
Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
- Ort: Kiruna
Nu har det blivit en liten ändring angående Kammen!
Köpte en O-ringad topp med vad som skulle vara en Z55 turbokam i!
Fick hem prylarna och började syna kammen och mäta då jag tyckte det såg ut som en org. kam, så jag började jämföra den mot en annan kam jag har haft hemma ett tag som jag trodde var en orginal!
Var svårt att mäta så man får några tillförlitliga mått på en lös kam så jag satte in dom i den lösa toppen för att mäta ventillyft vid 0-spel
Den påstådda z55:an lyfte 10.0mm har jag för mig (z55 lyfter 11.2mm)
Satte in min "Orginalkam och började mäta lyftet!
Snacka om att jag blev förvånad när den lyfte 10.8mm eller om det var 10.9mm
Så efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till att det är en
Dr. Schrick Kam med 284-280 Duration 110grader Nockvinkel
Med ventillyft 10.9mm in och 10.8mm ut
Var tydligen någrastycken som kört med denna kam på turbo b35:or med mycket bra resultat!
och enligt dom som provat betydligt trevligare karaktär med denna kam än med Z55 turbo kammen!
Inte helt fy skam överraskning!
Köpte en O-ringad topp med vad som skulle vara en Z55 turbokam i!
Fick hem prylarna och började syna kammen och mäta då jag tyckte det såg ut som en org. kam, så jag började jämföra den mot en annan kam jag har haft hemma ett tag som jag trodde var en orginal!
Var svårt att mäta så man får några tillförlitliga mått på en lös kam så jag satte in dom i den lösa toppen för att mäta ventillyft vid 0-spel
Den påstådda z55:an lyfte 10.0mm har jag för mig (z55 lyfter 11.2mm)
Satte in min "Orginalkam och började mäta lyftet!

Snacka om att jag blev förvånad när den lyfte 10.8mm eller om det var 10.9mm

Så efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till att det är en
Dr. Schrick Kam med 284-280 Duration 110grader Nockvinkel
Med ventillyft 10.9mm in och 10.8mm ut
Var tydligen någrastycken som kört med denna kam på turbo b35:or med mycket bra resultat!
och enligt dom som provat betydligt trevligare karaktär med denna kam än med Z55 turbo kammen!

Inte helt fy skam överraskning!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Kan meddela att ett nytt motorfäste är tillverkat nu!
Det vore då fan om det inte håller!
Är gjort i 12mm stål Tror till och med att det är Hardox
Tog tyvärr inga bilder på den, men det får komma senare!
Har också fått lite prylar från Vems.hu shopen!
Så nu ska det börja kopplas!
Det vore då fan om det inte håller!
Är gjort i 12mm stål Tror till och med att det är Hardox

Tog tyvärr inga bilder på den, men det får komma senare!
Har också fått lite prylar från Vems.hu shopen!

Så nu ska det börja kopplas!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
z55 turbo har 113 grader mellan looberna och Schricken 110 grader motorn får ju bättre fyllandsgrad, mer effekt och vill dra bättre vid högre varv. gav rejäl skillnad på våran maskin iallfall
Schricken är bättre om man har en rejäl snurra, Catcams hade en exakt likadan men den vekar inte finnas med i sortimentet längre då den va en "kopia" och mycket billigare,

Schricken är bättre om man har en rejäl snurra, Catcams hade en exakt likadan men den vekar inte finnas med i sortimentet längre då den va en "kopia" och mycket billigare,
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Jag har en av era kammar! den som ni fick extra =) Catcams 284/280 till m30 med hx55aRaceaddic skrev:z55 turbo har 113 grader mellan looberna och Schricken 110 grader motorn får ju bättre fyllandsgrad, mer effekt och vill dra bättre vid högre varv. gav rejäl skillnad på våran maskin iallfall![]()
Schricken är bättre om man har en rejäl snurra, Catcams hade en exakt likadan men den vekar inte finnas med i sortimentet längre då den va en "kopia" och mycket billigare,

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
nyfiken på ditt nya bygge raceaddic...du måste göra en projekt tråd...Raceaddic skrev:z55 turbo har 113 grader mellan looberna och Schricken 110 grader motorn får ju bättre fyllandsgrad, mer effekt och vill dra bättre vid högre varv. gav rejäl skillnad på våran maskin iallfall![]()
Schricken är bättre om man har en rejäl snurra, Catcams hade en exakt likadan men den vekar inte finnas med i sortimentet längre då den va en "kopia" och mycket billigare,


1800: Är det inte ditt gamla grenrör jag har ?
Var en snabbis till garaget idag och började snida på oljereturen!
Lite trixigt men det blir nog bra tillslut!
Kommer att dra in den i bröstkåpan längst fram på motorn!

Var en snabbis till garaget idag och började snida på oljereturen!
Lite trixigt men det blir nog bra tillslut!
Kommer att dra in den i bröstkåpan längst fram på motorn!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Har filat lite på bilen igen!
Började med lite inrednings styling
Hatar allt som har med träinlägg i inrednigen att göra så jag gjorde ett försök att bli av med det!
Petatde bort "trälisten"

Och efter lite värmande och skrapande med en typ spackelspade så släppte det!

Blev ju hyfsat iaf

Sen har jag fått Oljereturen svetsad i bröstkåpan också! blev riktigt bra!



Glömde att fota oljereturröret som kommer från turbon
men det är iaf klart!
Måste bara helsvetsas ännu så är det helt klart sen!
Nu måste jag bara ta lös oljefilterhuset och gänga i en oljenippel för oljetryck till turbon!
Sen äre väl bara Sprutet och avgassystemet som fattas!
Monterar nog på alla grejer och provar köra med orginalmotorn först så man får lite snurr på maskineriet , så man inte tappar motivationen, så får jag montera dit kammen och toppen o.s.v senare!
Började med lite inrednings styling

Hatar allt som har med träinlägg i inrednigen att göra så jag gjorde ett försök att bli av med det!
Petatde bort "trälisten"

Och efter lite värmande och skrapande med en typ spackelspade så släppte det!

Blev ju hyfsat iaf


Sen har jag fått Oljereturen svetsad i bröstkåpan också! blev riktigt bra!



Glömde att fota oljereturröret som kommer från turbon

Måste bara helsvetsas ännu så är det helt klart sen!

Nu måste jag bara ta lös oljefilterhuset och gänga i en oljenippel för oljetryck till turbon!

Sen äre väl bara Sprutet och avgassystemet som fattas!
Monterar nog på alla grejer och provar köra med orginalmotorn först så man får lite snurr på maskineriet , så man inte tappar motivationen, så får jag montera dit kammen och toppen o.s.v senare!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Nu är en Walbro 255 L/ph In-tank bränslepump samt 6st 998cc MSD spridare beställda från Racetronix!
Måste få tag i koppling nu bara! Orginalaren börjar säcka ihop den också redan
Slirar om man trycker på från 50km/h på 3:an
En 765 platta + sinter borde göra susen

Måste få tag i koppling nu bara! Orginalaren börjar säcka ihop den också redan


En 765 platta + sinter borde göra susen

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Hojj hojj, Nu har jag beställt mer delar! Denna gång från PPF
*765 Tryckplatta
*6-puckad sinter
*Vevaxelhub för mer varv
*Samt luftfilter
Blir en dyr månad detta
Men nu Har jag snart alla delar iaf! 
*765 Tryckplatta
*6-puckad sinter
*Vevaxelhub för mer varv
*Samt luftfilter
Blir en dyr månad detta



Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös