Vatteninsprutning B20 sugturbo ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvoraggaren »

Intressant läsning!
Hade inte en bleckaste aning om denna idén!
:thumbright:
Bild
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

påverkas en bredbandslambda av vattensinprutning, dv om man få felvisning??

kommer köra 50/50 vatten/e85.
borde ju feta blandningen lite tack vare etanolen, men vattnet hur påverkar det??
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

knotan skrev:påverkas en bredbandslambda av vattensinprutning, dv om man få felvisning??

borde ju feta blandningen lite tack vare etanolen, men vattnet hur påverkar det??

Det påverkar ju syretillförseln, så man måste ju mappa med vatten hela tiden, men det är inga problem att mappa efter lambda. sikta på ca lambda 0,8-0,85 vid full belastning, så brukar det funka fint.

lika delar vatten och E85 är nog inte optimalt, jag tycker att det funkade bättre med vatten = ca 0,6 ggr. bränslemängden.

Du kan INTE blanda vatten och E85 i tanken.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

knotan skrev:påverkas en bredbandslambda av vattensinprutning, dv om man få felvisning??

en bra fråga som jag kan inte svara på.

lamdan mäter syret som är kvar i avgaserna, tillför vatten syre, vatten heter ju H2O. O betyder ju oxyen=syre ??

kemi är inte min starka sida kan någon som kan sånt förklara :doh:

sen så skulle jag alldrig köra med så mycket vatten.

när jag använde vatten och lite metanol i B20 så gav det ca 0.6/min och det blir typ 10-15% mot bränsle mängden om jag inte mins fel??

OBS!! sen kan/bör man inte tillföra vatten före en laddluftkylare!
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

det borde ju inte vara några problem att tillföra vatten innan IC, det mesta av vattnet lär ju "slås sönder" av kompressorn så det följer med luftströmmen,.
för det andra lär en del försvinna av värmen, vad heter det induktanskylning!? nått sånt. (dvs när man använder en liten mängd vatten som hinner avdunsta i nästan samma takt som det tillförs)

det som eventuellt fastnar kommer försvinna ut samma väg som vevhusventilation normalt sett försvinner(ett dräneringshål i botten på ICn)

jag hade tänkt ta en tank av nå slag tex en kylarburk på en eller ett par liter, en 6mm slang till insug till ovankant på burken
sen en 6mm från bott på burken till en sån "spridare" som sitter på tex avfettningsprayflaskor å köksrengöringsflaskor mm. å den in på slangen mellan turbo och Lmm.
sen ett hål på typ 1mm i ovankant på burken för att fördröjja matningen lite om man bara ligger på lågt laddtryck och drar.ö..

ligger på lambda 0.75 nu vid 1.7 bar i 850in, tänkte magra den lite typ 0.8 sen med vattnet.

givetvist ska jag INTE blanda vatten och e85 i bränsletanken utan endast i "sprutbehållaren" iom att etanolen dubnstar snabbare så läår det kyla bättre innuti IC:n tänkte jag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

knotan skrev:det borde ju inte vara några problem att tillföra vatten innan IC, det mesta av vattnet lär ju "slås sönder" av kompressorn så det följer med luftströmmen,.
för det andra lär en del försvinna av värmen, vad heter det induktanskylning!? nått sånt. (dvs när man använder en liten mängd vatten som hinner avdunsta i nästan samma takt som det tillförs)

det som eventuellt fastnar kommer försvinna ut samma väg som vevhusventilation normalt sett försvinner(ett dräneringshål i botten på ICn)

jag hade tänkt ta en tank av nå slag tex en kylarburk på en eller ett par liter, en 6mm slang till insug till ovankant på burken
sen en 6mm från bott på burken till en sån "spridare" som sitter på tex avfettningsprayflaskor å köksrengöringsflaskor mm. å den in på slangen mellan turbo och Lmm.
sen ett hål på typ 1mm i ovankant på burken för att fördröjja matningen lite om man bara ligger på lågt laddtryck och drar.ö..

ligger på lambda 0.75 nu vid 1.7 bar i 850in, tänkte magra den lite typ 0.8 sen med vattnet.

givetvist ska jag INTE blanda vatten och e85 i bränsletanken utan endast i "sprutbehållaren" iom att etanolen dubnstar snabbare så läår det kyla bättre innuti IC:n tänkte jag
du kan ju prova men jag tror på rengn i kylaren, varför inte tilföra vattnet efter kylaren så man vet att det kommer fram till motorn på rätt sätt (finfördelat)?
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:
du kan ju prova men jag tror på rengn i kylaren, varför inte tilföra vattnet efter kylaren så man vet att det kommer fram till motorn på rätt sätt (finfördelat)?
Jag tror nog att vattnet kommer dit det ska förr eller senare, men det blir omöjligt att mappa eftersom motorn inte beter sig på samma sätt innan vattnet kommit fram, som den gör när vattnet är framme vid förbränningsrummet. Trots att man har samma laddtryck och varvtal.

