Sida 3 av 6

Postat: tis jun 28, 2005 8:23 pm
av Jonas Ohlsson
vid däckstuds kommer höger framskärm att slås lös av en hamrande turbo :shock: :wink:

Postat: tis jun 28, 2005 8:55 pm
av peppe
herr O skrev:vid däckstuds kommer höger framskärm att slås lös av en hamrande turbo :shock: :wink:
Hehe =)

Postat: tis jun 28, 2005 9:04 pm
av Rogge
herr O skrev:vid däckstuds kommer höger framskärm att slås lös av en hamrande turbo :shock: :wink:
hijackers? :lol:

Postat: tis jun 28, 2005 10:59 pm
av Armin
shitt.. dom där rören kommer inte palla med vikten vid 800grader uppvärmning.. tyker du ska göra om det där.. :?

mn bör nästan ha minst 2,5mm godstjocklek.

Postat: ons jun 29, 2005 2:58 pm
av Jillo
är det inte bättre att flytta generatorn till andra sidan precis ovanför styrsnäckan,den passar där!och göra ett fäste till den,sedan få ner hela skiten i motor rummet där det hör hemma,det blir gott om plats om generatorn försvinner,smörningen till turbon kan kanske störas om du ska ha turbon så högt oxå,sedan tycker jag nog du ska få tag i ett luftfilter som är något mindre,som inte bygger ut en halvmeter motsv.bara en tanke så

Postat: ons jun 29, 2005 7:17 pm
av henkeboi
tack för alla funderingar och tips, det får bli till att prova och se hur/om det funkar, orkar inte bygga ett nytt grenrör nu :(

har dubbla su och en r kam liggandes, men en sån motorn skulle inte va kul alls. speciellt inte nu när den e kompsänkt.

jag tänkte ha bilen att köra med i sommar men får väl vänta till nästa sommar då :x . har inte så mkt tid till motorn nu när jag jobbar. :cry:

Postat: tor jun 30, 2005 12:39 am
av Ecke
Vafan mitt grenrör som bara e en liten böjj har spruckit 3 ggr hitills men sen då ja stagade upp skiten funkade det kanon..


din turbo e litte högt upp men vafan de ser juh frääänt ut :D

vad har du använt dig av för "tryckbox" /"plenum" ?? e det volvos plastblobba? :P ser fint ut förövrigt.

Postat: tor jun 30, 2005 8:08 am
av MB
Inte direkt en sleeper va, kommer att höja många ögonbryn :shock: fränt he,he.

Postat: tor jun 30, 2005 3:16 pm
av henkeboi
Ecke skrev:Vafan mitt grenrör som bara e en liten böjj har spruckit 3 ggr hitills men sen då ja stagade upp skiten funkade det kanon..


din turbo e litte högt upp men vafan de ser juh frääänt ut :D

vad har du använt dig av för "tryckbox" /"plenum" ?? e det volvos plastblobba? :P ser fint ut förövrigt.
jag ska staga upp grenröret ordentligt, och så ska jag nog montera ett stag med gummibussningar till motorn så den inte rör på sig så mkt.

"tryckboxen" är original volvo, b21a kom den ifrån

Postat: tor jun 30, 2005 8:37 pm
av Goofy
hmm...hallo, vad har du gjort med motorn förutom putsat lite i toppen samt 2mm toppackning, vad har du för recept asså?

är det en turbo från saab 9000 du har?

ska själv börja på mitt bygge snart, MEN vet inte riktigt hur jag ska göra med toppen

//Goofy

Postat: fre jul 01, 2005 4:04 pm
av henkeboi
6 bultad b20, ARP bultat svänghjul, tryckplatta från saab 900 turbo, nyare toppen, portad på avgas o lite på insug, lite bearbetade förbrännigsrum, original kamaxel än så länge (A) har knappt nåt overlap, ja turbon är från saab 9000. alu intercooler, saab 9000 dump, förgasaren har jag borrad nålventilen på till 2,5mm, turbonål, lite spänd fjäder (fast de behövs ju egentligen inte) tryckbox från b21a original. 2,5"-3" avgas utanb ljuddämpare hade ja väl tänkt..o sen var det dedär me 2mm toppackningen oxå ja, elbränslepump från 240T, malpassi tryckregulator.

Postat: fre jul 01, 2005 5:00 pm
av Goofy
oki, själv har jag en orginal nyare B20, 6 bultad vev, lite portad topp, ( än så länge) orginal kam, men blir nog en K, alu-fördelare, lättat svänghjul, tryckplatta från 900 turbo, turbo från en saab 9000, och strombergare, jag har en toppackning på 2mm som ska på, så det ser ju rätt likvärdigt ut så, har knappt börjat än, samlar lite delar samt info för tillfället, sen vill jag gärna få bilen besiktigad först :)

MVH Goofy

Postat: sön jul 03, 2005 3:13 pm
av Ecke
Okej-.. hade en sådan jag med den pajjade typ litte då å då .. sprack å hade sig... men de beror juh på hur mkt man laddar.. :twisted:

Postat: tis jul 05, 2005 9:06 pm
av henkeboi
Nu har det återigen hänt lite saker:

Bild

Grenrör, insug, turbo, förgasare och topplock är nu åtdraget. toppen ska dras igen efter uppstarten, som tros bli i helgen :D :twisted:
Alla slangar till Bränsletrycksregulatorn är klara, sånär som på bränslepump och retur till tanken (behöver mer slang)
Svetsade turbons oljeretur i ventilkåpan som synes på bilden.
Provkörde även elbränslepumpen igår, den funkar fint.
Tryckrören är klara. Satte dit dubbla saab dumpventiler i brist på pluggar.
Avgasflänsen är klar (tack mackan).
har dragit olja till turbon o kopplat in oljekylaren.

Det som är kvar nu som jag kan komma på är:
Koppla slang till bränslepumpen och retur
Byta olja och kylarvätska
Plugga ett rör på insuget.
Koppla in varvräknare och laddtrycksmätare
Svetsa stag till grenröret och kanske ett stabiliseringsstag till motorn.
o lite sånt småpill...
sen kan man provstarta...


/Henke

Postat: tis jul 05, 2005 10:03 pm
av Rogge
shit va rörigt( :) ) det har blivit!! ser dock bra ut

blir det inte trångt att komma till med downpipen?

kommer det bilder och film ihelgen då?