Sida 3 av 4
Postat: fre apr 10, 2009 9:16 pm
av Riskokaren
Påbörjade tryckrör idag, blir lite pillrigt att få dom igenom visa passager, slipa bort lite plast är oundvikligt.
En fråga, är det bäst att ha dumpventilen efter turbon innan intercoolern eller alldeles innan insuget? Någon fördel med ena eller andra lösningen?
Postat: lör apr 11, 2009 10:14 pm
av Riskokaren
Bild på tryckröret som påbörjats. Det är i stort sett färdigt fram till intercoolern i nuläget.
Tog bort ett gammalt och gjorde ett nytt fäste för säkringsboxen. Vred den för att få mer plats till grenröret. Så här kommer den sitta.
Påbörjade även en värmekåpa över grenröret. Bandage + kåpa blir säkert fullgod isolering.

Postat: sön apr 12, 2009 7:22 pm
av Riskokaren
Liten update.
Fortsatte med tryckrören idag, själva layouten fram till IC är helt klar nu, skall bara helsvetsas. Intercoolern är sönderkapad för att passa bättre men fastmonterad för att kunna dra tryckrören. Skall svetsas senare.
Att göra flänsar i 6mm rostfritt utan riktig pelarborr och hålsåg är en som en böld i *****. Använde svetsen för att smälta mort material i hålet och slipade sedan med en roterande fil. Tidskrävande och frustrerande. Tur det inte är så många flänsar att fabricera. Just denna är till dumpventilen.

Postat: sön apr 12, 2009 8:50 pm
av RaRo
Blir ju fint det här

.
Du får köpa en plastmaskärare så kan du göra flänsar lite lättare.

Postat: mån apr 13, 2009 9:43 pm
av Riskokaren
En liten update.
Fortsatte med tryckrör, mest helsvetsning men monterade även dumpventilen för att se hur det skulle bli. Tror det kommer bli alla tiders. Dumpar alldeles framför spjället.
Påbörjade att bygga en luftburk. Hoppas på att få mindre varm luft från kylare och motorrum.
Ungefärlig luftfilter placering.
Allt tar längre tid än tänkt, känns som att det knappt går framåt ibland. Luftburken och värmeskölden ska fixas till senare så dom inte är så gräsligt fula som nu under bygget.
Det var allt för nu.
Postat: tis apr 14, 2009 3:52 pm
av Riskokaren
Inget nytt arbetsmässigt att tillföra, men kom lite grejor farandes min väg.
Koppling och spridare anlände. CC stage 4. Biter som en kobra. Lite svårkörd koppling men väldigt stadig. Rånad av tullen som vanligt.
Spridarna är injector dynamics 1000cc högimpedans spridare, ingen drivare behövs. Bra grejor.

Tur man bara har 4 cylindrar.
Svängde förbi biltema och inhandlade lite högklassiga mätare. Får väl se om dom funkar

. Köpte Laddtryck och vattentemp. Blir nog att laddtrycket monteras nere i mittkonsolen dold, och vattentempen får nog finna sig i att vara i motorrummet någonstans.

Postat: tis apr 14, 2009 9:00 pm
av subw000fer
riktigt kul projekt ser det ut som
men ja vill ha bild på bilen!

Postat: tis apr 14, 2009 9:30 pm
av robe
som du önskar subw000fer, här har du en bild på vrålåket alias riskokaren!

Postat: ons apr 15, 2009 3:31 pm
av subw000fer
haha
blir en redig sleeper sen

hehe
Postat: ons apr 15, 2009 6:33 pm
av Riskokaren

Nu har bror varit här och snackat goja igen. Kommer nån bild när projektet börjar bli klart. Inte mycket att se nu när bilen är riven.
Postat: ons apr 15, 2009 7:51 pm
av subw000fer
haha

trodde itne direkt på det
först för att de inte va du som la upp o sen att den va så sjukt fin i motorrum och under så de kunde bara inte va den
struntsamma om den inte e ihopplockad

ville se lite hur den såg ut bara då ja inte har en aning om va de e för bil

Postat: ons apr 15, 2009 9:17 pm
av Riskokaren
Google + s2000
Postat: ons apr 15, 2009 10:15 pm
av subw000fer
Riskokaren skrev:Google + s2000
kom på det med nyss

Postat: ons apr 22, 2009 8:02 pm
av Riskokaren
Dags för ytterligare en update.
Tryckrören helt färdiga och är just nu under slipning och målning. Har bara en bild då dom var metall färdiga dock.
Jag har läst att det kan bli problem med pinnbultarna som grenröret sitter i av den ökade vikten från turbo mm. Planen var att bygga något stöd som satt fast i motorn.
Hittills har jag inga bra ideer på hur det skall göras så jag beslutade att byta pinnbultarna mot bult av 12.9 kvalitet och prova utan stöd.
Gängade helt enkelt upp och kapade vanliga skruvar.
Nya "pinnbultar" på plats redo att användas.
Har hunnit med litegrann på bränslesidan också. Rev bort railen och plockade bort originalspridarna. Ser ut så här.
Här är en originalspridare bredvid en ny. Injector dynamics 1000cc högimpedans.
Sedan borrade och svetsade jag fast nipplar i railen för att fixa en returledning. Byggde även hållare för BTR och oljetempmätare, men det saknar jag bild på.
Railen är tillbakamonterad med nya spridare och nya kontakter är lödda på spridarkablaget.
Intercoolern är nu fixad och redo att monteras. Kapad och ihopsvetsad till ett lämpligare mått. Gavlarna behövde lite trimning för att passa bra mellan balkarna. Tack till Ragnar (Raro) för proffsig alusvetsning.
Grenröret har också fått lite uppmärksamhet. Målat med högtemp färg. Klarar runt 800 grader C. Får se hur det funkar.
Sedan lindades grenröret med biltemas star trek bandage. Trodde det skulle vara halvt omöjligt då det är så trångt mellan löparna, men det gick över förväntan och resultatet är gott.
Det var allt för nu.
Postat: ons apr 22, 2009 10:00 pm
av subw000fer
vättigt

ska bli kul o se in action sen
