Sida 3 av 4

Postat: mån dec 22, 2008 10:32 pm
av Kadett4wd
Gordon, det är inte revorna jag är bekymrad över.
bilden förvränger lite. de är knappt kännbara med fingret.
utan det är de små små dropparna som 'stampats' fast i lagret.
verkar som om det är små korn som släppt och sedan stampats fast.

och soppateorin är intressant, men jag tycker den borde synts på alla cylindrar då.

vid kallstart är den väldigt kinkig om jag inte fetar på ordentligt.
men jag kanske kan dra av lite snabbare på uppfetningen så den leanar av snabbare.

Postat: mån dec 22, 2008 10:34 pm
av blownharley

Postat: mån dec 22, 2008 10:38 pm
av GordonE
Jo jag förstår din huvudvärk. Det är typiskt sådant man kan ligga sömnlös flera nätter utav :( I den länken jag la in i föregående inlägg så finns det ju lite bilder. Men det är oftast ingen som passar klockrent... Som det stod där så borde groparna blivit på övre lagerhalvan om det spikat. Förvirrande värre.

Min var inte direkt lättstartad heller. Det är nog rätt normalt på eftermarkands konverterade bilar!

Postat: mån dec 22, 2008 10:38 pm
av Kadett4wd
blownharley skrev:Testa en alkohololja vettja: http://www.redlineoil.com/products_moto ... tegoryID=2
jag har haft den oljan i tankarna 70 oljan alltså.
men vart säljs den i Sverige och till vilket pris?

Postat: mån dec 22, 2008 10:39 pm
av blownharley

Postat: tis dec 23, 2008 12:03 pm
av emil
spriten i oljan försvinner ju så snart oljan fått upp hembränningstemperatur, så varmkör man motorn ordentligt borde man väl aldrig få problem med detta?

Postat: tis dec 23, 2008 8:34 pm
av Poffman
emil skrev:spriten i oljan försvinner ju så snart oljan fått upp hembränningstemperatur, så varmkör man motorn ordentligt borde man väl aldrig få problem med detta?
Jo spriten förångas ju men att jämföra det blir nog svårt, förhållandet mäsk v.s olja har inte så många likheter vad det gäller densitet osv, nu är inte jag någon kemist på något vis men säkert kan spriten förångas ur oljan när den blir tillräckligt varm.
Sen kan ju skadan redan vara skedd då eftersom alla delar som kräver smörjning snurrar i uppvärmningsfasen så varför chansa med en motor som i många fall kostat både skjorta å jalingar... då tycker jag att pengarna de kostar att tippa i den några liter ordentlig olja är en skitsumma i sammanhanget :D

Om du grubblar ordentligt på dina lagerslitage så kanske du ska kontakta en tribolog, det finns en handfull riktigt duktiga runt om i svea rike, de kan nog tala om för dig bara genom att titta på lagret, ofta kan de också hjälpa dig att räkna fram punktbelastningar och rekomendera en olja som fungerar.
Har för mig att jag hört nåt pris på en tusing eller 1500:- för smörjmedelsrekommendationer och belastningssimulationer för lager osv
Också en struntsumma om man kollar vad man plöjer ner i stakar,kolvar, topp osv osv osv osv osv

God Jul på er alla enginefreaks

Postat: tis dec 23, 2008 9:50 pm
av Kadett4wd
Idag var jag till örebro o köpte lite skit på Ikea å biltema.
tänkte igenom situationen då jag tog ned tråget.

det var väldans mycket svart sörja på botten av tråget.
ach även vatten,, rent vatten som troligen varit i oljan innan.
det lixxom var till o med klart o fint.
måste vart kondensvatten eller liknande, upptaget av E85 också kanske?.
och gått förbi ringarna.

