Audi 100 -86 TQ 20v AAN (startad och klar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

de är k-jet som gäller fram till sommarn iaf, så de är därför man får vara försiktig på gasen, så de inte blir några missöden när han skenar på de vise.. blir väl ett litet uppehåll här sålänge, fungerar såpass bra endån nu när man fick finjustera lite så de blir till att köra såhär ett tag nu :wink:

flänsar till oljeretur och oljematning är iaf klara, turbon provmonterad på nya grenröret och på skrottoppen, sen bra ut än sålänge..
nån dag då de finns lite tid över ska jag nog måtta in å pressa en slang, samt bygga en liten rörstump till oljereturen till nyturbon..
meeeen de blir näre blir :lol:

flyttar några hundra meter bort bara, så de blir inge långt att åka med sakerna iaf.. hähä

Bild
Bild

nån som provat dom här turbosarna förresten, som vet om dom funkar bra?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Fint Fint :thumbright: Nu när du ändå är uppe i varv kanske du har lust att hjälpa mig en skvätt? Är nämligen så att jag verkar ha sålt mitt rostfria insug (iaf bokat) och tänkte göra en lite billigare lösning, Ta ett svanhals insug och kapa bort plenum biten och alltså bara använda flänsen och rören och svetsa på ett nytt plenum så att man kan ha 3" spjäll bl.a. och det är inga spridarhål i det så tänkte få dit de också. Men det är ju gjutet alu, kanske är supersvårt att svetsa i? Det e ju du som är lits proffs på de där så tänkte jag skulle kolla med dig om det ens var möjligt att göra det här relativt enkelt innan jag börjar kapa :lol: Har du trattar i dit bmw insug? Känns som det kanske är lite överskattat när man kör överladdat? Kör man sugmotor så vill man ju styra in luften i rätt riktning men har man snigel så pressar ju den in luften varje sig motorn vill eller inte :hihi:

Skönt att du slapp flytta grejerna så långt då :) Större lägenhet eller?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

aha på så vis.. jo jag har trattar, men ja gjorde mitt i svartstål.. pressade trattar i 2" avgasrör bara.. för du vill väl endå ha så bra sugmotor du kan få, innan de börjar ladda nånting :wink: jo det går ju att svetsa i gjutalut me, men för tillfället tror jag faktiskt inte ja har tid eller lust.. har varit lite tjat om hobbyverksamheten på jobbet nu ett tag, så jag är glad sålänge jag kan få vara där å pyssla med mitt än om man säger så :(

men du hade ju som sagt ett fint insug, kan inte begripa att du krängde iväg det? :lol:

jo den är aningen större, och ligger mycket bättre till.. med eget littet garage tillåme.. så de är fullgrett..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Okej. Jo men det blev lite ändring nu istället. Sålde inte insuget, Tänkte sälja det för att kunna bygga ett billigare insug och ha råd med andra grejer också men behöll det istället så kommer köra med det i sommar.

Men farsan håller på att bygga B23 turbo i sin 740 pickis så jag håller på o hjälper honom lite, Ska bygga om det insuget gjutalu insuget lite grann, Kan höra med han som håller till mittemot byggelit, nere i verkstan i skogen. Han ska tydligen vara duktig på att svetsa alu och ska vara rätt billig :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

precis.. lät vettigt..

har iaf konstaterat att det finns lite att göra på tändsidan på dkw:n..
tändmissar/gnistsläckning vid ca 1,3-1,4 bar när man drar lite på 3:an och uppöver med lite varv..
egentligen skulle jag nog knackat ihop gapen på stiften en smula, och kanske använt mig av motorns orginal tändspole som har nån slags inbyggd tändförstärkare.. men å andra sidan är det den enda säkerhet ja har just nu från att klara mig från att den ska skenladda och skjuta ic, å kanske spika ihjäl sig :lol: så de får väl vara såhär sålänge.. är ju ingenting som stör vardagsåkningen..

