Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

itsfun skrev:Det här va ju en kanongrej! Hittade massor med småläckor överallt.
Men ska man få tryck i vevhuset när man gör såhär? Det som pös mest på min motor va nämligen packningen vid oljelocket :P
nån insugare är alltid öppen och då trycksätter du en cylinder och då kommer det att läcka lite förbi kolvringarna.

prova att snurra fram motorn i 180 grader åt gången (släpp trycket före läs inlägg 1) om det då läcker väldigt mycke mer på vissa cylindrar bör du kolla upp om nått ring land eller så är dåligt.

låna en leakdown mätare för mer exakta cylinder mätningar annars fins mer info om sån tryck mätning här :!: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5769&start=0
itsfun
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 27, 2007 5:28 pm
Ort: Kramfors

Inlägg av itsfun »

Okej, får prova och snurra maskinen lite imorrn, misstänker att kolvar och/eller ringar inte är så pigga på den här maskinen då den har rullat drygt 38k mil :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

itsfun skrev:Okej, får prova och snurra maskinen lite imorrn, misstänker att kolvar och/eller ringar inte är så pigga på den här maskinen då den har rullat drygt 38k mil :hihi:
ibland kan man rucka lite försiktigt i kolven med tryck då tätar ringarna men kläm dig inte :) kolven blir stark (kör lågt tryck)
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

Har köpt en intercoolern på ebay, liten passar tydligen till Toyota MR2

Provtryckte den med tryckluft 0,6 bar, väldigt vad man fick dra åt slangklämmorna för att det skulle bli tätt, fick dra så nästan gängorna M6 gick sönder ( breda plåtklämmor som jag köpte ihop med silikonslangarna från do88 )


Men det bubblade lite i överkanten kylpaketet mellan kylflänsarna , där paketet är svetsat ihop med gaveln, inte lätt att täta det väl

Om det kunde gå att snitta upp plåten överkant som håller ihop intercoolern, och bränna på med svetsen


Det behövs väl inte så mycket till läcka / spricka för att det skall bubbla när intercooler är nedsäkt i vatten.

Det tar 4-5 min att trycket sjunker från 0,6 bar till 0 bar
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

så litet läckage lär inte göra nån skillnad på prestandan i bilen..
ang klämmorna tror jafg det finns nämnt vad sävarfolket tycker om dem klämmorna :hihi:

jag själv använder numera nästan enbart biltemas "vanliga" rostfria klämmor
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du nån bild på det klamret?
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Sånne klemmer kunne funket bra de... hvis de bare hadde hatt M8-bolt istedenfor pingle-M6 som en 11 år gammel jente kan dra over.. (Datteren min dro av en sånn med M6 når hun skulle hjelpe pappa :thumbright: )
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

Om man blåser med 1 bar in i turbons inlopp. Har ni 1 bar i insuget då också? Lite tryck måste väl försvinna ner i kolvringgapet? Antar att det är ganska stort överlapp på min kam med 280/112/11.0/1.9 en enem z45 turbokam för 2v.

Har även en PPF dumpventil den tidiga varianten, det är en kolvdump med "eltejpsliknande" tätning runt kolven. Den läcker, gör de alltid det eller är den kass?
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

insugsventilerna ska vara stängda när du provtrycker.
Man vill ha inget läkage alls på kalla sidan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Täck igen utblåset på avgas-systemet istället.. Det viktiga är att du inte HÖR tydliga läckage före insugs-ventilerna..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Om det bara är från turbon till insugsventilerna man vill trycktesta så kan man ju plocka ur tändstiften så kan ju inte motorn få för sig att börja snurra,.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

finns det något läge där alla insugsventiler är stängda? Då måste man väl släppa på vipporna i mitt fall.

Hur gör man med en läckande dump? Är alla så eller ska man köpa en bättre.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

The skrev:Om det bara är från turbon till insugsventilerna man vill trycktesta så kan man ju plocka ur tändstiften så kan ju inte motorn få för sig att börja snurra,.
Då lär man å andra sidan ha ett jätte-läckage.. då måste man ha ryckt kamaxeln på de flesta motorer med 4 cyl eller mer så insugsventilerna är stängda. Lägg i högsta växel och handbroms istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

mattias skrev:
The skrev:Om det bara är från turbon till insugsventilerna man vill trycktesta så kan man ju plocka ur tändstiften så kan ju inte motorn få för sig att börja snurra,.
Då lär man å andra sidan ha ett jätte-läckage.. då måste man ha ryckt kamaxeln på de flesta motorer med 4 cyl eller mer så insugsventilerna är stängda. Lägg i högsta växel och handbroms istället.
Tänkte mest som säkerhetsåtgärd ifall man får för sig att pröva vrida motorn med trycket påkopplat...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar