men ingen av dom här konstruktionena får något undertryck i vevhuset
meningenen med undertryck i motorn??
Text lånad av J Edlund forum turbo performance
Bättre kolvringstätning, mindre risk för oljeläckage någonstans, speciellt vid insugsventilerna, högre effekt genom minskade förluster genom minskad oljedimma i vevhuset.
Sedan är det naturligtvis viktigt för att hålla oljan ren att vevhuset är väl ventilerat.
Det är alltså inte storleken (volymen) på själva oljefällerona som är intressant utan storleken på hålen i dem för anslutningarna (och passagerna förstås). Själva oljefällan är egentligen inget mer än en form av "labyrint" som gör att oljan ska bli kvar men gaserna ska ta sig tillbaka till motorn.
Det jag har funderat på är ett system med i princip två vägar för vevhusgaserna, båda försedda med envägsventiler. Den ena slangen går till insuget, backventilen ser till att inte laddtryck kan ta sig till vevhuset. Den andra slangen går till insuget före turbon eller utloppet efter turbon. Vilket man än väljer så måste man välja ett ställe med hög gashastighet för att det ska fungera, vid detta ställe så ska ett litet rör sticka in i gasströmmen vilket orsakar ett undertryck då gashastigheten är hög. Backventilen ser i detta fallet till att inte gaserna kan ta sig in i motorn då gashastigheten är låg.
Vevhusgaserna plockar man ur vevhuset från lämplig position och leder dem till oljefällan där "sug slangarna" tar över. Oljan som samlas i botten av oljefällan borde kunna ledas tillbaka till oljesumpen med hjälp av gravitationen.
Detta system kan om rätt utformat ge ett ganska högt undertryck i vevhuset, möjligen för högt vilket kan innebära att motoroljan följer med ut eller att oljepumpen får problem med pumpningen. I dessa fall kan man då tex placera ett litet filter eller en slang till efter luftfiltret på toppen av motorn vilket låter friskluft komma in i vevhuset. Man kan också anpassa storlekarna på slangar, rör och anslutningar för att nå önskat undertryck i motorn.
Hur man väljer att gå tillväga beror lite på hur motorn man har är uppbyggd. Har man tex katalysator så vet jag inte hur lämpligt det är att låta vevhusgaserna gå ut i avgassystemet då eventuell olja kan skada katalysatorn. Likaså bör man inte ta in eller släppa ut luft någonstans utanför "systemet" i fallet med luftmassmätare.
Så här har jag gjort på min B21ET
En extra oljefälla som sitter efter den orginalets oljefälla, som är ansluten till insuget via en ventil,
T-borrade ett aluminium block , sexkantsaxel med gummitätningar i var ände, fick ide;n när jag såg symbolen för en OCH ventil.
Nu stänger ventil när vakumet slutar och övergår till laddtryck och öppnar vevhusventilation ut till atmosfär.
och en avtappning i botten.
Blir då lite undertryck i vevhuset som man känner då man öppnar oljepåfyllnadslocket
http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_3250.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_3240.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_0398.jpg