Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Tack för svaret Gustaf. Jag är inte ute efter några genvägar, men är inte heller ute efter komfort om du förstår mig. Man måste kanske välja stil på ett sånt här bygge. 

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Helgens rostlagning
Har bytt plåt större delen av helgen. Höger sida är nu i stort sett klar. Jag är faktiskt riktigt nöjd.

Det här är tydligen ett standardställe för rost på Dauphine.

Ok, det ser ut som att jag lagt en plåtbit utanpå, men det är svetsat kantikant, jag lovar.
Jag valde att ta bort den utstående falsen efter moget övervägande. Inte för att spara tid men jag ser inte nyttan med den, mer än på fabriken. Mellan skärm och kaross har jag tänkt använda en gummilist A lá folkabubbla.

Nästa ställe.

blev så här...

...och så här.

Till bakstammens sidostycke fick jag användning av min krymp o sträck från verktygsboden. Försök göra en sån här utan krymp o sträck
.

Jag fick jobba mycket med att få samma profil på bakstammen som på bakskärmen, lätt att göra bort sig på annars.

Jag helsvetsar alla skarvar och insidan kommer nog bli rätt snygg också, när man får slipa lite.
Jag ska tennspackla alla skarvar när svetsningen är klar, och då är det viktigt att man inte har porer från insidan där fukt kan krypa in mellan tennet och plåten.

Det här är tydligen ett standardställe för rost på Dauphine.

Ok, det ser ut som att jag lagt en plåtbit utanpå, men det är svetsat kantikant, jag lovar.
Jag valde att ta bort den utstående falsen efter moget övervägande. Inte för att spara tid men jag ser inte nyttan med den, mer än på fabriken. Mellan skärm och kaross har jag tänkt använda en gummilist A lá folkabubbla.

Nästa ställe.

blev så här...

...och så här.

Till bakstammens sidostycke fick jag användning av min krymp o sträck från verktygsboden. Försök göra en sån här utan krymp o sträck


Jag fick jobba mycket med att få samma profil på bakstammen som på bakskärmen, lätt att göra bort sig på annars.

Jag helsvetsar alla skarvar och insidan kommer nog bli rätt snygg också, när man får slipa lite.
Jag ska tennspackla alla skarvar när svetsningen är klar, och då är det viktigt att man inte har porer från insidan där fukt kan krypa in mellan tennet och plåten.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den sön nov 29, 2009 5:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Motorn ska monteras längsgående. Jag har läst o hört på flera ställen att audis växellådor från A4 o A6 ska vara riktigt hållbara. Jag hoppas att det stämmer. Jag kommer skruva fast motorbalken för att ganska enkelt kunna ta bort drivpaketet från bilen
, något kommer ju gå sönder 


Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Får man platts framför motorn när den blivit installerad ?
Någon direkt kupévärme behövs troligtvis inte.
Bra möjligheter för att bygga ett fint plenum och grenrör i allafall !
Udda och roligt bygge.
Bara för att det är en Renault skulle man ha använt Renaults 3 liters V6 i en mittmotorinstallation + ett par aggregat.
Hade blivit lite fräckt..

Någon direkt kupévärme behövs troligtvis inte.
Bra möjligheter för att bygga ett fint plenum och grenrör i allafall !
Udda och roligt bygge.
Bara för att det är en Renault skulle man ha använt Renaults 3 liters V6 i en mittmotorinstallation + ett par aggregat.
Hade blivit lite fräckt..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Äntligen helg ! En date med fröken Dauphine i garaget.

Höger framskärm behöver nåt att hänga i. Visserligen bara lite brunt, men varför fuska nu.

Så här blev det.

... och så här.



bilbyggarhobbyn förtjänar mer respekt, eller hur ?

Höger framskärm behöver nåt att hänga i. Visserligen bara lite brunt, men varför fuska nu.

Så här blev det.

... och så här.



bilbyggarhobbyn förtjänar mer respekt, eller hur ?

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
...
Senast redigerad av Mattias Jonsson den sön nov 21, 2010 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
fränt bygge och grymt skönt med nån som kan känna glädje med att laga rost och se nått bra med det som att passa in dörrar med mera ni är inte så många i den klubben
mvh morgan

norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Jag har laddat i 10 år eller nåt genom att jobba med andras bilar. Ekonomin och en halvskaplig endurokarriär krävde det, men önskan har alltid funnits att få göra något riktigt nörd-ordentligt.readytorace skrev:fränt bygge och grymt skönt med nån som kan känna glädje med att laga rost och se nått bra med det som att passa in dörrar med mera ni är inte så många i den klubbenmvh morgan

DÄRFÖR är det just nu roligt att laga rost, men det går nog över

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
hehe hoppas man får se skapelsen nångång live du verkar då vara en hård prick.själv provar jag och bygga en bmw e36 coupe driftingbil men törs ej göra en projkettråd på detta forum om den vill ej bli mobbad 

norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Det är klart du ska skapa en tråd. Det ger ju bränsle åt oss alla i vintermörkret
. dessutom får man ju en massa bra tips på vägen.

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
...
Senast redigerad av Mattias Jonsson den sön nov 21, 2010 9:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Ett par frågor till dom erfarna.
1. Jag har inte gjort några nya fästhål för skärmarna, för jag tänker använda popnuts/mutternit. Jag har sett aluminium och rostfritt tror jag.
Goda dåliga erfarenheter av sådana ?
2. Jag ska så småningom börja malla upp nya länkarmar fram. Även om jag har en del tankar om hur det ska se ut så kommer jag prova mig fram med prototyper för att få bra geometri, sedan använda dom som förlaga till "riktiga" länkarmar.
Jag vill gärna ha varningar, tips, bilder när det gäller att bygga länkarmar till parallellogram-framvagn med dubbla A-armar.
OBSERVERA att jag inte behöver lektion 1A, eftersom jag gjort många hjulinställningar i mina dar. Dessutom har jag läst SFRO-handboken några gånger vid det här laget.
Tack på förhand.
1. Jag har inte gjort några nya fästhål för skärmarna, för jag tänker använda popnuts/mutternit. Jag har sett aluminium och rostfritt tror jag.
Goda dåliga erfarenheter av sådana ?
2. Jag ska så småningom börja malla upp nya länkarmar fram. Även om jag har en del tankar om hur det ska se ut så kommer jag prova mig fram med prototyper för att få bra geometri, sedan använda dom som förlaga till "riktiga" länkarmar.
Jag vill gärna ha varningar, tips, bilder när det gäller att bygga länkarmar till parallellogram-framvagn med dubbla A-armar.
OBSERVERA att jag inte behöver lektion 1A, eftersom jag gjort många hjulinställningar i mina dar. Dessutom har jag läst SFRO-handboken några gånger vid det här laget.
Tack på förhand.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110