Jag hade problem med att motorn spikade rejält (gav ingen effekt) tills vattnet kom fram, när jag sprutade vatten i kompressorinloppet.
Jag körde UTAN intercooler, och det lär inte bli bättre med.....

Jag skulle satsa på att sätta en extra rad bränslespridare på insuget, med ca 50% av flödet jfr. spridarna som ger soppa, sedan parallellkopplar du dessa med varsin bränslespridare över ett relä per spridare. Sedan får man ha en tryckvakt som aktiverar vattenspridarna över ett lämpligt laddtryck. (jag körde ca 0,4 bar)

Jens, angående syret i avgaserna så svarade jag på det i mitt förra inlägg. Jag utelämnade dock formlerna, men kan skriva lite om det också ifall att någon skulle intressera sig.

Att du körde mindre vatten i förhållande till bränslemängden beror kanske på att du inte hade linjärt förhållande mellan bränsle och vattenmängd i hela registret, utan fast vattenflöde oavsett bränsleflöde? det kan ju lätt bli väldigt stor andel vatten på lite lägre varvtal då :?
Axel Wall
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

för att jag inte orkar :doh:
enklare att få till en bra "styrning" om den sitter på sugsidan, dvs mer ladd=mer vatten.
sen behlvs ju inget mer än en burk och tbvå slangstumpar.

va ska man ha för pump om den ska sitta på sugsidan.
bör ju vara nån som pallar åtmistonde 4-5kilo, som tål vatten utan att rosta/ärga sönder.
sen krävs juj nån form av tryckregulator och en retur till tanken. :?
skulle det gå att använda en mindre modell av bränslpump. typ en sån mindre modell som sitter tankmonterat i vissa bilar.
sen vanlig BTR och tex en startspridare från bosch med slanganslutning och fästöron.
hare n laddtrycksvakt från 740in som slår ifrån vid 0.7-0.8, sen via NC relä.

har för mej att startspridaren flödar 160cc/3bar lr nått sånt. är det lagom lr?
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

knotan skrev:för att jag inte orkar :doh:
enklare att få till en bra "styrning" om den sitter på sugsidan, dvs mer ladd=mer vatten.
sen behlvs ju inget mer än en burk och tbvå slangstumpar.

va ska man ha för pump om den ska sitta på sugsidan.
bör ju vara nån som pallar åtmistonde 4-5kilo, som tål vatten utan att rosta/ärga sönder.
sen krävs juj nån form av tryckregulator och en retur till tanken. :?
skulle det gå att använda en mindre modell av bränslpump. typ en sån mindre modell som sitter tankmonterat i vissa bilar.
sen vanlig BTR och tex en startspridare från bosch med slanganslutning och fästöron.
hare n laddtrycksvakt från 740in som slår ifrån vid 0.7-0.8, sen via NC relä.

har för mej att startspridaren flödar 160cc/3bar lr nått sånt. är det lagom lr?

Det funkar fint att köra med vanliga bränslepumpar, men dom håller inte så jättelänge, så det är nog bra att ha tryckmätare för vattnet i bilen...

Jag ska själv köra med diverse trycktankar och regulatorer, och driva vattensprutet med tryckluft från en kompressor till hijackers.

Det kan ju inte vara enklare än att parallellkoppla med bränslespridarna?

vad som är lagom flöde på spridaren beror ju på hur stora bränslespridare man har.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Axel skrev:
Jens Gustavsson skrev:
Jag tror nog att vattnet kommer dit det ska förr eller senare, men det blir omöjligt att mappa eftersom motorn inte beter sig på samma sätt innan vattnet kommit fram, som den gör när vattnet är framme vid förbränningsrummet. Trots att man har samma laddtryck och varvtal.

Jag hade problem med att motorn spikade rejält (gav ingen effekt) tills vattnet kom fram, när jag sprutade vatten i kompressorinloppet.
Jag körde UTAN intercooler, och det lär inte bli bättre med.....

