global oppvarming; HVOR???

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Att säga att människan kommer att få jorden att gå under är rätt fel (såvida vi inte fysiskt spränger skiten) då det troligen blir så att vi tar livet av oss själva med skövlingen medan planeten och vissa organismer fortsätter att bestå.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

pcb och ddt är grejer skapade av människan
jättenaturliga - människor och djur dör och får missbildningar av det

avgser är också naturligt - jag brukar dra in det med en slang i kåken när jag äter frukost för det är ju så dumt att inte ta vara på värmen

myter och konspirationsteorier - dina teser är ju precis samma sak fast åt andra hållet
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Poffman
Lite mer laddtryck

Inlägg av Poffman »

moralisk tråd på ett motorforum :P
Detta ämne kan stötas och blötas i all evighet.

Jag vill framföra min personliga åsikt, denna är inte baserad på Aftonblaskan eller för den delen någon fancy sience sida in the states heller utan helt egna funderingar och åsikter som jag därför vänligen men bestämt inte tvingar någon att dela

Självklart så påverkar människan miljön, MEN att vi ser vissa förändringar just nu kan ju bero på många saker, antagligen ser vi resultatet från 40,50,60 talets gudomliga miljötänk nu, vilket gör att man ju undrar vad som händer 30-50 år från nu.
Människan har ju blivit otroligt mycket bättre och effektivare än vad vi va då.
Samtidigt så kan man titta historiskt och se att vi har haft stora svängningar i klimatet även för 1000tals år sedan med bla istider och annat och jag tror knappast att det var dinosaurierna som sprang runt och släppte ut sådana enorma mängder gaser att de förpestade klimatet ej heller polackerna med sina fina kolkraftverk.

Sen är det ytterligare en sak som faktiskt irriterar mig, JA självklart ska vi vara aktsam och medvetna om vad vi gör, vad vi släpper ut osv osv
Vi är superduktiga och noga med vad östersjön får ta ifrån svea rike det ska vara hårdare koll hela tiden. Sen plötsligen stänger man ner kärnkraftverk för underhåll mitt i svinkalla vintern och handlar el från grannland polen som gladeligen dunkar på med sina kolkaminer där har jag förlängesedan tappat den röda tråden i miljötänket.....

Vi i Sverige får utstå år efter år efter år med miljömuppar och då menar jag riktiga miljömuppar som får styrande regering oavsett röd eller blå att tro att alla utsläpp som görs och all miljöpåverkan som görs den börjar i Sverige vi har majoritet av utsläpp globalt i världen vi är ett fult land som måste skattas hårdare och hårdare hela tiden.. men vi har inte ens % utan promille av totala utsläppet av växthusgaser globalt sett... men vi har ett utav de hårdaste klimaten för utsläpp. Nog kan det vara bra men gör det någon skillnad?
om man skulle säga till baracken att vi minsann och ni borde, vi har gjort, ni borde göra, vårat mål är si och så... på sin höjd skulle man få Good for you till svar...

Sverige har alltid och kommer alltid att vara ett litet land med komplex som vill hävda sig globalt

När staten tvingar bensinstationer runt om i landet att tillhandahålla biobränsle typ E85 dylikt som ju visat sig vara såååå miljövänligt, då väljer bensinbolagen att stänga mackar på landsbyggden vart är miljötänket i det? att de som bor på landsbyggden får några mil att köra för att tanka sin dunk till gräsklipparen eller vad det nu må vara är ju miljötänk anno 2010 för att inte tala om nollvisionen i trafiken när människan som ska köra och tanka sin dunk lika bra tar med sig 3-4 20liters dunkar och fyller med sås sedan råkar bli inblandad i en trafikolycka med sin brandfackla...

Att det är tillåtet 2010 att oavsett storlek på fritidsbåt bara den är "övernattningsbar" få köra latrinen i en hink och hälla den överbord för det är ju inte så farligt vi har ju knappast några fritidsbåtar i sverige.....

Jag vet inte men någonstans så skiter sig allt logiskt tänkande på styrande nivå

Stockholmslän har inte ens ordentlig sopsortering något man införde tidigt 90tal i Dalarna, sen vad som händer med dessa sorterade sopor är väl en annan femma men där har man iallafall ett system inarbetat kändes rätt konstigt att flytta "tillbaka" i tiden..

