Sida 3 av 7

Postat: mån jan 04, 2010 7:18 pm
av r.friborg
Cassius skrev:Har inte Gällivare Taunusen kört under 8 sek med 10.5or? Inte för att de skadar med mer gummi men de bör ju gå tycker man ;)
I jänkeland åker dom ju 8 or med 10,5 men vi hade låg profil också. Det gör ju sitt till. Dom åker nog högre däck.

Vi hade dessa.

Cheater MHD-01 26.0/10.50-15LT HB11 81.8 26.0 10.5 8.0 8.5(anliggning)

Som synes så räcker det inte så långt. Det var vad vi fick in i original hjulhus. Och ska det byggas om så är det bättre och göra det ordentligt.

Våran bil är rätt framtung så vi behöver allt fäste vi kan få.

Postat: mån jan 04, 2010 10:49 pm
av T-27
I Usa åker dom Fort på alla sorts däck
http://www.racingjunk.com/category/1402 ... l-Car.html :thumbright:
Men på Svenska banor med mediokert fäste så är det en fördel med bredare däck
Förstår inte riktigt varför man skall halka omkring på för små däck om inte klassen kräver det :roll:
Fint bygge förövrigt :thumbright:

Postat: tis jan 05, 2010 2:02 am
av r.friborg

Postat: tis jan 05, 2010 3:09 am
av r.friborg
Jag gör ett försök till att lägga in bilderna så det blir användar vänligare.



Så här såg det ut i slutet av augusti 2009.
Bild

Bild


Så här långt gånget var det i mitten av november. Bakram och fyr länk på plats.
Bild


Bakvagnen klar. Dags för att kläs. Ungefär så här det ser ut idag.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


en bonus bilder på maskin lägger jag in, nu när jag fått bilderna att fungera.
Bild

Postat: tis jan 05, 2010 3:44 am
av r.friborg
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: ons jan 06, 2010 10:22 am
av Jens Gustavsson
frän bil :thumbright: jag har missat denna tråd.

en fråga har ni provtryckt turbosystemet? kan det värkligen va tätt mot spjällhuset?

Postat: ons jan 06, 2010 1:22 pm
av r.friborg
Tack.

Jo det är provtryckt i våras några gånger.
Men innan det, så läckte det faktiskt där.

Postat: ons jan 06, 2010 6:17 pm
av Christoffersson
jävligt frän 740 ;)

har ni kört med orginal bakaxel i år eller har jag läst fel kraftigt imponerad att den har hållt i så fall :)

hur funkar de med dubbla wastegates de är ju många som säger att de är så svårt med dubbelturbo och dubbla wastegates som att tex få turbona att ladda lika och att en av turbona blir lite favorit

gillar ditt bygge enormt och har själv planer på dubbelturbo i min rod

Postat: ons jan 06, 2010 10:14 pm
av r.friborg
Jo vi har kört med svetsad orginal Volvo axel i år. Och har inte kört sönder en enda drivaxel. Har hållit förbluffande bra. Inte äns vridan splines när vi har kollat.

När vi körde på mantorp som var första klistrade banan vi provade så trode vi den skulle tacka för sig.

Men jag tror att automatlåda gör det snällare mot axlen.


Jo jag tror nog det fungerar bra med dubbla wastegates. Vi har ju lite instabilt laddtryck men det beror nog snarare på dålig kvalle på wgs samt att vi inte har någon laddtrycks reglering förutom fjädrarna i wastegatesen.
Och förmodligen så kan dom inte flöda bort alla avgaser som behövs då laddtrycket gärna drar iväg lite med varvet.


Ska bara tillägga igen att jag är inte ägare till bilen, men är med i teamet som bygger den.

Tack btw.

Postat: ons jan 06, 2010 11:12 pm
av Christoffersson
okej
ja nog viste jag att volvo axeln ar hyfsad stadig men inte så stadig :)

ja då borde ju en volvo axel hålla till min bil å gatan med oklistrade däck och dåligt fäste de blir också automat

ja hoppas ni kämpar på med bilen och blir ni less och vill skänka bort bakfälgarna med däck så tar jag gärna emot dom :hihi:

Postat: tor jan 07, 2010 10:03 am
av Tobben86
hk beroende skrev:okej
ja nog viste jag att volvo axeln ar hyfsad stadig men inte så stadig :)

ja då borde ju en volvo axel hålla till min bil å gatan med oklistrade däck och dåligt fäste de blir också automat

ja hoppas ni kämpar på med bilen och blir ni less och vill skänka bort bakfälgarna med däck så tar jag gärna emot dom :hihi:
vanliga gatdäck sliter i regel mer än vad slicks gör, då det lättare börjar studsa då

Postat: fre jan 08, 2010 5:08 am
av r.friborg
Team Chevy740 växer!
Ja som rubriken antyder växer vi oss nu lite större, nytillskottet är en VW LT35 av 2001-årsmodell.
Detta kommer att bli vår dragbil en bra tid framöver hoppas vi på, och just nu pågår arbetet med att snygga till den parallellt med att fixa det sista i bakvagnen på Volvon. Närmare säsongen blir det även dags att investera i den egen släpvagn, och vi har då ett komplett ekipage att ta oss till olika evenemang med. Så när vi nu slipper problem med att jaga dragbilar och släpvagnar så kommer vi att synas betydligt mer under 2010, så länge racebilen håller vill säga.

Postat: fre jan 08, 2010 12:10 pm
av THE SHOP
Hur ska ni få till starterna? i dragrace kan ni inte stå och ladda så länge, lr staga tidigt o bygga ladd, är väl inte de lättaste?

Postat: fre jan 08, 2010 1:28 pm
av r.friborg
Det som har varit svårt är start varvet då det var så lite grepp.
Det löser sig med en modul så man slipper stå och leta startvarv.

Laddtryck behöver vi inte bygga, det bara kommer.


Sen med ny bil, har vi tagit god tid på oss ingen stress på plattan.

Postat: fre jan 08, 2010 9:15 pm
av THE SHOP
ok, det brukar juh aldrig vara för lite effekt på turbo bilar, bara starten som är knivig. Den blir frän :wink: