Sida 3 av 6

Postat: fre jun 29, 2007 2:46 pm
av Johan Bredenberg
Handbromsen ska väl helst vara i men kolla noga så ser du att det är stoppar för hjulet.

Postat: tor jul 17, 2008 9:51 pm
av Henrik Bergstrand
Jag kör alltid 40-50cm diamterns björkkubbar..

bara kapa till i önskad längd i vedtraven..

Om dom välter eller går sönder.. då ska man gräva sig en grop på studs..

Postat: tor sep 11, 2008 5:36 pm
av Jimmy Nilsson
Kör alltid med dubbla pallbockar och domkraft under bilen då jag ska göra något, känns bäst så. Dumt att riskera att ligga under jord, vill inte ligga så lågt än.

Postat: tor sep 11, 2008 10:25 pm
av m6
jag hoppar in med ett inlägg om lyftar

min första 2 pellar lyft var en gammal stenhõj från tidigt/mitten 80 så när jag fick tag på den så var den ca 10 år gammal,

på 2000 eller 2500 kg fungerade fint tills jag skulle svetsa avgas på en avzugare (amazon) körde in bil å började lyfta upp den kom till ca 1.5 m upp så började den å gå tungt så jag höjde inget mer,

jag tänkte att jag böjer lite på mig så kan jag svetsa iallafall med gasen och så när jag var klar å håll på att linda upp slang packetet så small det ,

där låg det en avzugare på högra sidan,

det visade sig att lyften hade gått på säkerhets muttrarna en längre tid innan jag fick tag på den!
mutter hade kunnat brusta när jag svetsade

men det var som om något sa till mig att inte gå under utan att jag böjde mig in under bilen å svetsade.

så kolla alltid muttrarna det är oftast 2 st en i mässing eller liknande å en i stål å för att kolla om det är slitet.
det ska vara ett spel på ca 5/10 mm imellan muttrarna å finns det inget spel så är mässings muttern slut å måste bytas

4 pelare har oftast en hydral cyl som drar eller trycker på vajrar som går till varje pelare (ben ) kolla läckars å att linhjulen går lätt å inte kärvar å vajern inte har flisat sig eller är rostig för då är det bara att byta de.

varken muttrar / vajer är billiga att inhandla till min nya lyft så kostade en mutter ca 4500 å lyften kostade mig 17000
då var den 6 mån gammal efter att jag hade fixat nya muttrar till stenhõjen men det gick aldrig som den skulle igen!

men den nya lyften har en extra säkerhet så blir muttern för sliten så kan man bara lyfta ca 20 cm sen tar det tvärstopp men så har inte de gammla lyftarna vad jag vet
/m6

Postat: tor dec 25, 2008 11:57 am
av Elias_
tur man bara jobbat med lås bara lyftar då :) en spärr så lyften inte kan trilla ner i fall vajer eller motor skulle ge upp.

Postat: mån jan 12, 2009 6:50 pm
av Jens Gustavsson
jag hörde en ny (för mig iallafall) historia om farliga saker i garaget. (fredde vit pv tror jag berätta?)

det är om man ska svetsa i fälgen som kanse läcker lite i en skarv eller så?? sen sprängs däcket med en jävulsk kraft :(

det är tydligen så att det då har varit såndär punka lagning på tub i däcket eller i slangen i däcket.

folk har gått åt i sånna olyckor så tänk på det och svetsa alldrig i en fälg med däcket på.

Postat: mån jan 12, 2009 7:34 pm
av NikkO
Tycker det är väldigt basic att man inte gör så, ta ur ventilen före isåfall. Skulle inte lägga ett däck på grillen och stå och vänta...

Men det är klart, vissa gör ju sånt :doh:

Postat: tis jan 13, 2009 7:20 pm
av Galant turbo
En kollega var nära att skaffa sej en träfrack och en bostad sex fot ner då han mekade på sin bil. Hade framvagnen uppkörd på en sån där liten plåtramp som finns på biltema bl. a. Rampen gled iväg framför bilen fast den stog på handbromsen, bilen rörde sej alltså inte utan rampen gled på golvet.

Killen är ingen duvunge i garaget direkt så jag betvivlar att han gjorde något fel. Men jag kan då inte begripa hur det gick till då rampen ju är plan där man "parkerar" och borde inte kunna vilja glida någonstans. Vill minnas att han sa att konstruktionen gav med sej och hela rampen vart som en utförsbacke, men det ska jag låta vara osagt om det verkligen var så.

