Sida 3 av 4

Postat: mån sep 07, 2009 7:27 pm
av Turbokoftan
Otroligt läckra dom där bilarna, ser även ut att vara ett fint exemplar du fått tag i. Det här projektet skall följas!

Mvh
Cristofer

Postat: mån sep 07, 2009 8:11 pm
av Lappen
Det finns ju faktiskt dem som bara anser att det är en bil och bara en bil.
En mer eller mindre spelar ingen roll.

Jag har ju svårt att klassificera dessa som bilentusiaster eller bilintresserade ens men jag är ju inte envåldshärskare.
Bilar som är fräscha och fina anser jag vara värda att behålla till eftervärlden oavsett om det är en Alpina i begränsad upplaga eller en gammal volvo som är förhållandevis vanlig fortfarande.

Men ibland kan enda sättet att behålla bilen vara att låta dem få bli modifierade annars dör de "bruksdöden".

Nåja nog med filosofi, skall bli kul att se fortsättningen på detta iaf.

Postat: mån sep 07, 2009 8:51 pm
av Erneland
...

Postat: lör sep 12, 2009 1:19 pm
av AG
Daniel-635 skrev:Om jag inte är ute och seglar ser motorn ut enligt följande...

7:1 I komp.
Rundade "hemisfäriska" förbrännings rum, utan Squisharea
ca 280 grader duration på kammen ?
KKK K27 Turbo
Extern Wastegate
Grenrör av modell "limpa" med turbon monterad fram på motorn och Wg bak.
Natrium kylda Avgasventiler (Bmw´s 745 Turbo topp)
Det redan omtalade Heimholtz resonans insuget
Intercooler
Bosch Motronic

Slutväxel 2,93:1
ZF växellåda med 1:1 på 5an ?
Remdriven oljepump för oljekylning av slutväxel från ena drivaxlen ?
30 liters extra tank i bagaget totalt 100 liter ?

Rejält större frambromsar än vanliga 635 Csi

Fantastiska kreationer :thumbright:

Rätta gärna eventuella fel !
Hej Daniel.

I stort full pott om infon med några små undantag.

Komp : 8,0:1
Slutväxel: Med Getrag sport 2,56 och med ZF 3,07
Växellåda: Getrag sport 1:1 och ZF "vanlig" 0,83 på femman.
Oljekylning på slutväxel: Endast som tillval ( Standard på B7E12)
Tank: 110 liter
Bromsar: Fyrkolvsok och skivor från M635

Topp och ventiler är från BMW 745 fast toppen är ganska rejält bearbetad speciellt på avgasidan :)

När B7 Turbo Coupe/1 presenterades 1984 var det var inte många produktionsbilar bilar som gjorde 0-200 på under 20 sek och hade en toppfart på 270 km/h :shock:

Totalt tillverkades 110 st av B7Turbo Coupe /1 mellan 84-87 och av dem finns nu 3 st i Sverige :thumbright:

Min B7 som har nr 091 ser ut såhär :
http://www.garaget.org/?car=51631

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Postat: lör sep 12, 2009 2:03 pm
av AG
Erneland skrev:Denna versionen har 330HK och 512Nm/2400rpm.
Laddtrycket är ställbart och org. effekt uppnås vid 0.83bar (om jag inte har läst fel).

Nu kommer jag att leta reda på en 1226 086.9-märkt topp och ett 3.5l M30-block så att jag kan spara org. motor för framtiden. :roll:

Lådan är en ZF 5-vxl. som är förstärkt hos Alpina. Jag har ett kvitto på
50 000SEK (fast i Euro) från 1997 då bilen hade gått exakt 10 000mil. 1 475 mil och 12 år senare så står den här i Sverige........ och jag som skulle starta ett GT40-projekt! :doh:

Nypriset var i december 1984 hela 120 000DM!

B7 Turbo E28 med ställbart laddtryck (tillval) 0,5-0,8 bar
B7 Turbo Coupe hade ställbart laddtryck som standard och detta kunde regleras mellan 0,6-0,9 bar.

Var din bil utrustad med getrag sport eller ZF som standard ?
Om den hade getragsport som standard så har den 2,56 i slutväxeln och det fungerar inte bra i kombination med ZF.s 0,83 på femman :?

Gå igenom motorn ordentligt i vinter och kör med den som sitter i istället för att skaffa någon annan motor som inte hör hemma i bilen :thumbright:

Hälsningar
Ando

Postat: lör sep 12, 2009 2:57 pm
av Erneland
...

Postat: sön sep 13, 2009 6:06 am
av AG
Jajamensan :lol:

Mät avgasröret precis före sista burken så kollar vi om det är original.
Jag är ganska övertygad om att det inte finns några BMW ändrör med "krage" som har sådan dimension att de går att få på över B7.ans slutrör utan att man kapar sönder dem !
Om hastighetsmätaren (eller varvräknaren) plötsligt lägger av så är det 100% de små batterierna bakom instrumenten som är slut, vanligt på bilar som står mycket eller länge. Det är bara fram med lödkolven och härja runt lite :thumbright:

Utväxlingen ska stå på en liten "plåtlapp" som sitter på huset.

Hälsningar
Ando

Postat: sön sep 13, 2009 6:47 am
av Erneland
...

Postat: sön sep 13, 2009 7:49 am
av nicke.t
byter du motor så kommer ju bilen gått mer mil än motorn. ja skulle ändå göra samma sak som du ang motor byte. grymt fin bil.mvh

Postat: sön sep 13, 2009 9:34 am
av Daniel-635
Vanligtvis brukar Batterierna påverka mätarna till Temp, bränsleförbrukning och Varvräknare, detta i kombination med att Serviceintervall lamporna inte fungerar som tänkt.

Men när elektronik är inblandat kan vad som helst hända :?

På min 635a hade faktiskt en bana på ett kretskort gått av "så där bara" så på våren när bilen togs i bruk vart hastighetsmätaren "död" men en liten kabelstump senare så funkade det igen.

Postat: sön sep 13, 2009 6:46 pm
av Erneland
...

Postat: sön sep 13, 2009 7:31 pm
av Daniel-635
En e28 i samma generation har liknande kretskort som e24an.
Jag hade mitt e28 hus från min 528 -87a på plats i 635an när jag felsökte på min hastighetsmätare.

Vad jag sett är det bara själva instrument huset som skiljer faktiskt.

Dock finns det lite olika modeller/generationer. utförandet på service lamporna skiljer mellan årsmodellerna, och det är inte säkert att "allt alltid passar".

En beg. e28 instrumentering är ju inte så svårt att hitta, så det kan ju vara värt att prova, hoppas att inte felet sitter i själva hastighets mätaren bara då den är av "alpina" modell antar jag....

Postat: sön sep 13, 2009 8:20 pm
av Erneland
...

Postat: mån sep 14, 2009 6:09 am
av AG
Då jag hade en M635 så började både hastighetsmätare och varvräknare "hacka" för att till slut lägga av , fick tips om batterierna bytte dem och allt blev ok :shock:
Men det kanske var något annat med hastighetsmätaren som ordnade upp sig då jag rotade runt :?

Postat: sön okt 25, 2009 11:39 am
av Erneland
...