Triggerhjul till Volvo B20

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Se det så här..
När du hittat en bekväm placering på givaren så sätter du motorn i ca 60 före ÖDP. Bulten i remskivan ska då ligga framför givaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jaha.. :) De värkar ju inte så svårt få till nu när man fick en så bra förklaring.. :) Får pallra mej ut i garaget å kolla lite senare idag på motorn vart man kan fästa givaren.. :)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

mattias skrev:Magnus motor använder en remskiva av solid aluminium med grov (14 mm?) gängad bult ingängad på två ställen och sen svarvad av jämnt. Hall-givaren flyter sen nära ovanpå skivan, ca 1.0-1.5 mm för att Autronic SM4 skulle gilla läget. Man ser en av bultarna längst upp på skivan faktiskt..
Man behöver inte magnetiskt material med Honeywell GT1-givaren.
det är ingen höjdare att ha jämnt avsvarvat för alu är magnetiskt ledande eller skärmande dvs det stör den distinkta puls som blir om
den istället sticker upp lite.
GT1-givaren behöver magnetiskt material
men inte en magnet, fast det var givetvis det mattias menade

fredde
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

fredde_vit_pv skrev:
mattias skrev:Magnus motor använder en remskiva av solid aluminium med grov (14 mm?) gängad bult ingängad på två ställen och sen svarvad av jämnt. Hall-givaren flyter sen nära ovanpå skivan, ca 1.0-1.5 mm för att Autronic SM4 skulle gilla läget. Man ser en av bultarna längst upp på skivan faktiskt..
Man behöver inte magnetiskt material med Honeywell GT1-givaren.
det är ingen höjdare att ha jämnt avsvarvat för alu är magnetiskt ledande eller skärmande dvs det stör den distinkta puls som blir om
den istället sticker upp lite.
GT1-givaren behöver magnetiskt material
men inte en magnet, fast det var givetvis det mattias menade

fredde



Aluminium är väl inte magnetiskt? Testa med en magnet så ser du att de inte är det? Är du värkligen säker på detta? :/ Har sett andra tiggerhjul andvänder magneter/magnetiskt ledande matrial en liten bit innanför i tiggethjulet.. Sånt hjul sitter på asconan med V8a.. Och det värjar ju med fungera.. Men vist man kan ju låta m12 skruvarna sticka ut lite och sen svarva av dom så att dom sticker ut lika mkt.. Fast kommer de nå skit imellan så kan de ju slå sönder givaren.. :/ De värkar iaf fungera bra på pvn? Så kan inte va helt fel iaf.. ;)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det är inte magnetiskt men påverkar magnetfältet,
har varit å lekt med aluklump i magnetröntgenspole
3 tesla,där kändes det som det var ett gyro i aluklumpen
signalen blir nog bara svagare men funkar säkert hyfsat ändå
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

fredde_vit_pv skrev:det är inte magnetiskt men påverkar magnetfältet,
har varit å lekt med aluklump i magnetröntgenspole
3 tesla,där kändes det som det var ett gyro i aluklumpen
signalen blir nog bara svagare men funkar säkert hyfsat ändå


Vad tror du händer om man ersätter den allra yttersta delen med asital pöast ca 4-5 mm tjock fräst hylsa som träs på och gängas fast med hjälp av m12 skruvarna??? :) Vist alu kan ju va endel skärmande egenskaper.. Det vet ja inget om..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

en kompis som kör med halltec och induktivgivare gjorde som
du tänkte, men andvände rostfri-syrafast hylsa med magnet inpressad
det funkar bra.vet inte hur man kan kolla hur bra signal man får,
det kanske bara är jag som är kinkig. men det jag har sett när
det har varit triggerknas är att det har varit rätt svårt att hitta felet.
fast nu finns det väl logg i spruten som berättar vad som är problemet

f
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Det rätta sättet att se om signalen fungerar är oscilloskop när du kör bilen. Mäts inne vid boxen så du får mer eventuella störningar i kabeln.

Rekommenderar alla att köra stroblampa å kolla så det verkligen ser ut som ett foto när du varvar.. och dra den hela vägen till varvstoppen
Har man problem me detta så kan motorn, hur påkostad den än är sluta som en hög sopor. Återkommer med bild på min volvomotor som fått smaka för mkt triggerfel
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

emil skrev:Det rätta sättet att se om signalen fungerar är oscilloskop när du kör bilen. Mäts inne vid boxen så du får mer eventuella störningar i kabeln.

Rekommenderar alla att köra stroblampa å kolla så det verkligen ser ut som ett foto när du varvar.. och dra den hela vägen till varvstoppen
Har man problem me detta så kan motorn, hur påkostad den än är sluta som en hög sopor. Återkommer med bild på min volvomotor som fått smaka för mkt triggerfel
jag är ingen expert när det gäller elektronik men hur vet ett oscilloskop
när en hallbaserad tandhjulssensor nästan inte får den puls den behöver?
den funkar väl klockrent till en viss gräns, svårt att kolla om man ligger nära?

fredde
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

det beror ju lite på sensorn, om den har inbyggd signalbehandling eller inte
de hallsensorer jag provat har gett en analog utspänning, men det är ju inga inkapslade saker för bilbruk direkt... förmodligen är det bara en "switch" som ger fyrkantsvåg ut
då får man läsa i databladet för sensorn och köra med en annan sensor bredvid som ger en analog spänning ut och se hur man ligger till
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

J10 skrev:det beror ju lite på sensorn, om den har inbyggd signalbehandling eller inte
de hallsensorer jag provat har gett en analog utspänning, men det är ju inga inkapslade saker för bilbruk direkt... förmodligen är det bara en "switch" som ger fyrkantsvåg ut
då får man läsa i databladet för sensorn och köra med en annan sensor bredvid som ger en analog spänning ut och se hur man ligger till


Ja det är inte lätt när det är svårt.. Så man ska ha en sensor som ger analog singnal ut? Vad menas med analog singnal? :oops:
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

honeywell GT1 ger 0V eller 5V (när man kopplat in den och har pullup-motståndet på plats) beroende på om den bestämt sig för att känna av järnbiten eller ej.. Den har ju någon smart autokalibrering på avståndet
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

med analog signal menar jag att man får en signal som motsvarar magnetfältets styrka (som den utsätts för)
typ att man får 1mV ut per Gauss (enhet för magnetfältstyrka) den utsätts för istället för 0V eller 5V beroende på om det överstigit ett tröskelvärde eller ej
borde vara rätt enkelt att prova, ta lös sensorn och dra en magnet (om det behövs) eller metallbit förbi den och mäta med multimeter vilken spänning man får ut
om den ändras sakta/gradvis med avståndet till metallbiten är det en analog signal ut och om den tvär-slår om från 0V till 5V eller 12V är det en "digital" signal ut

edit: såg nu att det var denna dära GT1 hallgivaren som var aktuell, den ger en "digital" puls ut
står inget i elfas datablad om hur kraftig förändring i magnetfältet som krävs för att den ska trigga
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tackar så mkt för förklaringen.. Nu vart ja faktiskt mkt klokare.. :) Blir te å satsa på en sån givare och svarva en ny rämskiva efter konstens alla regler sen när man skaffar en elektronisk tändning..
Mattias D
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tor nov 09, 2006 2:01 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Mattias D »

Finns det några triggerhjul kvar eller är det nån som har ritningar till triggerhjulet som är på bilden sida 1??
Skriv svar