Så, 3 dagar i rad har jag rivit och byggt upp oljesystemet.
Börjar bli utless på att jag inte får till oljetrycket.
Har provat i alla möjliga ordningar.
Köpte som sagt Filter relocation och flyttade oljefiltret för att öka oljemängden, så nu rymmer den runt 6-7L.
Hur jag än gjorde så ville det inte funka, bäst oljetryck fick jag utan oljekylare dv.s runt 3bar i 3000rpm. Med RX7 oljekylare + termostat fick jag ca 2-2.5bar och samma med 9000T oljekylare.
Men tempen steg så fort med 9000 kylaren och ville gärna krypa runt 95*c, med RX7 kylaren får jag ner den till ca 85*c men fördelningen i kylaren utan termostat är inte bra, oljan vill smyga igenom "öppningen" i kylaren direkt vidare till slangarna. Med T-stat gick trycket aldrig över 1.5bar
Så det blir att sälja kylarna och hela köret och nu har man lite nya doningar påväg hem!
Bilen är nu även sänkt fram men då dog framdämparna, så jag väntar på svar från Koni eller andra säljare om att byta till bättre dämpare.
Fördelen är ju att dessa har dubbla A-armar både fram & bak, så det är inga vanliga fjäderben som följer navets rörelser i kurvor utan det är stumma ben monterade i torn & undre A-arm.
Så igentligen borde det inte vara några större problem att bygga egna customdämpare från andra bilar om man har lite tid.
Får även klura lite i turbobytet, några säger att 25:ans avgashus på HX50 är påtok för stort medans andra säger att det kommer att funka bra eftersom det är en 6:a. Frågan är ju när laddtrycket kommer att komma bara!
Håller även på att söka efter tryckslangar / rör så om du vet med dig att du har 2.5" blåa slangar eller te.x alurör över hojta till!
Iaf det som är beställt:
Justerbar från 1-6 kg
(17-85psi)
Mätargradering: 0-10kg
(0-140psi)
Bredd över anslutningar: 58cm
Cellpaket: 400x300x76mm
Anslutningar: 76mm (3´)
25raders oljekylare
Totalhöjd :22cm inkl nipplar
Totalbredd:33 cm inkl fästena