Titanventilers livslängd och hållbarhet?

Diskussioner för erfaret folk
Linkansg1
För mycket laddtryck

Inlägg av Linkansg1 »

Erland Cox skrev:Hej Janne! känner du till något om metal matrix som också har provats i stötstänger? mvh. Erland.
www.madcapracing.com/
Dom här har kört med nån form av det .
jonny
För mycket laddtryck

Inlägg av jonny »

Calle , det kan nog vara den toppen , vet att din farsa nämnde att det var lite delar som kom från nåt gammalt Sovjetland .

Numera verkar det som trimningen på lokal nivå nästan försvunnit , det är sällan som det är någon som kommer med nåt kul , utan det är bara tråkig vanlig produktion .
J.Lundin
Forumsberoende

Beryllium

Inlägg av J.Lundin »

Av den magra information som dom släppte ut från teamen så lär det ha varit en legering med Beryllium som man använt. Det var troligtvis ganska höga halter av Beryllium det handlade om eftersom det var så många som blev upprörda över tilltaget.... :D

Dom kommerciellt kända legeringar som finns mellan Beryllium och aluminium är:

Standard Aluminum Bronze Alloys Available:
Be/Al Content::

Grade # 120= 80 / 20
Grade # 130= 70 / 30
Grade # 140= 60 / 40
Grade # 150= 50 / 50
Grade # 160= 40 / 60
Grade # 162= 38 / 62
Grade # 562= 38 / 62
dhedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Monterade ihop en topp igår som jag satte ventilerna i (inte i min tyvär).
48/38mm ventiler i titan med en höglyfftande kam, sätena fick bli ifrån Gete motor med en tätningsyta på 1,3 dom Erland rekomenderade.

Får se hur länge och hur bra det funkar! :thumbright:
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Jag har kört med Titanventiler i min HD dom senaste 5 åren utan problem....
J.Lundin
Forumsberoende

Varmt värre

Inlägg av J.Lundin »

Är det någon som har erfarenhet av turbo och avgasventiler av titan.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:17 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter schmidt »

Kör man på e-85 är det nog inga problem.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

J-lundin

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo jag får för hoppnings vis svar från Kompisen efter bromsning av Indigon han kör Titan på avgas ventilerna åxo Enligt tillverkaren skulle Titanet ha bättre egenskaper än inconell :) men jag hoppas återkomma
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Roman
Ganska mycket laddtryck

Re: MMC

Inlägg av Roman »

J.Lundin skrev:Nej, inte stötstänger men däremot vevstakar som man tog fram till Husaberg. Jag stod och höll i en sådan på Älvsjömässan för många år sedan, vägde knappt något alls. det var en svensk firma som tagit fram biten. Jag hörde sedan att man inte var nöjd med resultatet, han jag snackade med for över till England och lekte konsult för något F1 team. Jag har hans visitkort liggandes någonstans i högarna... :)

Jag har hållit i stötstänger av kolfiber, men dessa var tydligen ingen hit enligt Herr Yunick, när dom small av så blev det bara ett damm moln av dom och detta skedde utan förvarning.

Jag hade själv planer på att testa att bygga en platta av MMC genom att termiskt spruta på ren aluminium på en lämplig fiber och sedan smälta det hela i vacuumugn. Projektet avstannade dock eftersom jag inte hade någon praktisk användning av det hela just då. Hade inte företaget lagts ner så hade jag förmodligen inte kunnat avhålla mig från att ta fram en bit för att testa i vår dragprovare.
Firman som gör MMC-stakar heter MX composite.
http://www.mxcomposites.com/

Jag har lite provbitar som vi bearbetat på jobbet av spill jag fått av dom från vevstakstillverkningen. Materialet är helsjukt.
Lätt som aluminium men oerhört starkt.
Om man tar en vanlig borr TiN behandlad borr och borrar i det slits den ut på någon mm. Borren var helt kall eftersom MMC leder värme så bra.
Fräsning går lite bättre men det sliter pinnfräsar på löpande band.
J.Lundin
Forumsberoende

MMC

Inlägg av J.Lundin »

Det verkar vara samma firma som jag snackade med.Kul att dom kommit igång och även fått bitarna att fungera.
Att materialet är svårbearbetat beror på att det innehåller kiselkarbid. MMC material kan annars vara uppbyggda på ett flertal olika sätt.
Skriv svar