Vad händer i robbans garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Svarvat om distanserna så dammskydden till uniballarna passar, blev ganska bra.

Bild

Bakvagnen klar, dock inte chassit ska grundas undertill först.

Bild

Geometri simulering med stålvipporna jag ska köra med på rupp rupp kammen.

Bild

Toppen jag kommer köra med, lite höjda insugskanaler samt uppsvetsad innerradie :thumbright:

Bild

Bild
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2012 8:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Bakvagnen vart riktigt fin. Kan tänka mig det ligger några timmar där. Toppen va go den med.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tummen upp för den toppen och bakvagnen, riktigt snyggt gjort. Vad är det för värden på kammen? Nån elak standardprofil eller hemlig special?
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jo lite ruppig är den nog.

Det är den "gammla" dr schrick med samma avgasduration som insug alltså 328/328gr ca 12mm lyft och ej centralsmord som nyare 328/316 kammarna är :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

har du nå flödesiffror på toppen? ser bra ut.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jo flödade den förra veckan för första gången då d inte är jag som gjort den från grunden. Är inte riktigt nöjd vill upp 15cfm till minst på 12mm, dock så gick den inte in i väggen vid högre lyft som dessa toppar brukar göra så den funkar nog ganska bra i praktiken. Ska prova med några andra ventiler ger inte det av sig tillräckligt så blir det att plasta lite.

Nu är chassit fö. chassie besiktigat :thumbright:

Det drar ihop sig, dygnen har för få timmar ...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Intressant med flödning robban, dra pm:a mig resultaten, flödade den aldrig färdig, har lite ideèr på hur man ev kan få upp flödet lite....
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Har lappen i garaget ska försöka ta med den imorron. Blir att testa med en annan raceventil annars tänkte jag testa plasta under sätet ner till styrningen och sidorna annars vettetusan varför den inte gav mer.

Ja lite har man fått gjort legat nån vecka och skrapat underredsmassa och tinner tvättat underedet. Nu är det zinkprimat och body lagd. Även gjort
domkrafts fästen på burplattorna och lite annat småpyssel så som kitt:at igen springor på aludurken i skuffen m.m.

Även fått gjort en ny trigger, 2 punkter 1 givare inte 2 givare en triggpunkt som det var förut. Vart bättre så till SM4:at.

Bild

Fick även ett klistermärke som kan vara bra att ha :)

Bild

Nu ska bara vevstakar och lager beställas, och vevpartiet balanseras så kan botten delen muttras ihop......

..... Dygnen har för få timmar ..... :thumbdown:
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2012 8:07 am, redigerad totalt 2 gång.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vettigt med chassibes. :thumbright:

Å vad det är roligt att skrapa underredsmassa :hihi:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

j björk skrev:Vettigt med chassibes. :thumbright:

Å vad det är roligt att skrapa underredsmassa :hihi:
Jo känns rätt bra att ha den 7.50 taggad och gatlaglig (den ska få en omgång av sfro.. senare i sommar)


Nu har man fått tillbaka vevpartiet från balansering bara hprofilarna och lager som är kvar att beställa till motorn.

Känns som man går baklänges bilfan blir mer och mer isär skruvad, ibland önskar man att man hade samvete att bara låta endel saker vara som de är tillsvidare ...

6-7 timmar skrapande och slipade och därmed är vänster hjulhus rent, bara lika mycket till kvar :thumbdown: Blir att renovera framvagnen när den ändå är nertagen.

Bild


Dock så kan man glädja sig åt att bakvagnen är klar samt hela underredet. Ska dit med mina nya protech dämpare bara så är det klart.

Bild

Bild

Passade på att göra löstagbara domkraftsfästen i burplattorna när jag hade ner dem, så sabbar man inte lacken på de nylackade rambenen :P

Bild


Har även dimpigt ner lite saker till s38an, gördel med arp bultar, nya pyramidringar, 3st 044 pumpar och sviktståls axlar.

Bild
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2012 8:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Ett stycke motorsport khämmare fram/bak.


Bild


Monterat och klart baktill, nu är det bara dämpar mod som är kvar så är bakvagnen helt klar.

Bild

Och dessa protech dämpare med ledlager ska dit bak för att ersätta spex coiloverdämparna som sitter där just nu...

Bild

Har även fått hem SuperFlex bussningar till framvagnen. Jag håller på att blästra den och sedan ska den skickas på pulverlack.

over and out.
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2012 8:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Bussningar till framvagnen... SuperFlex (bara framvagnen som har bussningar nu)

Bild


Och tändsystemet jag ska köra med... MSD cdi direct fire

Bild
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2012 8:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ska du ha 2 tändstift per cyl.? :)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

j björk skrev:Ska du ha 2 tändstift per cyl.? :)
Ja precis var nyss i garaget och borrade hål för det andra tändstiftet....

Haha nä :) Har 4st i reserv, blir nog att kränga iväg dem. Så är någon intresserad av 4 spolar är det bara att höra av sig.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Även fast jag var full igår, så var din uppvisning bland det värsta jag har sett tror jag. Vi garvade gött... :thumbright:
Skriv svar