Jag skulle satsa på att sätta en extra rad bränslespridare på insuget, med ca 50% av flödet jfr. spridarna som ger soppa, sedan parallellkopplar du dessa med varsin bränslespridare över ett relä per spridare. Sedan får man ha en tryckvakt som aktiverar vattenspridarna över ett lämpligt laddtryck. (jag körde ca 0,4 bar)

Jens, angående syret i avgaserna så svarade jag på det i mitt förra inlägg. Jag utelämnade dock formlerna, men kan skriva lite om det också ifall att någon skulle intressera sig.

Att du körde mindre vatten i förhållande till bränslemängden beror kanske på att du inte hade linjärt förhållande mellan bränsle och vattenmängd i hela registret, utan fast vattenflöde oavsett bränsleflöde? det kan ju lätt bli väldigt stor andel vatten på lite lägre varvtal då :?
utväckla gärna hur vattnet påvärkar lamdan axel.

men om vattnet kommer rinande effter laddkylaren in i motorn så skiter det sig! :thumbdown:

vi (jag och peter högdahl) har testat att köra bränslespridare till vatteninsprutning men det fungerar ej då inte vattnet finfördelas i spridaren utan blir en stråle (fins en annan tråd på avanserade om det)

en oljebrännarmunstycke värkar va svaret!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har testat oljebrännarmunstycken, funkar skitbra ihop med ett par spolarpump från äldre volvo
det man måste göra är att trycksätta tanken med laddtryck så inte vattnet trycks in bakvägen.. hellst ska man ha lite högre än i insuget så ta trycksättningen snett in vid turbon, sedan kan man låta munstycket spruta in i tryckröret innan insuget, om man bara ska använda vatten vid laddtryck har man förhoppningsvis nästan alltid fullgas iaf
har man problem med att den går snålt vid ladd kan man självklart blanda i lite E85 oxå, sedan får man styra allt med en tryckvakt
man bör oxå kolla så att vattnet inte rinner tillbaka, utan det börjar duscha direkt när rätt ladd uppnås, finns ju sådana backventiler för spolarslangar bör funka, eller så startar man pumpen lite innan man når rätt ladd med tryckvakten & har en liten strypning på en slang tillbaka till tanken,
sen en 12V magnetkoppling på slangen precis innan brännarmunstycket
den bör då vara av typ NC normaly closed men då måste man ha ytterligare en tryckvakt som öppnar denna + att dom är ganska dyra
så skulle försöka få till det utan till att börja med, e ju bara dra in en slang i bilen & munstycket i en hink, ställa ner så den öppnar på lågt ladd sen ut & gasa.. ska börja spruta direkt rätt ladd uppnås utan fördröjjning
Löwen
För mycket laddtryck

Inlägg av Löwen »

Allibow skrev:var det inte flygvapnet som körde hårt med detta på väldig tidiga moddeler av flygplan för att få effetk ?!

någon som kan utreda?
används än idag på turbinmontorer, och där har man spriten i vattet för att det inte ska frysa på lite höjd.

//Löwen
edition_
För lite laddtryck

Inlägg av edition_ »

jag undra hur man ska göra när man ska sätta det på en b230ft?
är det lika dant men efter ic:en?
någon som kan hjälpa mig med de? hur jag ska göra osv?

MVH Joel P.
VOLVO POWER
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

funbkar faktisdkt bra på min 850.
när jag kör på ren bensin så brukar laddet sjunka efter att ha pressat liten stund(antar att sprutet går in och sänker via laddventil för den känner av spik lr att lambdfat bli galet.)

när jag kör med vattnet så håller den laddet uppe bra mycket längre stund.

inte speciellt exakt märmetod, men nån nytta gör det ju.

har en backventil med öppningstryck på 1 bar mellan insug och vatten tank. sen en 0.6mm munstycke in i slangen innan turbon bara.
ATG
För lite laddtryck

Inlägg av ATG »

Har em Amazon m B20 sugturbo o det säkraste sättet att få in vattnet är en spolarpump o behållare i ett från Volvo 142, slang till förgasaren där munstycket (i stort sätt vad som helst som sprutar )sitter riktat rätt in.
Det finns att Googla fram fina paket o förslag på vatteninsprutning.
Sen en oljetryckskontakt som strömbrytare.
(Finns även andra förslag på kontakter)
Denna ska då vara fäst på trycksidan :wink:
Kör med sprit o vatten 50/50 O INGEN IC!!!
Funkar fint för mej iaf...
Gasa tills he rasá
Skriv svar