Han kom undan med en trasig arm och lite manliga ärr att visa på grabbkvällarna men hade han haft skallen under bilen hade det varit en annan utgång. Började processa lite mot tillverkaren men det rann ut i sanden.

Så nog ska man tänka till en extra gång när man ska in under bilen, gärna både hängslen och skärp....

Postat: tis jan 13, 2009 7:33 pm
av AFFE
Jens Gustavsson skrev:jag hörde en ny (för mig iallafall) historia om farliga saker i garaget. (fredde vit pv tror jag berätta?)

det är om man ska svetsa i fälgen som kanse läcker lite i en skarv eller så?? sen sprängs däcket med en jävulsk kraft :(

det är tydligen så att det då har varit såndär punka lagning på tub i däcket eller i slangen i däcket.

folk har gått åt i sånna olyckor så tänk på det och svetsa alldrig i en fälg med däcket på.
Det där inslaget var på Tv för några månader Men som sakt hur fasiken kan man bara komma på tanken och svetsa i en fälg med däck med luft .
Jag skulle tro att däcket exploderar i vilket fall som helst genom att luften ökar i "omfång" av värmen . Men det har tydligen även hänt olyckor på gummiverkstäder där man inte har svetsat

Alkhol i garaget

Postat: ons mar 18, 2009 10:29 am
av calle Bengtsson
Alkohol i garaget är jag inte mkt för, känner en Bil lackerare han skall alltid röka och dricka massa Bers, Mar daligt av tanken bara luktar fylla o cigg ,


Mvh calle

Postat: ons mar 18, 2009 5:59 pm
av Krull
En öl i garaget är ju inte så farligt, men när det börjar stiga lite i antal så kan jag tänka mig att olycksrisken ökar därefter med.

Postat: ons mar 18, 2009 6:35 pm
av T-27
Galant turbo skrev:En kollega var nära att skaffa sej en träfrack och en bostad sex fot ner då han mekade på sin bil. Hade framvagnen uppkörd på en sån där liten plåtramp som finns på biltema bl. a. Rampen gled iväg framför bilen fast den stog på handbromsen, bilen rörde sej alltså inte utan rampen gled på golvet.

Killen är ingen duvunge i garaget direkt så jag betvivlar att han gjorde något fel. Men jag kan då inte begripa hur det gick till då rampen ju är plan där man "parkerar" och borde inte kunna vilja glida någonstans. Vill minnas att han sa att konstruktionen gav med sej och hela rampen vart som en utförsbacke, men det ska jag låta vara osagt om det verkligen var så.

Han kom undan med en trasig arm och lite manliga ärr att visa på grabbkvällarna men hade han haft skallen under bilen hade det varit en annan utgång. Började processa lite mot tillverkaren men det rann ut i sanden.

Så nog ska man tänka till en extra gång när man ska in under bilen, gärna både hängslen och skärp....
Har oxå racklat med såna där Ramper :thumbdown: körde upp min bruksbil fram och hissade sen upp bilen bak när då bakhjulen släppte från backen rullade bilen helt enkelt ner från ramperna och jag vart fastklämd mellan bilen och garagedörren med dörrhandtaget i ryggen vart lite panik innan jag tillslut fick upp dörren
Givetvis var jag ensam i garaget :(
Använder Biltemas Blåa 3 Tons Pall bockar numera :)
Och angående Svetsning i Fälg med däcket på finns det bara en fråga VARFÖR!! :doh:

Postat: mån maj 18, 2009 11:14 pm
av Landa_in_Racing
T-27 skrev:
Galant turbo skrev: Och angående Svetsning i Fälg med däcket på finns det bara en fråga VARFÖR!! :doh:
*Troligtvis för att han inte fått reda på att det innehöll något medel,
*För det andra så är det säkert en vanlig dag för han och lagar kanske flera sådana om dagen och är då rent slarv för att spara tid att inte ta av däcket.

Sedan är det säkert ingen som tänkt på att det kan hända innan någon har gjort det! :(

MVH ANdreas

Postat: lör jun 27, 2009 10:38 pm
av Dalmasen

Postat: fre jul 31, 2009 9:21 pm
av Stormen
http://www.nasstrommaskin.se/cgi-bin/ib ... Visn=Std99

Vad tror ni om dessa? Jag är inte riktigt kompis med vanliga pallbockar, tycker justeringshålen är fel varenda gång.
Nike är i alla fall i min värld riktiga grejer, så man kan hoppas att det även gäller dessa, som faktiskt inte är så dyra.