Sida 3 av 7
Postat: lör jun 26, 2010 11:16 am
av B_Christoffersson
Jens Gustavsson skrev:Elffors skrev:
Du uttrycker dig luddigt om denna process, berätta mer.
vilka värmebehandlingar, härdningsprocedurer skall dessa tryckare genomgå?
Och av vilket material skall de vara.
Nu låter det mer som de skall gulglödgas o doppas i en vattenhink 2ggr.
Du skriver på överlägset sätt, men kan du det här egentligen?
Mvh/ En som vill lära
när man är 19 år så tror endel att man kan allt bäst i värden

sen när man hållit på i många år så bruka man bli mer och mer ödmjuk och förstå att allt inte är så enkelt. jag va säkert lite så själv också i yngre dar

mins turbo bosse sa nån gång när vi i sävar va runt 18år att de ni kallar teorier och funderar och snackar kring det testade vi på rickigt i början av 80 talet

haha som vanligt försöker du göra dig rolig på andras bekostnader när du i stället blundar för problemet
jag om någon hade däremot rolig när jag såg din bil puttra över mållinjen på 18 sek så även fast du är 40 år så borde du kanske ta till dig ett och annat och inte bara stirra dig blind på vad du lärt dig i en lada i sävar med 10 st teoriböcker och tester på en b20
de skrev ju själv i en annan tråd att de är så svårt med höga lyft för att lyftarna inte håller
ja din erfarenhet av de kan ju inte vara så stor då du antagligen inte haft att göra med grejer som kallas kvalite för 5 öre
man kan köra med 40 mm tryckare utan att svetsa in ni bussnigar i toppen utan problem så länge inte kolv och ventil tar i varandra för då
rasar väggarna för tryckaren fort
fråga loggert från boden om du inte tror mig han har kört rallycross i 8 år med samma topp och den är orginal med 40mm tryckare och 16,9 i lyft
de finns väldigt varierende kvalite/vikt på tryckare och pris och man får väl vad man betalar för
Postat: lör jun 26, 2010 11:27 am
av B_Christoffersson
The skrev:Nog har man grym fingertoppskänsla om man känner skillnad i härdning på stål
härdningen av stålen känner man inte med fingrerna de bygger på erfarenheter som visat på dåligt matrial som sen visat sig brista i härdningsprosessen
däremot man man både känna och se samt väga vilka tryckare som är gjort bra eller dåliga
vissa tryckare av ej namnavgiven firma har ju nästa m37 gänga invändigt för att dom är svarvade så fruktansvärt slarvigt och oseriöst
sen när man ställer dessa på vågen ja då ser man verkligen skillnad
och dessa är ingenting jag skulle stoppa i en motor som ska gå med höga lyft och under längre tid de vet jag efter erfarenhet
Postat: sön jun 27, 2010 11:45 pm
av Erland Cox
Jag har köpt tryckare från KG. Jag är inte säker men jag tror att dom kommer från Gunnar Lundström, dom ser ut som hans långa. Hur är kvalitén på dom? Dom kostar ändå över 300:- / st. Vad kostar Arrows? Min erfarenhet är att tryckarna och kammen inte gillar ventilfjädertryck mycket högre än 125 kg vid fullt lyft. Det kanske funkar med högre tomgång för oljan hinner tryckas undan mer vid låga varv. Kör ni med Zink tillsats i oljan? Erland.
Postat: mån jun 28, 2010 1:53 am
av B_Christoffersson
Erland Cox skrev:Jag har köpt tryckare från KG. Jag är inte säker men jag tror att dom kommer från Gunnar Lundström, dom ser ut som hans långa. Hur är kvalitén på dom? Dom kostar ändå över 300:- / st. Vad kostar Arrows? Min erfarenhet är att tryckarna och kammen inte gillar ventilfjädertryck mycket högre än 125 kg vid fullt lyft. Det kanske funkar med högre tomgång för oljan hinner tryckas undan mer vid låga varv. Kör ni med Zink tillsats i oljan? Erland.
gunnar har tagit fram en del bra saker genom åren men han hänger ju inte med på topp längre tyvär men hans grejer brukar vara av bra kvalite ,inge parner kvalite i alla fall
arrows ligger kring 300 -450 kr st lite beroende på storlek och utformning och vilken rabbat man får

