Sida 3 av 21

Postat: mån jan 18, 2010 12:16 pm
av Jens Gustavsson
det är inte en stumm tändning vi kör med, det är en tändkurva som är ganska optimal faktiskt (en stum tändning hadde inte fungerat på en sånhära motor då det är för hög kompa och klena grejor i motorn)

det handlar inte så mycket om vilka grejor man har utan hur det justeras in.

en förgasare är inte att underskattas bara man vet hur den fungerar :wink:

har man hört väl injusterade förgasare på tomgång och låg last så låter allt annat som skit. man kan också åka en värre kam på gatan med sånna gasare än med insprutning så den kan ge mer effekt så också :thumbright:

vi har mycket roliga kamaxlar, toppar och grenrör som ska testas det kommer bli väldigt kul men vi satsar inte på att plocka nå rekord höga effekter utan mer att lära oss så mycket som möjligt på relativt låga laddtryck.

Postat: mån jan 18, 2010 3:24 pm
av mattias
Men vet man verkligen hur tändkurvan ser ut eller tänker någon stå med stroblampa framme vid motorn på full belastning? ;)

Man skulle kunna montera en "stunt-kamera" och stroblampan bredvid, och filma ett svep. Man skulle bara synkat det med varv och tryck-mätning.

Nä nog kommer den gå fint med separata spjäll som det är naturligt med sådana här förgasare, men det gör den nog om den hade haft det med insprutning också.

Minns väl hur bra Dellorto fungerade på Leif Backlunds Audi, det var imponerande!

Postat: mån jan 18, 2010 11:53 pm
av Erik Sandström
Har varit å köpt gaswire & pipa till wastegaten idag,så det blir dyning i veckan nån gång. Jens, skulle vilja låna kryckorna om du inte har lämnat tillbaka dom än

Postat: tis jan 19, 2010 3:03 pm
av Jens Gustavsson
Erik Sandström skrev:Har varit å köpt gaswire & pipa till wastegaten idag,så det blir dyning i veckan nån gång. Jens, skulle vilja låna kryckorna om du inte har lämnat tillbaka dom än
har du spelat hocky nu igen :doh: :)

jag ska ut i garaget i kväll, bara att titta förbi.

sangren man tom varvar bara motorn med strobben så ser man kurvan :thumbright: vi har ingen kompensering av tänd läge över ATM (bara att rycka slangen och tom varva)

Postat: ons jan 20, 2010 11:25 pm
av Erik Sandström
Var och kompleterade avgassystemet & montade nya gaswiren idag. Tjuvdynade lite och upptäckte att det läckte mellan 2 muffar på avgassidan, förutom det verkade allt bra så det blir väl att börja plåga på allvar i helgen.
billder kommer...

Postat: sön jan 24, 2010 2:55 pm
av Vesa
Har ni kört nått? Nyfiken :)

Postat: tis jan 26, 2010 6:23 pm
av Jens Gustavsson
sanningens timme har kommit :wink:

den startas om en liten stund för första (och kanse sista gången :) ) i bänken i kväll.

vi uppdaterar hur det går.

sangren du har inte kameran redo? detta kan va värt att filmas :thumbright:

vad kan en helt standard orörd (orenoverad) 20000mils B230 från -85 ge med en turbo hjälp?

reseptet är en holset turbo, weber 45or och KL racing laddkylare+ MSD 6.

Postat: tis jan 26, 2010 7:14 pm
av Vesa
Sånt här gillar jag.. original pryls plågning... :hihi:

Lycka till! :thumbright:

Postat: tis jan 26, 2010 8:09 pm
av Erik Sandström
har kört ett första pull nu och den gav 300hp vid 6000rpm. lambda 0.85 på maxeffekt och lambda 0.95 på maxvrid :twisted: . 28 grader tändning över 3500 rpm, original kompa kanske 9.0:1. 380Nm vid 5000. 0.8 bars laddtryck. bestckning, huvud: 190, luft: 150, e-rör:f9, lågfart 55f8

Postat: tis jan 26, 2010 8:14 pm
av Nicklas Persson
Härligt stövarn! :thumbright: Synd man inte är på plats. Se nu till att ladda skiten ur den :wink:

Postat: tis jan 26, 2010 9:28 pm
av micke999
jo lite mer soppa behöver den på vridmax iallafall

Postat: tis jan 26, 2010 9:31 pm
av mattias
Det byttes lite munstycken så den går lite bättre nu men det blir några mer utvärderingar och högre laddtryck framöver. Ska klippa en film från premiär-körningen av Stövarns B230 nu så den kommer nog senare ikväll!

Postat: tis jan 26, 2010 9:33 pm
av Erik Sandström
nu sitter det 230 huvudmunstycke och lamdan ligger på ca 0.85 på max vrid och 0.81 vid 6500 rpm.

vi ska prova F2 rör nästa gång så lutningen på bränsle kurvan blir åt andra hållet.

mattias kommer med film :thumbright:

(jens)

Postat: tis jan 26, 2010 9:51 pm
av Tobias Lindqvist
fan va kul stövarn !!!
är du redo för drabbning i helgen då ??
vi kommer ju upp ett gäng från sundsvall :thumbright:

Postat: tis jan 26, 2010 9:55 pm
av micke999
Erik Sandström skrev:nu sitter det 230 huvudmunstycke och lamdan ligger på ca 0.85 på max vrid och 0.81 vid 6500 rpm.

vi ska prova F2 rör nästa gång så lutningen på bränsle kurvan blir åt andra hållet.

mattias kommer med film :thumbright:

(jens)
vill man inte ha lite mer vid vridmax?vad har ni för vrid nu?