Triggerhjul till Volvo B20
Moderator: backeliten
Se det så här..
När du hittat en bekväm placering på givaren så sätter du motorn i ca 60 före ÖDP. Bulten i remskivan ska då ligga framför givaren.
När du hittat en bekväm placering på givaren så sätter du motorn i ca 60 före ÖDP. Bulten i remskivan ska då ligga framför givaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
det är ingen höjdare att ha jämnt avsvarvat för alu är magnetiskt ledande eller skärmande dvs det stör den distinkta puls som blir ommattias skrev:Magnus motor använder en remskiva av solid aluminium med grov (14 mm?) gängad bult ingängad på två ställen och sen svarvad av jämnt. Hall-givaren flyter sen nära ovanpå skivan, ca 1.0-1.5 mm för att Autronic SM4 skulle gilla läget. Man ser en av bultarna längst upp på skivan faktiskt..
Man behöver inte magnetiskt material med Honeywell GT1-givaren.
den istället sticker upp lite.
GT1-givaren behöver magnetiskt material
men inte en magnet, fast det var givetvis det mattias menade
fredde
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
fredde_vit_pv skrev:det är ingen höjdare att ha jämnt avsvarvat för alu är magnetiskt ledande eller skärmande dvs det stör den distinkta puls som blir ommattias skrev:Magnus motor använder en remskiva av solid aluminium med grov (14 mm?) gängad bult ingängad på två ställen och sen svarvad av jämnt. Hall-givaren flyter sen nära ovanpå skivan, ca 1.0-1.5 mm för att Autronic SM4 skulle gilla läget. Man ser en av bultarna längst upp på skivan faktiskt..
Man behöver inte magnetiskt material med Honeywell GT1-givaren.
den istället sticker upp lite.
GT1-givaren behöver magnetiskt material
men inte en magnet, fast det var givetvis det mattias menade
fredde
Aluminium är väl inte magnetiskt? Testa med en magnet så ser du att de inte är det? Är du värkligen säker på detta? :/ Har sett andra tiggerhjul andvänder magneter/magnetiskt ledande matrial en liten bit innanför i tiggethjulet.. Sånt hjul sitter på asconan med V8a.. Och det värjar ju med fungera.. Men vist man kan ju låta m12 skruvarna sticka ut lite och sen svarva av dom så att dom sticker ut lika mkt.. Fast kommer de nå skit imellan så kan de ju slå sönder givaren.. :/ De värkar iaf fungera bra på pvn? Så kan inte va helt fel iaf..

- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
fredde_vit_pv skrev:det är inte magnetiskt men påverkar magnetfältet,
har varit å lekt med aluklump i magnetröntgenspole
3 tesla,där kändes det som det var ett gyro i aluklumpen
signalen blir nog bara svagare men funkar säkert hyfsat ändå
Vad tror du händer om man ersätter den allra yttersta delen med asital pöast ca 4-5 mm tjock fräst hylsa som träs på och gängas fast med hjälp av m12 skruvarna???

- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
en kompis som kör med halltec och induktivgivare gjorde som
du tänkte, men andvände rostfri-syrafast hylsa med magnet inpressad
det funkar bra.vet inte hur man kan kolla hur bra signal man får,
det kanske bara är jag som är kinkig. men det jag har sett när
det har varit triggerknas är att det har varit rätt svårt att hitta felet.
fast nu finns det väl logg i spruten som berättar vad som är problemet
f
du tänkte, men andvände rostfri-syrafast hylsa med magnet inpressad
det funkar bra.vet inte hur man kan kolla hur bra signal man får,
det kanske bara är jag som är kinkig. men det jag har sett när
det har varit triggerknas är att det har varit rätt svårt att hitta felet.
fast nu finns det väl logg i spruten som berättar vad som är problemet
f
Det rätta sättet att se om signalen fungerar är oscilloskop när du kör bilen. Mäts inne vid boxen så du får mer eventuella störningar i kabeln.
Rekommenderar alla att köra stroblampa å kolla så det verkligen ser ut som ett foto när du varvar.. och dra den hela vägen till varvstoppen
Har man problem me detta så kan motorn, hur påkostad den än är sluta som en hög sopor. Återkommer med bild på min volvomotor som fått smaka för mkt triggerfel
Rekommenderar alla att köra stroblampa å kolla så det verkligen ser ut som ett foto när du varvar.. och dra den hela vägen till varvstoppen
Har man problem me detta så kan motorn, hur påkostad den än är sluta som en hög sopor. Återkommer med bild på min volvomotor som fått smaka för mkt triggerfel
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
jag är ingen expert när det gäller elektronik men hur vet ett oscilloskopemil skrev:Det rätta sättet att se om signalen fungerar är oscilloskop när du kör bilen. Mäts inne vid boxen så du får mer eventuella störningar i kabeln.
när en hallbaserad tandhjulssensor nästan inte får den puls den behöver?
den funkar väl klockrent till en viss gräns, svårt att kolla om man ligger nära?
fredde
det beror ju lite på sensorn, om den har inbyggd signalbehandling eller inte
de hallsensorer jag provat har gett en analog utspänning, men det är ju inga inkapslade saker för bilbruk direkt... förmodligen är det bara en "switch" som ger fyrkantsvåg ut
då får man läsa i databladet för sensorn och köra med en annan sensor bredvid som ger en analog spänning ut och se hur man ligger till
de hallsensorer jag provat har gett en analog utspänning, men det är ju inga inkapslade saker för bilbruk direkt... förmodligen är det bara en "switch" som ger fyrkantsvåg ut
då får man läsa i databladet för sensorn och köra med en annan sensor bredvid som ger en analog spänning ut och se hur man ligger till
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
J10 skrev:det beror ju lite på sensorn, om den har inbyggd signalbehandling eller inte
Ja det är inte lätt när det är svårt.. Så man ska ha en sensor som ger analog singnal ut? Vad menas med analog singnal?

med analog signal menar jag att man får en signal som motsvarar magnetfältets styrka (som den utsätts för)
typ att man får 1mV ut per Gauss (enhet för magnetfältstyrka) den utsätts för istället för 0V eller 5V beroende på om det överstigit ett tröskelvärde eller ej
borde vara rätt enkelt att prova, ta lös sensorn och dra en magnet (om det behövs) eller metallbit förbi den och mäta med multimeter vilken spänning man får ut
om den ändras sakta/gradvis med avståndet till metallbiten är det en analog signal ut och om den tvär-slår om från 0V till 5V eller 12V är det en "digital" signal ut
edit: såg nu att det var denna dära GT1 hallgivaren som var aktuell, den ger en "digital" puls ut
står inget i elfas datablad om hur kraftig förändring i magnetfältet som krävs för att den ska trigga
typ att man får 1mV ut per Gauss (enhet för magnetfältstyrka) den utsätts för istället för 0V eller 5V beroende på om det överstigit ett tröskelvärde eller ej
borde vara rätt enkelt att prova, ta lös sensorn och dra en magnet (om det behövs) eller metallbit förbi den och mäta med multimeter vilken spänning man får ut
om den ändras sakta/gradvis med avståndet till metallbiten är det en analog signal ut och om den tvär-slår om från 0V till 5V eller 12V är det en "digital" signal ut
edit: såg nu att det var denna dära GT1 hallgivaren som var aktuell, den ger en "digital" puls ut
står inget i elfas datablad om hur kraftig förändring i magnetfältet som krävs för att den ska trigga
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt: