Nä. Den är väl tänkt att vara till en m46, där sista läget ska aktivera en strömbrytare till OD´n, så visst borde den funka på en M45 också. Men till en M45 skulle det va bättre med en variant för bara fyra växlar för då skulle man få lite snällare ramper för växelförarna.
Ok, det låter vettigt.
Då gör man väl en backspärr också, man kunde ju ha en fjäder+ kula med ganska hård spänning, som påverkas av en nock på skivan med brant stigning och sedan en platå, så att man måste vara lite bestämd för att få i backen men det är fortfarande lätt att få ur den.
Caltex skrev:Ok, det låter vettigt.
Då gör man väl en backspärr också, man kunde ju ha en fjäder+ kula med ganska hård spänning, som påverkas av en nock på skivan med brant stigning och sedan en platå, så att man måste vara lite bestämd för att få i backen men det är fortfarande lätt att få ur den.
På trumman som du ritar, sitter den som ett eget "spår". Sitter längst fram. Kolla korten jag skickade till dig. Som är fjäderbelastad via en extra spak på växel spaken.
härligt:)men vad är det som inte stämmer med ritningen då? är inte ritningen till nytta för någon? om den nu är som den ska så undrar jag om den är skala 1:1?
härligt att det blev en vettig tråd med mycket diskussioner:)
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
Bland annat så är ett av spåren spegelvänt. Det blev så bara för att jag tog lite mått från "hyllan" av dumma idéer och projekt och den varianten hade flera skivor.
okej okej:) du har möjligtvis inte tid/ork/lust att slänga upp en bild på den slutliga ritningen när allt stämmer?:) jag har själv inte alls tillgång/kunskap om cad över huvudtaget så det vore jorden tjänst att få en ritning gjord av någon som förstår sig på såna där mer datorrelaterade uppgifter:)
mvh Åberg
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
så detta kan alltså vara något som skulle kunna fungera i en låda?
Typ.
alltså enligt dina uträkningar så ska spårens ramper vara på rätt ställe osv?
Typ igen. Det är nog ingen större risk att detta skulle funka perfekt på en gång, men det är en bit på väg. En sak som ganska säkert behöver finslipas är är när 2'an går mot friläge och 3'an ska hoppa i (och tvärt om).
En sak jag funderar över är om det behövs någon speciell lagring i locket där hjulen vrider sig. Eller det kanske räcker med fina planfrästa och svarvade ytor.
Man kan trycka dit lagerbrons så blir det nog bra..
Lagrar men då bara radiellt, eller svarvar man kragar i ändarna på bussningen så att den även lagrar axiellt? Finns det någon färdig bussning som ar billig i bra dimension, eller blir man tvungen att svarva lite på egen hand?