Sida 3 av 46

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Postat: mån jan 23, 2012 9:16 pm
av knotan
MLS har en tendens att med tiden börja läcka komp mellan lagrena.

finns inga bra alternativ så är MLS bättre än std, men krävs att både block och topp är 100% plana, (det är såklart alltid en fördel, men ett krav på MLS) , men skärkant etc är säkrare alternativ,
tex om man råkat köra motorn varm en gång så kan den dra sej lite och då kommer MLS börja läcka, medans en skärkant troligen fortfarande skulle hållt tätt ett bra tag till...

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Postat: tor jan 26, 2012 8:43 am
av dundersmurfen
Oroar jag mig i onödan när jag tror att svänghjulet kommer släppa? En billig och enkel fix är kanske att stifta det i veven?

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Postat: tor jan 26, 2012 9:45 am
av calle Bengtsson
slipa in svänghjulet med karborundum mot vevaxeln gör sedan klinisk rent var sparsam med locktiten så du inte får locktite på förbandet , sen tror jag det finns värre skruv stifta tror jag inte på har för mig att det finns Arp skruv

200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Postat: lör jan 28, 2012 9:16 pm
av Ante Karlsson
Stiftning funkar fint. Förhindrar skjuvning mellan vevaxeln och svänghjulet som inte klämkraften mellan ytorna orkar
Förhindra. Även bättre bult är att föredra. Men med stiftning så kommer man väldigt långt med
Orginalbult.

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Postat: sön jan 29, 2012 8:39 pm
av dundersmurfen
Då är det bara om någon råkar ha en stake eller så liggandes och kan vara så snäll att mäta på den. Behöver veta hur lång en orginalstake till b234f är då jag ska köra standard kolvar och högkompat. Mina misstankar är att alla? stakar i b230 motorerna är 152mm men vill veta säkert innan jag köper.

Sen var köper man stakar gillar inte parner så mycket. Någon annan speedshop som rekomenderas?

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Postat: sön jan 29, 2012 9:04 pm
av knotan
alla är samma som du säger, lg-speed brukar jag köpa från

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Postat: tis jan 31, 2012 11:59 am
av ogge
lg speed köper jag också ifrån jämt. eller usa.

stifta svänghjulet behöver u inte göra i första taget.
jag slipade in svänghjulet mot vevaxeln med ventilslippasta och vanliga 12,9 bultar med locktight bara,

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Postat: tor feb 02, 2012 8:53 am
av dundersmurfen
Då har man varit en vända i garaget igen... Lådan redo för värstingsvetsen

Bild



Värsta svetsen som lagt sin sista dåliga fog

Bild



Lådan svetsad eller något liknande svets iaf

Bild



Nu ska den i!

Bild



Passar så fint!

Bild



Borde hålla med lite mer svets här. Det är 10mm platta och 30*30*3 profil och en stor bricka.

Bild

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: tor feb 02, 2012 9:52 pm
av thedriftking
känns som att det där fästet inte kommer hålla så värst bra :p

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: tor feb 02, 2012 10:16 pm
av knotan
lite snålt med svets bara annars ser det bra ut :P

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: tor feb 02, 2012 11:01 pm
av Blommen
Om du inte har tillgång till svarv så kan du ju lägga flera av dem där feta brickorna på varandra och svetsa fästet i, det kommer nog bli klent med bara en bricka :shock:

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: tor feb 02, 2012 11:21 pm
av Amazonic
jag skulle nog boxa in det lite med en trekant på varje sida om bulten i ~4mm

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: fre feb 03, 2012 4:49 pm
av Magnum
En kompis kjører 200sx med 16v rødblokk. gjort det i 2 sesonger nå

Bild


http://www.youtube.com/watch?v=Kgv7CgziINw" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=ekHn2xav ... vHK3JVFy5i" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: lör feb 11, 2012 10:24 pm
av dundersmurfen
Ta bort den där röda fina bilen, man får ju skämmas när det visas upp sån puts. Det här är ett bonkebygge utan budget. Och utan puts. :wink:

Usch så svårt det ska vara att få tid ibland. Har hållt på hela veckan att få till tråget. Nåja kanske inte fullt hela veckan, har krånglat lite med isbilen och sånt också. Får försöka smyga in en bild eller två på isbilen sen oxå...

Varför skulle volvo skojja till det extra och använda dubbla plåtar i tråget. Fullt med gammal olja mellan och tunt i plåten, svårt att svetsa och brinner och ryker som bara den.

Måste bli frammåt sump på nissan om man behåller framaxeln, och när man ändå gör det så gör det rejält va? 9liter borde räcka :hihi:

Kommer lite skvalplåtar och annat småfix sen när jag måttar till det sista och bygger om pickupparen.

Bild


Bild

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: ons feb 15, 2012 9:12 pm
av dundersmurfen
Var ska jag göra av turbon och vilken ska jag välja? hx40 med 55in eller bw med 66in? Uppmonterad nermonterad eller bakmonterad. Kanske bara köra sugmotor...

Dilemmat:

Bild

Sen så har jag inte råd med dyra arp till toppen men det borde väl funka lika bra så va? lätt att efterdra iaf :hihi:



Das oljetråg:

Bild