Volvo 144 16v Turbo - 480whp 612Nm @ 1,7Bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

fruktansvärt snygg 140. :thumbright:

passar skitbra tillsammans med de vita fälgarna
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Tack så väldigt mkt för alla komentarer, Kul att mitt arbete gav resultat :D
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Grymt fint jobb du gjort med bilen!
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Turbokoftan skrev:Grymt fint jobb du gjort med bilen!
Tackar tackar :)
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Så ska en 140 se ut :thumbright: Riktigt riktigt snyggt !
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

Vart att riktigt fin du henrik :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Verkligen kul med alla komentarer, uppskattas!! :D
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Får intstämma med ledet :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

En lite uppdatering om vad som komma skall.

ZF lådan klar..
Bild

Nya svänghjulet med Tilton koppling.
Bild

Även Bakvagn från 240 med 1031axel.
Bild

Monterat Aussie Locker i 1031an, hoppas den funkar.. Hört att många har haft krångel med dom :roll:
Bild

Ska försöka montera allt inom kort.

Har någon byggt hydralisk koppling på 140? Isf skulle ja va glad om nån kunde komma med tips hur man på bästa sätt att montera kopplingscylindern i bilen :lol: Eller kanske någon t.o.m har en bild :thumbright:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Mumma :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

kostat på riktigt mycket nu :thumbright:

så de blev en aussie ändå, ska bli kul å se hur den funkar för dig ifall man ska skaffa en själv.
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

riktigt fint bygge.. roligt med 140 också :thumbright:

Ang diffspärren så behöver du inte vara orolig så länge den är monterad som de ska så funkar den,
Jag själv kör mycket offroad med suzuki samurai å detta är den vanligaste diffspärren i offroad världen..
Kan säga att den är riktigt bra, men de kan smälla å rycka lite när den vill gå ur sitt låsta läge men de är helt naturligt :doh:
180zx..

joel lindell
Peter J
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön apr 12, 2009 8:29 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Peter J »

Ang kopplingscylinder, jag satte en hydraulcylinder bakåt under instrumentbrädan
Lite krångligt o fylla olja med det går
Peter J
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Peter J skrev:Ang kopplingscylinder, jag satte en hydraulcylinder bakåt under instrumentbrädan
Lite krångligt o fylla olja med det går
Okay, Har fått mig en cylinder från en volvo 940 som hade bra konstruktion och fästen. Men spelar de nån roll när lådan och slavcylindern är från BMW. Borde inte göra nått tycker ja? Tänkte om de skiljer på hydraltyck mm
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Har äntligen monterat Växellådan och bakvagnen nu.

Här kommer lite bilder på installationen...

Bild
Bild
Bild

Det som återstår nu är att korta växelreglaget och bygga kopplingscylinder vid pedalen.

Ingen som har några tipps än? :wink:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Skriv svar