sekventiellt lock m45?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

är din ritning avsedd för en m47a?
Nä. Den är väl tänkt att vara till en m46, där sista läget ska aktivera en strömbrytare till OD´n, så visst borde den funka på en M45 också. Men till en M45 skulle det va bättre med en variant för bara fyra växlar för då skulle man få lite snällare ramper för växelförarna.

///Jerry Lundgren
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Caltex »

Hur är det tänkt med backen och neutralläget? De ligger ju på samma avstånd från centrum som det ser ut på skissen.

/Tobbe
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Hur är det tänkt med backen och neutralläget? De ligger ju på samma avstånd från centrum som det ser ut på skissen.
Backen har en egen växel förare i lådan, den kommer manövreras typ som på stenmarks bilder. I spåren kommer bara 1-2 och 3-4 växelförarna löpa.

///Jerry Lundgren
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Caltex »

Ok, det låter vettigt.
Då gör man väl en backspärr också, man kunde ju ha en fjäder+ kula med ganska hård spänning, som påverkas av en nock på skivan med brant stigning och sedan en platå, så att man måste vara lite bestämd för att få i backen men det är fortfarande lätt att få ur den.
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Inlägg av erikkihl »

Caltex skrev:Ok, det låter vettigt.
Då gör man väl en backspärr också, man kunde ju ha en fjäder+ kula med ganska hård spänning, som påverkas av en nock på skivan med brant stigning och sedan en platå, så att man måste vara lite bestämd för att få i backen men det är fortfarande lätt att få ur den.
På trumman som du ritar, sitter den som ett eget "spår". Sitter längst fram. Kolla korten jag skickade till dig. Som är fjäderbelastad via en extra spak på växel spaken.
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

men är en m45 precis likadan som en m46 innuti med skiftgafflarna på samma ställer osv?
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

142sleeper skrev:men är en m45 precis likadan som en m46 innuti med skiftgafflarna på samma ställer osv?
Ja dom är lika, M46 är en M45låda med en extra överväxel efter.

MVH Jonas
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

härligt:)men vad är det som inte stämmer med ritningen då? är inte ritningen till nytta för någon? om den nu är som den ska så undrar jag om den är skala 1:1?

härligt att det blev en vettig tråd med mycket diskussioner:)
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

men vad är det som inte stämmer med ritningen då
Bland annat så är ett av spåren spegelvänt. Det blev så bara för att jag tog lite mått från "hyllan" av dumma idéer och projekt och den varianten hade flera skivor.

///Jerry Lundgren
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

okej okej:) du har möjligtvis inte tid/ork/lust att slänga upp en bild på den slutliga ritningen när allt stämmer?:) jag har själv inte alls tillgång/kunskap om cad över huvudtaget så det vore jorden tjänst att få en ritning gjord av någon som förstår sig på såna där mer datorrelaterade uppgifter:)

mvh Åberg
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Det börjar likna något som man kanske kan testa att skära ut. Självklart ska det det till lite mer prylar, men men.....

Bild

Samma konstruktion fast för fyra växlar ser lite snällare ut i "ramperna".
Bild

///Jerry Lundgren
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

så detta kan alltså vara något som skulle kunna fungera i en låda? alltså enligt dina uträkningar så ska spårens ramper vara på rätt ställe osv?:)


mvh åberg
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

så detta kan alltså vara något som skulle kunna fungera i en låda?
Typ.
alltså enligt dina uträkningar så ska spårens ramper vara på rätt ställe osv?
Typ igen. Det är nog ingen större risk att detta skulle funka perfekt på en gång, men det är en bit på väg. En sak som ganska säkert behöver finslipas är är när 2'an går mot friläge och 3'an ska hoppa i (och tvärt om).

En sak jag funderar över är om det behövs någon speciell lagring i locket där hjulen vrider sig. Eller det kanske räcker med fina planfrästa och svarvade ytor.

///Jerry Lundgren
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

Man kan trycka dit lagerbrons så blir det nog bra..
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Man kan trycka dit lagerbrons så blir det nog bra..
Lagrar men då bara radiellt, eller svarvar man kragar i ändarna på bussningen så att den även lagrar axiellt? Finns det någon färdig bussning som ar billig i bra dimension, eller blir man tvungen att svarva lite på egen hand?

///Jerry Lundgren
Skriv svar