Skrönor och hittepå!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Rexxy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Rexxy »

"Att Puch går i 90knyck urpluggat och drevat!"

Det sa en gubbe till mig och polarna när vi stod och mekade våra moppar. :doh:

Jag kontrade snabbt med "Min går i 107 med 80cc, så det du säger låter inte så trovärdigt då va?"

Han tappade då hakan! :thumbright:
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck

Inlägg av Perfix »

hade en kompis förr som hade lite för lätt att spä på sanningen lite..
han hade bland annat köpt en moped någonstans i stan, en zundapp, till vilken förgasaren fattades på. Men han hade kört den hem genom att sätta bränsleslangen i insuget och gasat med bensinkranen. :hihi:

samma kompis hade en gång kört punktering nånstans, och sedan kört hela vägen hem på bakhjulet, och enligt honom en sträcka på ett par mil, vilket iofs inte är omöjligt om man är riktigt duktig, vilket jag betvivlar på att min kompis verkligen var när vi var små

En sann sak som man kan garva åt så här i efterhand åt var när kompisen skulle köra på bakhjulet en gång, så slet sig moppen för honom och han rev upp byxorna på ett rör till pakethållaren vilken var trasig. Tyvärr var den inte bara byxorna som gick sönder, han fick även åka med mamma in till akuten för att sy ihop påsen... :doh: Det sägs att han bara har en kula kvar men det ska jag låta vara osagt... har inte sett till honom nu på ca 15 år och tur är väl det kanske..
sparkz
Lite mer laddtryck

Inlägg av sparkz »

Länge sen man var 15, men vilka tider...
"Jo, jag tog en överdim.-kolv och satte i originalcylindern utan ringar! Fick värma cylindern och kyla kolven för att få ihop det, men banan vilken komp det blev!"
Killen var känd som mytoman redan då, så det vara bara att hålla med... :roll:

Och så skulle man alltid salta hastigheten lite på den tiden. "Femtifem-sexti" betydde att man hade pressat upp den i 55 en gång. Med hemlängtan, pissnödig och solen i ryggen.
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Det där med att sätta bensinslangen i insuget funkar. Jag fick göra så
när förgasarn på min Compact frusit, ur med trotteln och i med bensin
slangen där. Det var inte lätt att hitta lagom öppning på bensinkranen
men jag kom i alla fall i tid till jobbet.
Peter Olson
ROD02b
Forumsberoende

Inlägg av ROD02b »

PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Skrönor och hittepå!

Inlägg av PiteRobban »

Ingen skröna utan snarare bister och nyttig lärpenning:

Jag skulle som glad och körpilsk 14-åring byta kolv på min MB5 på den tiden det begav sig för att den var repig eller nåt... Jag fick för mig att överdimensionskolvar var till för att kompensera normalt slitage så jag köpte en sådan på fredagseftermiddagen och hem och skulle montera ihop.
Naturligtvis gick det inte och efter en lång tids funderande (ca den minuten det tog att ringa till lesogubben och konstatera att det var stängt) så satte jag igång att fila kolven mindre. Jag kunde ju inte ha en honda som står i garaget när polarna var ute och okynneskörde på byn med sina suzukisar och zündappar :P.

Efter några timmars tålmodigt filande samt finjusterande med smärgelduk så fick jag in kolven i cyllen och monterade ihop den och den startade och kändes pigg =). På med hjälmen och ut och iväg... Kom cirka 50 meter innan den varmnöp. Provade igen efter ett tag när den kallnat med exakt samma resultat. Jag hade dock filat ringgapet riktigt så det var inte där skon (kolven) klämde.
Drog av en redig ramsa och puttade in moppen igen och rev isär och filade lite till och sedan monterade jag ihop den igen, och sedan gjorde jag inte mer på den moppen. Den fungerade och gick iallafall 55 blås efter mätaren och det var mer än innan så jag var nöjd :P. Körde med samma kolv tills jag sålde den :P.

Där fick man en lektion i hur metaller ändrar form med värme, den hårda vägen =). Jag var inte så mycket för teori på den tiden utan gick stenhårt på devisen "learning by doing", samt "trial and error"... Ofta med just betoning på "ERROR" :D .

Köpte i modern tid en kinamoppe av märket Baotian classic och skruvade bort trottelstoppet i förgasaren på den (enda strypningen som det verkade)... Efter inkörning på ca 400 mil så gjorde den 76 blås enligt GPS utan några andra modifieringar. Det tog dock ett bra tag innan man kom upp i fart men när man väl kommit upp dit så höll den farten rätt bra. Det kändes inte okej att köra en moppe som gick så fort till och från jobbet. Att sätta tillbaka strypningen var inte aktuellt eftersom att jag gillar att sova på morgonen, så jag tänkte köpa en 125a istället. Det slutade med en honda vf400f och hojkort och efter några olika hojar så har jag nu en KTM 950 sm.
Slutsats: Köp inte en kinamoppe och trimma :D. Det blir DYRT (men klart värt det såhär i efterhand)

//Robert
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

En skröna jag hörde i min Ungdom :-?
Det var en kille som dragit gängpaj i förgasaren där munstycket sitter (Givetvis ställbart) och hans förklaring var
"Det beror på total utmattning av materialet i förgasaren" :lol:
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Inlägg av blackadder »

När vi gick iskolan så var det en som hävdade att hans kusin hade en EPA med 45cm bakdäck och den var så trimmad att han var tvungen att spinna varje gång han startade så den inte skulle gå upp på bakhjulen.

Det var så hemligt trim att han hade svetsat igen motorhuven :o)
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cheva_nova »

det där med epan lät smart :whistle:
Humbug
För mycket laddtryck

Inlägg av Humbug »

lite svårt och byta motorolja... :lol: :lol:
Skrotsamlare, och skrotletare!

I min ägo just nu :

Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...:)).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende

Inlägg av joel »

Haha ja kan bara säga att som 12-13 åring skulle jag å farsan sätta ihop en compakt till mig. började med att jag skulle "jacka" den nya kolven "lite" men de tog så lång tid att fila (bra tålamod på den tiden) så jag tog sidoavbitaren å tänkte klippa bort en bit.. De blev en JÄTTE stor bit, Lite svårt å förklara för farsan när han kom hem från jobbet :D
Sen när en ny kolv var inhandlad så sa farsan "Nu pillar du inte med moppen innan jag kommer hem" Men de gjorde jag.. bara de att kolvbults knastrena va så svår monterade så jag klämde ihop dom lite :doh: vilket resulterade med ett general ras 1mil hemifrån, då va fars gubben nöjd på sin son.. Ingen skröna men lite berättelse om dom första mekar lektioner på egenhand :!: 8)
180zx..

joel lindell
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

körde en MB5 i moppe åldern och där lärde man sej mycket!
efter en tids körning med trimmad moppe pajar alltid något och i mitt fall vart det lager ras med resultat att lagret snurrat med i banan.
rev i sär motorn och såg att det snurrat med , i med ett nytt och hoppades på det bästa men vid första start så lät motorn illa och det var bara att riva igen.
som 15 åring kan man inte vänta och lägga pengar på en ny motor halva gick inte så jag rugga upp ytan med huggmejsel o hammare sen araldit på banan och banka i ett nytt lager,
Att den lagningen sen höll i 3 år förvånar mej än idag.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar