Sida 3 av 4
Postat: sön mar 15, 2009 5:33 pm
av Jens Gustavsson
jag tror att fästet på isen med långnabb oftast är överdrivet, så jäkla bra fäste är det inte.
kjell spann bort sig i sista starten, ca 5000rpm i starten bruka han ha tror jag?
skulle gämföra fästet med dåliga däck på oljegrus vad jag sett.
skulle jag låna kjells däck på min 142 så tror jag det i bästa fall skulle gå att åka en 3.8-4.5sec 0-100?
på gatan med dot däck så kan jag under rätt förutsätningar klämma av en hög tvåa till hundra medans framhjulen lättar lite ettan tvåan, och en mitten tvåa på klistrat med sliks på en perfekt start med ca 1.45sek 60 fot.
Postat: sön mar 15, 2009 5:43 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:jag tror att fästet på isen med långnabb oftast är överdrivet, så jäkla bra fäste är det inte.
Just i start ögonblicket är det inte så bra fäste....slirar lite grann
men sen när det väl kommit iväg
Bägge BMW åkarna Fredrik Thiger och mecken Nicklas har ju vridit av ett antal drivaxlar i starten. Har för mig att Gunnar pajjat nått drev i starten han också....så nog är det fäste alltid.
Postat: sön mar 15, 2009 6:33 pm
av Jens Gustavsson
super7 skrev:Jens Gustavsson skrev:jag tror att fästet på isen med långnabb oftast är överdrivet, så jäkla bra fäste är det inte.
Just i start ögonblicket är det inte så bra fäste....slirar lite grann
men sen när det väl kommit iväg
Bägge BMW åkarna Fredrik Thiger och mecken Nicklas har ju vridit av ett antal drivaxlar i starten. Har för mig att Gunnar pajjat nått drev i starten han också....så nog är det fäste alltid.
jag tror att det oftast beror på däckstutts? sällan man ser nån med hjullyft i starten iallafall
jag skulle gärna utmana israce åkarna i starten på is med min 142 om jag fick låna ricktiga däck, skulle va fränt tills första kurvan iallafall

.
eller så kan man ju utmana kjell eller gunnar till sommaren på en 201m repa på gatan
jag tror jag har nå ideer som kan hjälpa kjell i starterna men de talar jag inte om här

Postat: sön mar 15, 2009 8:08 pm
av Dennis Öhman
Jag har sett en isracebil framhjulslyfta.. Mats savilahti när han hade en 3liters sugmotor för kanske 4-5år sen. Minns hur jvla coolt de var. Nä nog är det fäste Jens.. Testa nån repa med långnabb så känner du. Det är inte direkt rallydäck killarna har. Det 'är 23mm nabb ner i isen..
Postat: sön mar 15, 2009 8:22 pm
av The
Jens Gustavsson skrev:jag tror att fästet på isen med långnabb oftast är överdrivet, så jäkla bra fäste är det inte.
"tror"
400+hk bilar som knappt orkar spinna loss bör ju innebära en hel del fäste eller hur.
Finns en värld utanför rattlåsrace där det handlar om annat än max laddtryck på högsta möjliga varvtal

Postat: sön mar 15, 2009 8:36 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:sällan man ser nån med hjullyft i starten iallafall
Tror inte det skulle vara några problem att ordna hjullyft på isen....men det skall ju fungera att svänga också

Postat: sön mar 15, 2009 11:12 pm
av SebastianW
du kan välta om du har felinställd fjädring o för slö bil... så fäste är det...
Postat: mån mar 16, 2009 9:33 am
av Dennis Öhman
Krullis skrev:du kan välta om du har felinställd fjädring o för slö bil... så fäste är det...
Jo exakt. Hitta de här nyss,
http://www.nsd.se/nyheter/kalix/artikel ... Id=4503363
Bilder mot eftermiddagen
Postat: mån mar 16, 2009 4:13 pm
av Dennis Öhman
Postat: mån mar 16, 2009 4:16 pm
av Dennis Öhman
nån moderator som har tid ork intresse får ordna upp så bilderna ligger på höjd o inte sidled. Ska käka nu. Men filmerna kommer senare..
Postat: mån mar 16, 2009 4:55 pm
av HaLinG
Jens de var vell plus grader där ?
jag körde ju i lördags och då var de plusgrader det är inte änns hälften så bra fäste då spann på 4an ibland
PS inväntar kylan då blir de och testa igen då måste du ju komma ned ensväng

Postat: mån mar 16, 2009 7:12 pm
av Dennis Öhman
Postat: mån mar 16, 2009 8:46 pm
av Dennis Öhman
Nu jvlar 180mb amatörrulle på is
http://www.youtube.com/watch?v=aoli5ETPons
Sista racet i överkalix. Hela racet.. Långnabb.
Postat: mån mar 16, 2009 9:37 pm
av readytorace
Postat: mån mar 16, 2009 10:12 pm
av Jens Gustavsson
Dennis Öhman skrev: En rolig grej att veta Jens. I morjärv gick Kjells grenrör av. Och han fick bra mycke mer att åka med då

Detta är allvarligt alltså. Be han nu kasta 4-2-1 grenröret i skogen och trycka på ett redigt 4-1

hans gammla rör hadde sett sina bättre dar jag och peter L håller nu på att bygga ett nytt åt kjell.
jag har räknat en hel del på det och vi ska försöka få motorn att varva bättre utan att tappa allt för mycket över 5000rpm som är det lägsta rpm som används under ett race.