Postat: tis dec 23, 2008 10:42 pm
av super7
Var förbi Gunnar Lundström i veckan och pratade lite
angående min eventuella E85 konvertering till nästa år.
Och det han sa var att inte starta motorn utan motorvärmare, och använda rätt olja....glömde att fråga vilken :doh:
Och han har ju en hel del erfarenhet av motorer :)

Postat: tis dec 23, 2008 11:25 pm
av Kadett4wd
jag har juh gjort brutala kallstarter med min maskin. så jag har kanske fått vad jag tiggt efter *S*

men den ruppa igång iaf med -7 grader ute med E85 i tanken(inte E75)
men den var lite seg ;)

såhär har jag i nuläget tänkt fixa problemet:

nya lager
nyare oljepump(Från Z20let) den flödar mera
köra på olja avsedd att kunna blandas med alkohol.
jag har ändrat tändkurvan lite, har dragit ned ~3 grader kring 5000rpm och gått på över 6000 och upp till 7500rpm med ca 2 grader till mot förut.

2.1bar vid 5000rpm är ca 14-15 grader nu.

Postat: ons dec 24, 2008 12:12 am
av peppe
Då jag var gick i spritbanor inför version.2 av motor, i samma veva då vi var och bromsade hos Gunnar så pratat vi lite om det.

Och precis som du säger Nisse så skulle det inte falla han in att ruppa igång någon av hans maskiner (E100 f.ö?) utan motorvärmare, så fattade jag det iaf.

Men det kanske blir en annan sak med ren sprid, kanske värmaren behövs endast för att ens få skiten att brinna.

Skulle behövt lite hjälp med lager analys jag med, är det okej att jag postar i din tråd då? Mina ser inte helt olika dina små gropar men jag misstänker att min har sörplat luft.

Mvh

Postat: ons dec 24, 2008 2:36 am
av TheDagger
Kadett4wd skrev:
TheDagger skrev:Påminner om mina gamla lager.

http://i161.photobucket.com/albums/t234 ... Medium.jpg
Kom ni fram till nånting vad som var felet?
Nopp, funderade faktiskt aldrig på det. Har aldrig varit snäll mot den motorn på något vis, och i samma veva var det hål i en kolv så det har säkert varit mycket partiklar i oljan som inte borde vara där :roll:
Dock gick motorn perfekt utan oljud och gör det fortfarande, med nya lager såklart.

Postat: ons dec 24, 2008 9:55 am
av Kadett4wd
peppe skrev:Då jag var gick i spritbanor inför version.2 av motor, i samma veva då vi var och bromsade hos Gunnar så pratat vi lite om det.

Och precis som du säger Nisse så skulle det inte falla han in att ruppa igång någon av hans maskiner (E100 f.ö?) utan motorvärmare, så fattade jag det iaf.

Men det kanske blir en annan sak med ren sprid, kanske värmaren behövs endast för att ens få skiten att brinna.

Skulle behövt lite hjälp med lager analys jag med, är det okej att jag postar i din tråd då? Mina ser inte helt olika dina små gropar men jag misstänker att min har sörplat luft.

Mvh

posta på,, det är juh en 'lager analystråd' =)

Postat: ons dec 24, 2008 2:03 pm
av Gustav N
Patrick, jag har haft liknande problem som dig med vevlagrena. Och jag tror bestämt på Emils teori med E85 i oljan. Gunnar har berättat för mig att de är extremt viktigt med varmkörning av oljan på en spritmotor. Han berättade att många kallstarter kunde ta kål på lagrena, slå aldrig av motorn före oljan kommit upp till minst 65-70grader predikade han också, de är först då som spriten börjar kondenseras ut.

Ska se om jag kan ta några bilder på mina gamla lager med, blir intressant att se hur de ser ut som sitter i maskin nu. Har varit väldigt noga med varmkörning på slutet.

God Jul!

Ehhh..?

Postat: tor dec 25, 2008 9:10 pm
av J.Lundin
Var det inte bara en cylinders lager som drabbats? Hur får ni då ihop detta med att det skall vara E85 som orsakat lagerslitaget, i så fall borde väl alla lager vara skadade på likvärdigt sätt, eller?