Köpa TIG-svets

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Bonje
Ganska mycket laddtryck

Re: Köpa TIG-svets

Inlägg av Bonje »

Hej igen!

Jag lovade ju att återkomma när jag har använt svetsen.. Det är väl dags nu :wink: :wink:

Det är egentligen inte för än nu som jag har svetsat med den på riktigt.. :roll:
Jag håller på att bygga ett ALU insug till en M42 motor. Runners som är 2mm gods, plenum i 5 och 6mm.

Jag har tappat bort instruktionsboken till den tyvärr, och det finns tre olika lägen i AC läget så man kan säkert labba en hel del med inställningar (vilket jag inte har gjort än)
När man väl har kommit igång och svetsar en fog då går den jättefint. Ibland tycker jag den är trög att tända med HF, kan krävas flera försök..
Ofta men inte alltid "svartpuffar" den i startögonblicket, det är inte säkert att det är svetsens fel. Kan vara handhavande eller inställning som är fel.

Till nackdelarna:

1, Slangpaketet.

* Det jag fick med är ur min synpunkt KASS!! Det är ett riktigt klantigt Kina-made bajsslangpaket som man blir trött i näven av att svetsa med.
* På tok för stelt där blangpaketet får in i handtaget, vilket för att det upplevs som tungt att hålla och det blir svårt att hålla utan att skaka och doppa.
* Samt att knappen för HF. är skitstor och på tok för lätt att komma åt när du inte vill. Tex. när du har vikt upp svetsmasken och blir redigt bländad när du kommer åt knappjäveln!! :evil:

2, Fotpedalen.

* Min gick tungt och följde inte med foten upp om man släpper upp snabbt.
* Den är för lätt och hasar runt på golvet.
* Pga. att den är så lätt och utan "halkskydd?" där du har foten måste man nästan titta om man har foten på den eller om man håller på att halka av.

3, Avsaknad av en praktisk funktion.

* För att kunna svetsa med fotpedalen är man tvungen att byta kontakt mellan kontakten till slangpaketet och fotpedal.
* Du kan alltså inte ha fotpedalen inkopplad och samtidigt ställa in en fast ström på svetsen och sedan bara använda knappen på handtaget (HF.)

Jag kände att om jag ska jobba med den här svetsen så måste den bli min vän!

* Slangpaketet vägrar jag använda.
Jag köpte ett Esab slangpaket och bytte ut gasanslutningen och kontakten för HF på svetsen för att de skulle passa mot slangpaketet. (Esab reservdelar)

• Fotpedalen skruvade jag isär, smorde och justerade kuggflanks spelet till trimpotten för pedalen, som var för tight. Den gick lättare och man fick tillbaka känslan.
• Tyvärr är den fortfarande dålig på ovanstående punkter, och jag kommer bygga en ny låda till den senare i mån av tid. (Kopierar en Esab fotpedal som jag gillar)

• Att krypa på golvet för att byta kontakt beroende på svetsmetod känns mycket irriterande och tidskrävande!
Jag ville kunna ha både slangpaket och fotpedal inkopplade samtidigt och bara välja vilken av dem jag vill använda med en knapp.

* Panelen på framsidan där man kopplar in slangpaket, gas, HF/Fotpedal och återledare.
Den panelen gjorde jag en ny, och gjorde ett extra hål för den gamla kontakten som jag nu kopplar in fotpedalen till.
M.a.o har jag Esabs kontakt för HF. till slangpaketet, och original kontakt som jag kopplar in fotpedalen till.
På insidan av svetsen har jag parallell kopplat sladdarna för HF. För de båda kontakterna.
Grejen är nu att svetsen kräver att man bryter funktionerna för trimpottarna (2st.) i pedalen för att man skall kunna ställa en fast ström på svetsen.
Då borrade jag ett hål på sidan av fotpedalen, där monterade jag en strömställare som bryter funktionerna till trimpottarna. AV eller PÅ.

I läge AV kan jag nu ställa en fast ström på svetsen, tända ljusbågen antingen via knappen på handtaget eller med fotpedalen.
I läge PÅ kan jag ställa strömen via utslag på pedalen, och tända ljusbågen antingen via fotpedalen eller knappen på handtaget.

NU är svetsen som jag vill ha den. (med undantag för fotpeddalen)
Trots ändringarna jag har gjort anser jag att det är en bra svets som är värd sitt pris. Motsvarande Esab svets som man inte behöver bygga om är helt enkelt inte anpassad till min plånbok.
Får jag bara lite mer tid tillsammans med den så kommer jag säkert komma bättre överens med den. Än så länge har jag bara svetsat i ett AC läge.. Det finns lite att labba med! :)

I svartstål går den som en dröm och det finns inget att anmärka på.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537

SÄLJES:

Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
Skriv svar