Sida 3 av 12
Postat: mån dec 08, 2008 1:16 pm
av hakno
Turbokoftan skrev:jimzon
Får se hur det blir med isdäck, hade tänkt åka vanliga vinterdäck faktiskt från början
Fredrik, det skulle uppskattas! Jag ringer dig imorgon!
loop
Visste att de var ovanliga men inte att det finns så få av dem! Garagegrannen skall visst ha en MKI eller någon modell som var blandning av MKI/MKII? Om han inte hade två, det får han fylla i själv
Roger Gustafsson
Att påstå att jag skulle
sabba bilen tycker iaf jag låter lite tokigt, om du tittar på de första bilderna tycker jag de talar för att de tidigare ägarna utfört den uppgiften ganska bra o denna bil skulle aldrig gå att resturera iaf (så att kapa i torpedväggen känns faktiskt som struntsamma).
Det lilla som faktiskt finns kvar och är helt på bilen av originaldelarna går nog troligen o räkna på fingrarna. Det är två rutor i glas varav ena faktiskt är sprucken. Intrumentbrädan är ombyggd med endast varvräknare, bakvagnen med upphängningar är utbytt, tank fattas osv osv. Hela motor/drivlinan var redan utbytt.
Känner du att det är någon detalj du söker som du tror dig kunna finna på denna bil så är du välkommen o titta förbi i garaget o skruva av denna kostnadsfritt, enda kravet är att bilen skall gå att köra efter det (Så att t.ex. ge bort styrväxeln är inte aktuellt).
Det jag ville poängtera var att påståendet om att jag skulle sabba bilen kändes fel uttryckt, men jag förstår att det som entusiast kan kännas surt o se någon gå lös med kapverktyg på en modell man har kär..
/C
Håller med fullständigt. Har själv fått bannor för att jag kapat upp bilar som skulle vara speciella i grund och botten. När bilen ser ut som skit, är dåligt ombyggd och saknar de delar som gjorde den speciell så är liksom poängen borta med en originalrenovering (den bil jag fick bannor för).
Är dessutom utgångsobjektet en gammal folkracebil så kan ju vem som helst förstå att den bilen dog för länge sedan...
Hursomhelst, kul idé. Var ska ni köra?
Upplägget verkar lite väl tidsoptimistiskt men du får väl överbevisa mig??
Lycka till!
/Hakke
Postat: mån dec 08, 2008 2:08 pm
av backeliten
De är inte barrra!

Slår vad om att där sprack tidschemat!
Tänk på att lasse-kortet saknar VR ingång för 60-2 hjulet, samt utgångarna för tändspolarna.
Tur är dock att jag har allt liggandes på hyllan hemma för att bygga om den
Så kan du svänga förbi (ta med den på jobbet) med den fortast möjligast så jag kan kolla över den.
Turbokoftan skrev:
Har inte hunnit komma mig för o fråga dig ännu (lång utsvängning där

)
Men jag tror det "bara" ska vara o snida ihop en härva o dra dit va?
Tänkte man kunde köra bränslepumparna på vippknapp o sedan köra samma setup som vi gjorde tidigare, med originalspolar osv, tror det är samma triggergivare på denna?
Har du tid o löda ihop en härva någon dag? (Har väl kvar de där stumparna/kontakterna från den gröna vi hade vid sidan av förra gången).
Edit, jepp blir det från andra bilen
Postat: mån dec 08, 2008 2:34 pm
av Turbokoftan
Du sa det nog bättre än mig Håkan! Så sant.
Haha, ja jag börjar undra vad jag gett mig in på men de måste vara lite spänning med =) Men jag uttryckte mig nog lite konstigt från början, tanken var inte 7 sammanhängande dagar utan en normal arbetsveckas timmar (ändrat nu), alltså ca 40h då jag inte har fått hem alla delar ännu heller!
Men vi får se hur långt man kommer på dem timmarna..

Vi kommer köra på anundsjösjön i msel!
Jonas nu är jag inte med, hur gjorde du i sommras med denna box i 525an när vi körde med originalspolarna (och de vb921or som sitter i den)?
Och, det är väl samma remskiva/triggerhjul på de två? Eller?

