Hade inte en bleckaste aning om denna idén!

knotan skrev:påverkas en bredbandslambda av vattensinprutning, dv om man få felvisning??
kommer köra 50/50 vatten/e85.
borde ju feta blandningen lite tack vare etanolen, men vattnet hur påverkar det??
en bra fråga som jag kan inte svara på.knotan skrev:påverkas en bredbandslambda av vattensinprutning, dv om man få felvisning??
kommer köra 50/50 vatten/e85.
borde ju feta blandningen lite tack vare etanolen, men vattnet hur påverkar det??
du kan ju prova men jag tror på rengn i kylaren, varför inte tilföra vattnet efter kylaren så man vet att det kommer fram till motorn på rätt sätt (finfördelat)?knotan skrev:det borde ju inte vara några problem att tillföra vatten innan IC, det mesta av vattnet lär ju "slås sönder" av kompressorn så det följer med luftströmmen,.
för det andra lär en del försvinna av värmen, vad heter det induktanskylning!? nått sånt. (dvs när man använder en liten mängd vatten som hinner avdunsta i nästan samma takt som det tillförs)
det som eventuellt fastnar kommer försvinna ut samma väg som vevhusventilation normalt sett försvinner(ett dräneringshål i botten på ICn)
jag hade tänkt ta en tank av nå slag tex en kylarburk på en eller ett par liter, en 6mm slang till insug till ovankant på burken
sen en 6mm från bott på burken till en sån "spridare" som sitter på tex avfettningsprayflaskor å köksrengöringsflaskor mm. å den in på slangen mellan turbo och Lmm.
sen ett hål på typ 1mm i ovankant på burken för att fördröjja matningen lite om man bara ligger på lågt laddtryck och drar.ö..
ligger på lambda 0.75 nu vid 1.7 bar i 850in, tänkte magra den lite typ 0.8 sen med vattnet.
givetvist ska jag INTE blanda vatten och e85 i bränsletanken utan endast i "sprutbehållaren" iom att etanolen dubnstar snabbare så läår det kyla bättre innuti IC:n tänkte jag
Jag tror nog att vattnet kommer dit det ska förr eller senare, men det blir omöjligt att mappa eftersom motorn inte beter sig på samma sätt innan vattnet kommit fram, som den gör när vattnet är framme vid förbränningsrummet. Trots att man har samma laddtryck och varvtal.Jens Gustavsson skrev:
du kan ju prova men jag tror på rengn i kylaren, varför inte tilföra vattnet efter kylaren så man vet att det kommer fram till motorn på rätt sätt (finfördelat)?
knotan skrev:för att jag inte orkar![]()
enklare att få till en bra "styrning" om den sitter på sugsidan, dvs mer ladd=mer vatten.
sen behlvs ju inget mer än en burk och tbvå slangstumpar.
va ska man ha för pump om den ska sitta på sugsidan.
bör ju vara nån som pallar åtmistonde 4-5kilo, som tål vatten utan att rosta/ärga sönder.
sen krävs juj nån form av tryckregulator och en retur till tanken.![]()
skulle det gå att använda en mindre modell av bränslpump. typ en sån mindre modell som sitter tankmonterat i vissa bilar.
sen vanlig BTR och tex en startspridare från bosch med slanganslutning och fästöron.
hare n laddtrycksvakt från 740in som slår ifrån vid 0.7-0.8, sen via NC relä.
har för mej att startspridaren flödar 160cc/3bar lr nått sånt. är det lagom lr?
utväckla gärna hur vattnet påvärkar lamdan axel.Axel skrev:Jag tror nog att vattnet kommer dit det ska förr eller senare, men det blir omöjligt att mappa eftersom motorn inte beter sig på samma sätt innan vattnet kommit fram, som den gör när vattnet är framme vid förbränningsrummet. Trots att man har samma laddtryck och varvtal.Jens Gustavsson skrev:
du kan ju prova men jag tror på rengn i kylaren, varför inte tilföra vattnet efter kylaren så man vet att det kommer fram till motorn på rätt sätt (finfördelat)?
Jag hade problem med att motorn spikade rejält (gav ingen effekt) tills vattnet kom fram, när jag sprutade vatten i kompressorinloppet.
Jag körde UTAN intercooler, och det lär inte bli bättre med.....
Jag skulle satsa på att sätta en extra rad bränslespridare på insuget, med ca 50% av flödet jfr. spridarna som ger soppa, sedan parallellkopplar du dessa med varsin bränslespridare över ett relä per spridare. Sedan får man ha en tryckvakt som aktiverar vattenspridarna över ett lämpligt laddtryck. (jag körde ca 0,4 bar)
Jens, angående syret i avgaserna så svarade jag på det i mitt förra inlägg. Jag utelämnade dock formlerna, men kan skriva lite om det också ifall att någon skulle intressera sig.
Att du körde mindre vatten i förhållande till bränslemängden beror kanske på att du inte hade linjärt förhållande mellan bränsle och vattenmängd i hela registret, utan fast vattenflöde oavsett bränsleflöde? det kan ju lätt bli väldigt stor andel vatten på lite lägre varvtal då