Sida 3 av 5
Postat: lör maj 22, 2010 2:17 am
av Frpe82
micke999 skrev:går ju klart mycke bättre än org 960 hehe!
vill höra ljudet utefrån med

Det kommer sinom tid.
Postat: lör maj 22, 2010 2:19 am
av Frpe82
turbo_sven skrev:jag måste ju nästan ha ett sådant system på min bil mest för den goda sakens skull

vad har det kostat att bygga? eller det får inte komma pga hemlighets stämplat

Det kostade ungefär 3500kr + gas att göra grenrör + insug. Och en jäkla massa tid så klart (för mycket tid nästan).
Postat: mån maj 24, 2010 9:42 pm
av Frpe82
Nu är nya PLX-lambdan i bilen.
Har även dragit om strömmatningar till höger å vänster. Ändrade några 30+ till 15+ och X+ så att vissa tillbehör bara matas när bilen går eller när nyckeln är på.
Har även tagit ut allt lull-lull (V90 executive kabelmatta i bilen) som inte behövs/används, så som:
* Strömmatning och antennkrafs till telefon i framsäte.
* Strömmatning till elstolar och taklucka (har inget av dom).
* Strömmatning till laptop/fax/kylskåp i baksäte.
* Strömmatning till värme i baksäte.
* Etc. etc.
Stiftat om kontakter också:
Säkringen som försörjer lambda/EVAP/EGR/luftpump/vacuumventiler/etc. försörjer nu istället bara EVAP och bredbandslambdan.
Accessory/spare-säkringarna försörjer en del relä och strömmatningar inne i kupén för eftermarknadselektronik.
Säkringen för transmission controller går numera till en ny kabelmatta som skall användas till den nya växellådan som kommer inom kort.
En massa USB-kablar + ett USB-uttag i glasögonfacket har också installerats på ett diskret vis så att jag kan plugga in laptopen till styrbox/låda/lambda/etc.
Och jag installerade även ett Hella tvåtons kompressorhorn där tutan en gång satt

Postat: ons jun 02, 2010 11:59 pm
av Frpe82
Var ute och körde en mappnings-repa så här på kvällskvisten.
Har ändrat på bränslet en hel del. Fullast samt nära fullast har jag justerat in det till 0.85 i lambda istället för 0.75-0.80 som jag hade förut.
Möjligtvis så ska den dra mindre, samt att risken för nerspolning skall vara obefintlig.
Då återstår väl att få tändningen riktig igen då... Det ändras en hel del mellan 0.75-0.85 i lambda.
Postat: tor jun 03, 2010 11:34 am
av Robin Olivi
Kör du standard komp i den? E85 körs annars gärna med mer komp om jag inte är helt fel påläst.

Postat: tor jun 03, 2010 1:12 pm
av Frpe82
Oliven skrev:Kör du standard komp i den? E85 körs annars gärna med mer komp om jag inte är helt fel påläst.

Ja, standardkomp.
Men det är ju 10.7:1 så det är inte så illa. Men 12:1 hade ju så klart varit bättre

Postat: ons jun 09, 2010 10:34 pm
av smen
riktigt trevligt bygge detta. har ett likvärdigt på g som dragbil till ett annat bygge. växel lådan som du satt dit är det den m90 som tillhör 850. samt vart det bökigt att få dit den?? tänkte om de passa rakt på eller om det vart adapter som behövdes
Postat: ons jun 09, 2010 11:34 pm
av Frpe82
smen skrev:riktigt trevligt bygge detta. har ett likvärdigt på g som dragbil till ett annat bygge. växel lådan som du satt dit är det den m90 som tillhör 850. samt vart det bökigt att få dit den?? tänkte om de passa rakt på eller om det vart adapter som behövdes
Min V90 kom med M90-låda från fabrik.
Och 850 är framhjulsdriven. Denna är bakhjulsdriven.
Dock är innehållet i M90 och M56 i princip likvärdiga.
Postat: ons jun 09, 2010 11:52 pm
av smen
ja jo att 850 är framhjulsdriven vet jag. men har för mej att m90 från 940/960 inte passar vit motorn men jag kanske hade helt fel eller fått fel info på den biten. får ta och luska lite mera i den biten. automat känns aningen segt om man vill gasa lite mera

Postat: ons jun 09, 2010 11:59 pm
av Tommy^_
smen skrev:ja jo att 850 är framhjulsdriven vet jag. men har för mej att m90 från 940/960 inte passar vit motorn men jag kanske hade helt fel eller fått fel info på den biten. får ta och luska lite mera i den biten. automat känns aningen segt om man vill gasa lite mera

960 har ju vitmotorer

Det är en volvo 5a med en extra cylinder
Det finns 4st olika m90 lådor med 3 olika svep. En för rödblockaren, en för vw motorer (d24tic) och en för vitmotorerna.
M90H/L Bokstäverna visar att det är en annan utväxling på 1an 2an och 5ans växel.
Gear M90H1 M90H2 M90L1 M90L2
1 3.54:1 3.54:1 3.91:1 3.91:1
2 2.05:1 2.05:1 2.20:1 2.20:1
3 1.38:1 1.38:1 1.38:1 1.38:1
4 1.00:1 1.00:1 1.00:1 1.00:1
5 0.81:1 0.70:1 0.81:1 0.70:1
Reverse 3.00:1 3.00:1 3.00:1 3.00:1
M90H2/L2 är en uppdaterad låda som släpptes 97. Den hade förstärkt synkring på 3ans växel från fabrik.
Postat: tor jun 10, 2010 4:28 pm
av Frpe82
Japp.
Postat: tor jun 10, 2010 11:13 pm
av mattias
Kul bygge att följa det här tycker jag, det finns mycket att hitta i sugmotor också med rätt grejer men man måste som du gjort tänka efter mycket mer än när man bygger turbo.
Jag tror vi alla behöver höra lite siffror på motorn nu..

Har du någon slutfart från 201/402m som den var original, eller effekt mätt i samma bänk före/efter ?
Postat: tor jun 10, 2010 11:36 pm
av Frpe82
mattias skrev:Kul bygge att följa det här tycker jag, det finns mycket att hitta i sugmotor också med rätt grejer men man måste som du gjort tänka efter mycket mer än när man bygger turbo.
Jag tror vi alla behöver höra lite siffror på motorn nu..

Har du någon slutfart från 201/402m som den var original, eller effekt mätt i samma bänk före/efter ?
Siffror kommer snart. Måste få allt att lira som jag vill ha det först.
Men min "butt-dyno" säger att det är ganska ok krut i den, även om uppgraderingarna är hyfsat blygsamma.
Komponenter och reläer till styrbox för växellåda, samt en värmeväxlare till nämnda låda är beställt också.
I veckan tänkte jag också beställa lite roliga delar och renoveringskit till lådan från staterna. Ingår i detta gör även CNC-arbete + Raybestos lameller bl.a.

Postat: tis jun 15, 2010 6:31 pm
av olavxxx
hei fred, det ser veldig bra ut

har dere lyst å montere t6 sprut i min 960 ?

hørte det var ca. 2k sek i deler?
Uppdatering
Postat: lör jul 24, 2010 9:05 pm
av Frpe82
Ville bara uppdatera lite och säga att semi-manuella lådan är snart verklighet. Jag har hela golvet fullt med delar, drev och jävelskap.
100ms växlingstid och byggd för 700 hästar.
Overkill? Jo, men nu kan jag vålda så mycket jag vill utan att vara rädd för att rasa lådan.
Och ja... bilder kommer.