Sida 3 av 3
Postat: tor mar 12, 2009 9:27 pm
av Erland Cox
När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
Postat: fre maj 29, 2009 3:59 pm
av Jens Gustavsson
intresant att de kör stål stakar i prostock nu?
skulle a intresant med en djupare diskution om för och nackdelar med det på en sån motor
läs mer här
Postat: fre maj 29, 2009 6:22 pm
av norrback
såhär ser dom tex ut.
Lentz billet steel connecting rods
Length: 6 inch
Width: .904
Wrist pin: .787 has bronze bushing in rod
Weight: 537 grams
Rod housing size: 2.015
Crank Journal: 1.888
Bolts: 3/8 Carr
EDM hole sends oil pressure to wrist pins
Tror inte det är så stora nackdelar, då skulle dom inte användas.
/Andre'
Postat: lör maj 30, 2009 7:13 pm
av Xuri
Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
du lär ju snacka "stora plan"
I min RC bil med 3.5cc motor å typ 2 hästar satt de en stake i dural-alu i... den orkade 3-35000 rpm...å de blir nog lite cylindertryck i en sån spis ?
Postat: sön maj 31, 2009 11:14 am
av nimbus
Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
Jag undrar om dom dämpar mer än stålstakar , dom är ju mycket grövre
Postat: sön maj 31, 2009 11:55 am
av Kadett4wd
Xuri skrev:Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
du lär ju snacka "stora plan"
I min RC bil med 3.5cc motor å typ 2 hästar satt de en stake i dural-alu i... den orkade 3-35000 rpm...å de blir nog lite cylindertryck i en sån spis ?
nej det blir bara väldigt många små förbränningar...
Postat: sön maj 31, 2009 5:49 pm
av Jens Gustavsson
Jens Gustavsson skrev:intresant att de kör stål stakar i prostock nu?
skulle a intresant med en djupare diskution om för och nackdelar med det på en sån motor
läs mer här
här är länken jag missade sist
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=35075
Postat: sön maj 31, 2009 7:39 pm
av peppe
Auto Verdis titan stakar såg ju inte fyskam ut

Postat: sön jun 28, 2009 8:40 pm
av frejohg
Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.
Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.
Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.
Källa: Materials Science and Engineering Callister
Postat: sön jun 28, 2009 10:37 pm
av Ken-1
frejohg skrev:Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.
Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.
Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.
Källa: Materials Science and Engineering Callister
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?
Postat: fre jul 31, 2009 6:37 pm
av Cobolt
Ken-1 skrev:
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?
Det där är precis vad som alla glömmer... man bör inte döma ut alu bara för att det är alu.
Jag känner flera som kör med alustakar i rätt vassa bilar på gatan, visst, det är entusiastbilar som inte går några 25.000mil och de flesta byter stakar när de kört ~3000 mil eller så, men man kan INTE använda milen som riktpunkt.. precis som Erland skrev, det är hur man kört de milen som spelar roll.. är det racetempo på bana vi pratar om så håller självklart grejjorna väldigt mycket kortare tid.
Tillverkarna av alustakar brukar ha rätt bra koll på vad deras produkter håller för, vill någon ha konkreta svar, så tycker jag att ett mail i den riktningen är en bra start.
Postat: lör okt 03, 2009 10:41 pm
av ottoturbo
Dom kör alustakar i top fuel.
Postat: ons okt 07, 2009 11:53 am
av mats757
ottoturbo skrev:Dom kör alustakar i top fuel.
En Top Fuel utsätts för enorma belastningar och påfrestningar.
Men Utmattning blir det aldrig frågan om....
En Top Fuel motor snurrar bara några hundra varv på en repa. (Tusen, kanske.) 150r/s x 6 sekunder + på lite uppvärmning. = 900 varv! + lågbelastning några hundra varv.
Mats
Postat: sön okt 11, 2009 2:42 am
av RWHP
Såg BME va på tal tidigare, Tony Schumacher kör med sånna alu stakar i sin motor. Vi hade funderingar på att köra BMW alustakar i en 2.7 liters Audi 5a, men som sagt blir ju lite osäkert om dom mattas av.
Men stålstakar håller inte för allt heller tyvärr, kika den här Carrillp h-profil staken t.ex..

Postat: sön okt 11, 2009 8:50 am
av Kadett4wd
Ken-1 skrev:frejohg skrev:Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.
Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.
Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.
Källa: Materials Science and Engineering Callister
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?
men den jämnförelsen går inte att göra.
kolen har inte alls samma stress som vevstaken.
kolven utsätts till största delen av tryck.
en vevstake däremot 'flaxar' runt och vinkeln förändras hela tiden under motorvarvet. stressen blir således helt annorlunda och dessutom mycket högre.