på höga rpm i rally skogen (björn wilman en gammal kompis körde en av de värsta v4 som någonsin byggts för nåra år sen den var mycket varvillig och den gav ruskig effekt, mins vi körde 201m med den en gång vi vart chockade över prestandan)
-
- Alltid på trycket
Lite delar har anlänt
1stycken Wastegate som är tätad, ska gnida bort eloxeringen så det vackra aluminiet kommer fram

Bandage för att linda grenrör etc

1stycken Wastegate som är tätad, ska gnida bort eloxeringen så det vackra aluminiet kommer fram

Bandage för att linda grenrör etc

Senast redigerad av Mikael S den lör okt 09, 2010 9:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
400 påsar på hjulen är ju duktigt mktMikael S skrev:Har inga direkt mål, skulle vara fränt med 400 på drivhjulen men tänker inte överdriva med laddtrycket bara för att nå dit. Tror inte topplockspackningarna är nå större bekymmer men lika bra att hålla sig under 1.3-1.4

hur ser topparna ut i dessa maskiner? har aldrig tittat på några lösa
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.