Nu har man iallafall äntligen kommit på att höja panten på burkar till hösten 50 öre har väl stått sig i 20 år eller så..
may the boost be with you
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Peter: Du har gått i samma tankar som mig i mycket, det är rätt intressant med de konstiga paradoxer vi hittar i vardagen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
c_wester
För mycket laddtryck

Inlägg av c_wester »

Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvo_64 »

ja det där med mackarna är ju ganska intresant. den lokala macken var ju tvungen att börja med e85 för att om man sålde mer än en vis mängd bränsle per år kommer, ej ihåg hur mycket men 800 000 liter eller nåt liknande. var man tvungen att erbjuda ett miljö bränsle men den här ombyggnaden var ju naturligtvis inget bensin bolaget ville betala utan det fick macken göra själva. vilket också innebar att tankarna som legat sen 70talet var tvungna att bytas ut allt detta blev ju naturligtvis väldigt dyrt och innan dom lyckades hitta ett nytt bolag som ville sälja där osv så han det gå ett par månader med betydligt lägre inkomst än vanligt. sen fick dom hälften av kostanden i nån form av bidrag så de klarade sig precis ekonomiskt. men långt ifrån alla mack ägare tycker ju att det är värt att lägga ut så mycket pengar på en verksamhet som kasnke inte går mycket mer än runt viket ju gör att många stänger ner sen får dom som bor där åka kanske 2mil för att tanka dunken till gräsklipparen, det låter ju smart.

sen att våra utsläpp inte skulle va farliga för att de är "naturliga" tycker jag låter dumt för även om det inte blir varmare så är det ju knappast bra om vi skulle ha en massa kvicksilver och olja i sjöar osv . det säger ju sig självt att även om det är naturligt så blir det i dom koncentrationer vi släpper ut farligt för miljön. även fast jag också tror att det här med själva uppvärmningen lika gärna kn va att vi bara är på väg mot en varmare period så som att det var kallare tidigare osv
c_wester
För mycket laddtryck

Inlägg av c_wester »

volvo_64 skrev:

sen att våra utsläpp inte skulle va farliga för att de är "naturliga" tycker jag låter dumt för även om det inte blir varmare så är det ju knappast bra om vi skulle ha en massa kvicksilver och olja i sjöar osv .

Jag har inte alls påstått att dom är hälsosamma eller något vi skall eftersträva eller att dom är bra på något sätt... Läs nogrannare innan du kommenterar... :thumbright:

Meningen var att uppnå en högre förståelse utav hur naturen fungerar och även människan.Men klart vi skall undvika att förstöra!!

Men däremot tror jag politikerna inte behöver så stor orsak för att börja beskatta hit och dit. :thumbdown:
Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvo_64 »

c_wester skrev:
volvo_64 skrev:

sen att våra utsläpp inte skulle va farliga för att de är "naturliga" tycker jag låter dumt för även om det inte blir varmare så är det ju knappast bra om vi skulle ha en massa kvicksilver och olja i sjöar osv .

Jag har inte alls påstått att dom är hälsosamma eller något vi skall eftersträva eller att dom är bra på något sätt... Läs nogrannare innan du kommenterar... :thumbright:

Meningen var att uppnå en högre förståelse utav hur naturen fungerar och även människan.Men klart vi skall undvika att förstöra!!

Men däremot tror jag politikerna inte behöver så stor orsak för att börja beskatta hit och dit. :thumbdown:
ok ne jag förstod allt vad du menade det var nog mer mitt dåliga sätt att skriva som blev lite dumt. jag menade bara att man vilket som ska försöka minska utsläppen för att det inte ska bli en massa förorenigar över allt som gör att vi inte kan dricka vattnet om det inte renas först osv
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Nu ska ni få höra nåt naturligt, som kan få nåns ögonbryn att höja sig.

Om en bil blir stillastående några dagar efter en väg nånstans så tar det inte många dagar innan nån knackar en ruta och kollar stereon, sen är bollen i rullning, det är ju okej att slå sönder en ruta till då det ändå var en paj när jag kom dit.
Och det är juh okej att sparka en bula i dörren för det var juh glas överallt.
vidare är det okej att elda upp den för den var juh ändå skrot där den stod...

Detta är en naturlig gång av naturen att bryta ned saker.
det blir lättare för väder och vind att bryta ned skrothögen då vi undermedvetet gett naturen en bra start.
Nu börjar den juh rosta efter bara en vecka, vilket skulle tagit flera år om den inte bränts upp.

Det här var bara ett exempel på vad som är naturligt om man ser till universums sätt att föra evolutionen framåt.
Vi är inte annat än myror som drar vårat strå till stacken.

visst, den som blir påkommen med att förstöra den där bilen blir straffad, givetvis.. och så ska det väl vara,,,,, men egentligen.
Ligger inte ansvaret på bilägaren att ta bort bilen så den inte faller offer för evolutionen?

det finns inget bra svar egentligen...
jos4561
För mycket laddtryck

de vart lite för lugnt här

Inlägg av jos4561 »

jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
tony
Forumsberoende

gammal

Inlägg av tony »

gammal jornalfilm från 1946... :lol: tro vad ni vill.

http://www.youtube.com/watch?v=0x40A0sB ... re=related
Skriv svar