Calle , det kan nog vara den toppen , vet att din farsa nämnde att det var lite delar som kom från nåt gammalt Sovjetland .
Numera verkar det som trimningen på lokal nivå nästan försvunnit , det är sällan som det är någon som kommer med nåt kul , utan det är bara tråkig vanlig produktion .
Av den magra information som dom släppte ut från teamen så lär det ha varit en legering med Beryllium som man använt. Det var troligtvis ganska höga halter av Beryllium det handlade om eftersom det var så många som blev upprörda över tilltaget....
Dom kommerciellt kända legeringar som finns mellan Beryllium och aluminium är:
Standard Aluminum Bronze Alloys Available:
Be/Al Content::
Monterade ihop en topp igår som jag satte ventilerna i (inte i min tyvär).
48/38mm ventiler i titan med en höglyfftande kam, sätena fick bli ifrån Gete motor med en tätningsyta på 1,3 dom Erland rekomenderade.
Joo jag får för hoppnings vis svar från Kompisen efter bromsning av Indigon han kör Titan på avgas ventilerna åxo Enligt tillverkaren skulle Titanet ha bättre egenskaper än inconell men jag hoppas återkomma
J.Lundin skrev:Nej, inte stötstänger men däremot vevstakar som man tog fram till Husaberg. Jag stod och höll i en sådan på Älvsjömässan för många år sedan, vägde knappt något alls. det var en svensk firma som tagit fram biten. Jag hörde sedan att man inte var nöjd med resultatet, han jag snackade med for över till England och lekte konsult för något F1 team. Jag har hans visitkort liggandes någonstans i högarna...
Jag har hållit i stötstänger av kolfiber, men dessa var tydligen ingen hit enligt Herr Yunick, när dom small av så blev det bara ett damm moln av dom och detta skedde utan förvarning.
Jag hade själv planer på att testa att bygga en platta av MMC genom att termiskt spruta på ren aluminium på en lämplig fiber och sedan smälta det hela i vacuumugn. Projektet avstannade dock eftersom jag inte hade någon praktisk användning av det hela just då. Hade inte företaget lagts ner så hade jag förmodligen inte kunnat avhålla mig från att ta fram en bit för att testa i vår dragprovare.
Jag har lite provbitar som vi bearbetat på jobbet av spill jag fått av dom från vevstakstillverkningen. Materialet är helsjukt.
Lätt som aluminium men oerhört starkt.
Om man tar en vanlig borr TiN behandlad borr och borrar i det slits den ut på någon mm. Borren var helt kall eftersom MMC leder värme så bra.
Fräsning går lite bättre men det sliter pinnfräsar på löpande band.
Det verkar vara samma firma som jag snackade med.Kul att dom kommit igång och även fått bitarna att fungera.
Att materialet är svårbearbetat beror på att det innehåller kiselkarbid. MMC material kan annars vara uppbyggda på ett flertal olika sätt.