har även tryckt ur sig en skvätt olja sen påställningen av laddet.. är väl nå audi syndrom.. men tur man har fläska dit en catchtank.. :hihi:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

puttrar å går än!
har fungerat utmärkt i vinter den gamle pärlan..
men till sommarn kommer det göras ett ryck.. vart lite bekväm, och istället för att riva ur motorn och renovera denne grundligt och gå hela vägen med alla uppdateringar i form av grenrör, insug, sprut m.m. så var jag iväg och spontan handlade mig en annan motor.. :hihi:

vart en aan 20v, komplett med kabelhärva och styrbox å hela baugetten... verkar fräsch så de kändes lättare att bara kastbyta och koppla lite el..

så är det någon som är intresserad av att löpa lös denna motor (10v mc2 -90) med bränslehuvud och alla grejer jag använt för att köra den, kan ju höra av sig.. kommer att hamna ute på annons sen endå.. :thumbright:
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jasså du smygtrimmar audi du :) kan du inte ta all k-jet skit och slänga i pannrummet på jobbet ditt och göra en välgärning för mänsklighetet.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

jag är såå sugen..
mja, jag trivs i mina svart-röda skokartong.. en s4 motor i den så går det ju faktiskt att åka "billigt" om man vill tillåme.. plus att den va chippad me nå sånt där typ 290hk 450nm chip kan jag tänka mig..
och lämnar han det med alla andra grejer orginal så får den väl gärna göra de :hihi:

de slutar med en vems plug ´n play, nytt grenrör, större turbo, stora spridare och 2.5bars ladd.. så varför försöker man ens slingra sig.. :roll:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

ställer bort kräket efter den här helgen.. nu får dkw:n ge vika för lite gammal hederlig mitsubishi åkning ett tag..

men de ser väl ut som man får piffa till den här clownen till sommarn..
blir väl en modernare inredning från gamla donatorn, en växellåda som är liite högre växlad, än att åka 3000rpm vid 100km/h gör en ju en lite smått labil med det här avgasröret.. :hihi:

en plåtknackning och en billig å enkel omlackning med nån jula färgspruta typ..

allt detta jobb, för att åka lite skokartong även nästa vinter :lol:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Åh läckert nu börjar det arta sig för urspårning =) Kan nog bli bra potential i bilen med 20 ventilaren, passar den mot växellådan du har nu?
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

haha, ja fifaen de är nära nu..
kommer nog gå fint me 20v:n, men som sagt den kommer få gå orginal, med lite avgasrör, ett filter och chippet.. ska inte få dra iväg en massa nu inte :hihi: känns som de räcker i en gammal ådi 100..
den ska passa, mig veterligen.. men får se om ja inte sniffar rätt på någon annan låda som sagt, så man kan få ner varvet lite när man fraktar arslet, då ska det nog gå att åka rätt så "billigt", jämfört med vad det är nu iaf.. :doh:

men som sagt, börjar väl på senare till våren, eller te sommarn och iaf kastbyter motor och kopplar lite el, fixar lite avgasrör m.m..

finns ingen tidsplan riktigt för den här så den får bli när man har tid och ork.. så de kommer väl säkert nån uppdatering när det finns någe intressant att visa :thumbright:
Gladh
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Gladh »

Ja du din pajas.... Du kunde ju ha köpt min s4 avant för en billig penning ist. E bara å byta huvudbroms cyl kosta en 500 på skroten
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

de beror jue på.. skulle du hadd för den då?
nääe, blir till att åka slipad skokartong.. :hihi:
e30_tobbe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av e30_tobbe »

passar en 20v s4 motor rakt på orginal lådan ?
nicerpm
För mycket laddtryck

Inlägg av nicerpm »

e30_tobbe skrev:passar en 20v s4 motor rakt på orginal lådan ?
jodå lådan passar allt bultdelningsmässigt men inte utgående axel. fel splines
onej inte igen
Skriv svar