Sida 3 av 5

En dag på stripen i Emmaboda

Postat: fre mar 12, 2004 1:15 am
av tros-kaffe
snart e det dags för en dag på stripen i Emmaboda igen,,,
Kom dit med era minimoppar å testa dom på 402m, det ska jag iallafall. :wink: [/img]

Postat: fre mar 12, 2004 8:38 am
av larsat
"vad man kan anvnända då är en "smog pump", sådana återfinns på ett flertal bilar. Dom används för att pumpa in ren luft i avgaserna och på så sätt sänka emissionerna, kvalificerat fusk alltså"
"Du kan ju testa att kolla med skroten..... dom sitter bland annat på volvo 850... så dom är ju inte ovanliga på nått sätt."
" Det är ju ganska enkelt att bara snacka med dom på skroten och fråga efter en smog pump, om han inte vet vad det är så kan du förklara för honom att det är en luftpump som pumpar in luft i avgassystemet för att "fuska" så att avgasvärdena blir bättre."

har kollat med dom på skroten nu ang denna pump och det är alltså en eldriven pump som sitter under batteriet och har med avgasreningen att göra, vore det inte bättre att ha en mekanisk pump och sätta den på "svänghjulet" på motorn så som det ser ut att vara gjort på bilderna i denna tråden.. den kostade begagnad ca 2000 kr för övrigt är det rätt? :roll:

ps klart man ska till emmaboda, dock så kan man inte köra me 142an iår, får se hur det blir med senare tävlingar iår, man hoppas! ska bli kul att se moppen iaf vad har du för tid nu? :wink:

Postat: mån mar 15, 2004 12:56 am
av tros-kaffe

Postat: mån mar 15, 2004 5:21 am
av larsat
haha :lol: såg dig inte på emmaboda förra året, måste ha missat det, tråkigt om däcken inte pallar hastigheten, vanliga bildäck är ju inte gjorda för att gå i 200 km/h dom heller lite konstigt tycker man, en i klassen sprängde ett däck på sin celica när han maxade den..
du får väll köpa lågprofils racing-skottkärrahjul ;-)

Postat: tis mar 16, 2004 1:04 am
av tros-kaffe
Jag har införskaffat minimoto hjul till den nu till denna säsongen,
Så detta året så får jag veta hur fort den går! :-k
Hoppas att det går vägen bara, [-o<

Postat: tis mar 16, 2004 5:34 am
av larsat
ingen som vet något mer ang. smog-pumpen?

tros-kaffe:
låter ju bra, om du vet och om du vill kan du gärna slänga in en tråd under träffar istil med "emmaboda 2004 vilka kommer?" och skriva årets datum osv, har inte kollat upp det och vore kul att veta vilka här på forumet som skall dit också! det brukar väll vara i maj eller hur är det?

Postat: fre sep 10, 2004 10:15 pm
av tros-kaffe
nu vet jag hur jag ska göra med turbo på minimoppen*!!!!!
jag ska göra en gasturbojet av en stoooor turbo,,,50Kg väger klumpen.
kan nog bli skoj :twisted:

Postat: sön nov 14, 2004 1:37 am
av Anton
tros-kaffe skrev:nu vet jag hur jag ska göra med turbo på minimoppen*!!!!!
jag ska göra en gasturbojet av en stoooor turbo,,,50Kg väger klumpen.
kan nog bli skoj :twisted:
bilder önskas :)

Postat: sön nov 14, 2004 10:27 pm
av tros-kaffe
Anton skrev:
tros-kaffe skrev:nu vet jag hur jag ska göra med turbo på minimoppen*!!!!!
jag ska göra en gasturbojet av en stoooor turbo,,,50Kg väger klumpen.
kan nog bli skoj :twisted:
bilder önskas :)
Så här görman! :wink:
http://www.springerdev.com/jet/

Postat: sön nov 14, 2004 10:51 pm
av peppe
larsat skrev:grottis var en guru inom topplocksportning, han portade topplocken åt volvos grpA 240 bilar.. dog i en mc olycka tror det var förra sommarn, undrar just hur turbon till en moppe skulle se ut, ja har sett bild på en turbomatad sparkmoped engång, den hade tom intercooler!!! 8)
Denna? ;)

Bild

Postat: mån nov 15, 2004 12:12 am
av tros-kaffe
peppe skrev:
larsat skrev:grottis var en guru inom topplocksportning, han portade topplocken åt volvos grpA 240 bilar.. dog i en mc olycka tror det var förra sommarn, undrar just hur turbon till en moppe skulle se ut, ja har sett bild på en turbomatad sparkmoped engång, den hade tom intercooler!!! 8)
Denna? ;)

Bild

men Zündapp hade inga 4-taktare :wink:

Postat: mån nov 15, 2004 7:16 am
av peppe
Jag vet att dom inte hade fyrtaktare, undrar bara om larsat menade denna skapelse. :P

Postat: mån nov 15, 2004 10:30 am
av marmander
tros-kaffe skrev:
Anton skrev: bilder önskas :)
Så här görman! :wink:
http://www.springerdev.com/jet/
Har funderat i dessa banor också, problemet är väl bara hur du skall göra med drivningen.. måste ju ganska bra balans i axlarna för att klara dom varven..

Postat: mån nov 15, 2004 10:47 pm
av tros-kaffe
Har funderat i dessa banor också, problemet är väl bara hur du skall göra med drivningen.. måste ju ganska bra balans i axlarna för att klara dom varven..[/quote]


hur menar du med drivningen?
det e ju "jetstrålen" som puttar den framåt.

Postat: mån nov 15, 2004 10:54 pm
av marmander
Jo, så kan man ju driva, men ska det bli ngt drag, så måste man ha drivning via axel.. annars får du ha en turbo utav en annan värd!
bättre att satsa på pulsjet tror jag..
Det finns ju en go-kart med turbin, som ger 1500hk och ett enormt vrid! 5000Nm eller ngt sånt sanslöst