Annars kan vi väl flytta över denna + givaren från andra motorn?

Postat: mån dec 08, 2008 2:41 pm
av Turbokoftan
Jonas, jag kan ju ta med sprutet på jobbet imorgon om det är så det måste byggas om, eller om jag svänger förbi hos Johan ikväll för visst skall du förbi honom?
Postat: mån dec 08, 2008 2:59 pm
av backeliten
Ajjemän du tänkte den boxen!
Då ska det vara lungt, där finns ju allt!
Då är det bara härvan som ska göras till motorn, betydligt enklare!
Då behöver jag inte ha in boxen.
Jepp, ska dit o göra ett försök till idag, hoppas den vill hoppa igång idag
Postat: mån dec 08, 2008 3:02 pm
av Turbokoftan
Precis! Haha, får inte skrämmas sådär!
Ja, hoppas det ordnar sig för er! Skulle vara kul o höra sången i den igen, kanske svänger förbi en sväng o tittar till hur de går för er då

Postat: mån dec 08, 2008 9:22 pm
av Perkele70
den där escorten råkar inte möjligtvis komma från Seltjärn?elr d kanske finns fler?

Postat: mån dec 08, 2008 10:37 pm
av Turbokoftan
Postat: mån dec 08, 2008 10:44 pm
av Ersviken
Ser bra ut de där ! (Eller så bra de kan bli då man ska ha fård å bmw delar haha)
Trodde först du menade att det var 7 dagar i sträck men om du får fördela tiden lite sådär fritt så ska det nog gå, Då håller man ju minst samma tempo själv haha

Bra du kommer med massa avslöjanden om projketet, då är det lättare att få en aning om hur mkt man måste skruva på wastegatefjädern nu efter jul !

Postat: mån dec 08, 2008 10:56 pm
av Turbokoftan
Ersviken skrev:Ser bra ut de där ! (Eller så bra de kan bli då man ska ha fård å bmw delar haha)
Trodde först du menade att det var 7 dagar i sträck men om du får fördela tiden lite sådär fritt så ska det nog gå, Då håller man ju minst samma tempo själv haha

Bra du kommer med massa avslöjanden om projketet, då är det lättare att få en aning om hur mkt man måste skruva på wastegatefjädern nu efter jul !

Tackar!

Instämmer till fullo, riktigt bra blir det ju inte när sådana vilda hästar blir insparkade i ett sådant åsnestall..
Ja tror det var många som uppfattade det så för jag hade formulerat mig lite knepigt! Men om man hade kunnat hålla ut o samlat på sig alla delar o inte tjuvstartat som nu då man måste vänta på en massa saker (grenrörsflänsar, koppling, spridare, stödlager, svänghjulsbultar osv) då hade jag nog kört allt i ett svep på en vecka!
Två saker är säkert, det blir en tuff fight detta.. Och jag hoppas din wastegate skär på gängen!

Postat: tis dec 09, 2008 5:26 pm
av Turbokoftan
Höhö, hämtade ut kopplingen på bussgods idag.
Ska få smaka på vrid denna 525 koppling
650 spänn a 1000mil, värt

Postat: tis dec 09, 2008 7:22 pm
av Turbokoftan
Hämtat turbon, tack så mycket Fredrik för utlåning!
Hx50:
Saker som ligger på bussgods någonstans:
Svänghjulsbultar
Grenrörsflänsar
Spridare
Samt att jag måste beställa fler rörböjar, ev lite rakt 42mm rör med
Får se om det blir något garage imorgon.
Fortsättning följer..
Postat: tis dec 09, 2008 8:12 pm
av jol
Alla är med råge färdiga till julafton då med andra ord

Postat: tis dec 09, 2008 8:20 pm
av Turbokoftan
Får hoppas på det!
Har du isbil du med?
Postat: tis dec 09, 2008 9:37 pm
av EsabMan
Hmmm nu börjar det brinna i knutarna... min bil som inte ens har kontakt mellan motor och vxl-låda
