Sida 3 av 11

Postat: ons dec 02, 2009 6:58 am
av Sleeper_86
inte samma givare på 850 som till LH dok.

Postat: ons dec 02, 2009 10:59 am
av Robin Olivi
Känns som om man börjar få koll på läget men givaren passar inte några av dessa spjällhus alltså? Kanske går att lösa med en adapterplatta om axeln ser lika ut.

Postat: ons dec 02, 2009 4:15 pm
av Sleeper_86
spjälhuset från B234F har rätt givare.. annars har jag för mig att tommy_luhr hade adaptrar mellan spjälhusen fär några ynka kronor..

Postat: ons dec 02, 2009 7:07 pm
av Robin Olivi
Då har man packat upp toppen efter varit iväg på lite bearbetning. Radie säten, dubbla vinklar på ventilerna och lite putsat i kanalerna. Även fått kompletta marin packningssatser och nya topplocksbultar.

Bild

Bild

Fick trattarna svarvade idag också, snyggt :thumbright:

Bild

Bild

En kamremssats på de här så är de tid o börja plocka ihop och shimsa in kammen.

Postat: sön dec 06, 2009 8:07 pm
av Robin Olivi
Bakis har man varit i helgen men man lyckats shimsa in kammen iaf och fått till de efter 3 försök typ.... Huvet har inte riktigt varit med idag :?

Visst brukar de sitta en givare under 3ans insug på biltopparna? På den här marintoppen är det inget hål upptaget. Är det tempgivaren för motorstyrningen som skall sitta där?

Postat: lör dec 19, 2009 7:14 pm
av Robin Olivi
Då har man fått lite gjort igen trotts att man är så jäkla förkyld. Sommar och båt känns ganska långt borta när det är typ 15 minus ute. :(

Äntligen blev de lite tid över i en av fräsmaskinerna så man fick ta upp hålet för tempgivaren. Hoppas det nu är M12*1,5 nu som vi kom fram till i en annan tråd :)

Bild

Toppen på med små tändkabelhållare som jag köpte från skruvat.se med lita andra prylar, får se hur de funkar.

Bild

Fått 3" spjällhuset får 16v nu så man är ett steg närmare insugsbygge.

Bild

Postat: ons jan 06, 2010 6:27 pm
av Robin Olivi
Då har man gjort ett ryck igen.

Sommaren känns långt borta, -19 :thumbdown:
Bild

Avskottad, avtäckt och inne i värmen på jobbet :)
Bild

Wallbron med lite monteringstillbehör.
Bild

Soppafilter från nissan almera, smidigt och bra med raka slangansjutningar. Den här sidan va grym när man skulle hitta filter.
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html
Bild

Returnippel monterad på avluftningen från tanken, hoppas de kommer funka annars får jag montera returen på tankningsslangen.
Bild

Ett skitigt Motorrum.
Bild

Lite renare och monterat soppapump, filter samt en ny länspump.
Bild

Allt för denna gången, nu hoppas vi på grym sommar 2010 8)

Postat: ons jan 06, 2010 9:29 pm
av Ecke
ser fint ut vill också ha en sån där båt :) aldeles lämplig. :thumbright:

Postat: ons jan 06, 2010 11:26 pm
av Robin Olivi
Ja de är inte helt fel. Det skulle antingen bli en båt eller en fetare Cab, men de blev båt till slut. Audin får hänga med ett tag till, skulle man bara montera drag på den :hihi:

Bild

Postat: tis jan 12, 2010 6:25 pm
av Robin Olivi
Då har man monterat lite nya slangklämmor, dragt på lite krympslang och kopplat lite men de får ni inga bilder på. :hihi:

Nu skulle jag behöva lite tips på hur man får ur ett par fastrostade pinnbultar i blocket. Drog nämligen av en till vattenpumpen när den demonterades. Kan man gå på med gasen eller är de bara kapa skiten och borra?

Såhär ser de ut.
Bild

Postat: tis jan 12, 2010 8:34 pm
av ergu
banka några gånger i änden på pinnbulten sen är det bara att ta en rörtång och vrida loss den, brukar funka för det mesta men kan iofs vara värre när det vart i en båt.

Postat: tis jan 12, 2010 9:20 pm
av Robin Olivi
Ja saker o ting rostar och ärgar nå helt sjukt om den gått i saltvatten, vet ios inte hur den här gjort de men men. Ur måste den iaf för nu gör den inte mkt nytta :?

Postat: tis jan 12, 2010 10:28 pm
av 8200rpm
Är de nån fördel att ha sådära stort tråg ? Tror då aldrig jag sett de i bilvärlden.

Kanske är bra när de är mycket vågor till havs.

EDIT: Såg just vad du skrivit hade missat de tidigare. Sant skadar väl aldrig med att få en lite extra skvätt olja i tråget. Pumpen lär nog aldrig gå torr nu :hihi:

Postat: tis jan 12, 2010 10:33 pm
av Robin Olivi
Största anledningen är väl att hålla ner tempen på oljan, för det går ju alltid i uppförsbacke på sjön och vill man ligga o marsha på lite varv så är det inte fel. Har inget oljekyl och luften står ju helt stilla i motorrummet så det hjälper inte så mkt att montera ett heller, detta vara ett enkelt och billigt sätt för att hjälpa lite :)

edit, såg nu att du sett :lol:

Postat: ons jan 13, 2010 8:28 am
av sleeper pv
Tja.

Ang oljekyl kör man vattenkylda oljekylare i båtarna och inte luftkylda ( du skrev att luften stog stilla i motorutrymmet ).

Nu när du är varm i kläderna på inbordare så kolla "www.klassk.se", vore skoj om du åxå blev intresserad av racing.

//Freddan.