och dom är sjukt lätta och stadiga
jag kör endast motul i mina motorer och de vet jag att unitek också gör
dyr olja som satan men lätt värt de
dock rymmer ju bara motorerna kring 3 liter så de går ju inte åt så mycket för varje byte dock bör man byta minst varannan tävling
så under en sesång blir de ju några kr
många av dagens oljor är för blaskiga och har man höglyftande kammar så kastar kammen av oljan och här är motulen kanonbra då den nästan klippar fast sig på kammen
sen koxar inte oljan som många andra oljor gör vid högre temperaturer
jag vet att mats appelgren kör med "cuager state " stavfel förmodligen
men den oljan tex eller kendall använder jag mig inte ens oljekannan för att smörja miran med

Postat: mån jun 28, 2010 9:42 am
av Jens Gustavsson
axL_ skrev:Jens Gustavsson skrev:
när man är 19 år så tror endel att man kan allt bäst i värden

sen när man hållit på i många år så bruka man bli mer och mer ödmjuk och förstå att allt inte är så enkelt. jag va säkert lite så själv också i yngre dar

mins turbo bosse sa nån gång när vi i sävar va runt 18år att de ni kallar teorier och funderar och snackar kring det testade vi på rickigt i början av 80 talet

haha som vanligt försöker du göra dig rolig på andras bekostnader när du i stället blundar för problemet
jag om någon hade däremot rolig när jag såg din bil puttra över mållinjen på 18 sek så även fast du är 40 år så borde du kanske ta till dig ett och annat och inte bara stirra dig blind på vad du lärt dig i en lada i sävar med 10 st teoriböcker och tester på en b20
de skrev ju själv i en annan tråd att de är så svårt med höga lyft för att lyftarna inte håller
ja din erfarenhet av de kan ju inte vara så stor då du antagligen inte haft att göra med grejer som kallas kvalite för 5 öre
man kan köra med 40 mm tryckare utan att svetsa in ni bussnigar i toppen utan problem så länge inte kolv och ventil tar i varandra för då
rasar väggarna för tryckaren fort
fråga loggert från boden om du inte tror mig han har kört rallycross i 8 år med samma topp och den är orginal med 40mm tryckare och 16,9 i lyft
de finns väldigt varierende kvalite/vikt på tryckare och pris och man får väl vad man betalar för
trevligt att man kunde underhålla dig på läktaren i piteå
(jag kanske retade dig lite där också så jag får tåla det, men det är bara kul då det kommer från dig)
i övrigt som vanligt så klankar du ned på alla svenska firmor utom unitek, sen tillför du inget i diskussionen förutom tomt skitsnack.
det hör också till att du bryter mot flera av våra forum-regler, bland annat så har du inget riktigt namn, du använder fel ton då du retar upp folk, du har inget inskrivet vart du kommer ifrån och till 99% chans är du redan avstängd härifrån en gång tidigare då du gick under ett annat namn (hk beroende+cristoffersson)
vi håller på att diskutera vad vi ska göra med dig på interna avdelningen. bara så du vet, du kan ju försöka fixa till dessa saker i din profil och i dina inlägg så kanske du har en chans att få vara kvar här.
mvh från jens och resten av moderatorerna på detta forum som försöker hålla en hög nivå på detta forum så att seriösa får lust att skriva här.
Postat: mån jun 28, 2010 12:59 pm
av Kadett4wd
Om Axl_ bara gav fan i personangreppen så tycker jag iallafall det är bra att nån rör om i grytan lite.
Att det är Unitek som är hans religion har vi förstått och börjat ignorera, han lockar inte mig som kund där iaf *S*
Postat: mån jun 28, 2010 4:27 pm
av super7
axL_ skrev:gunnar har tagit fram en del bra saker genom åren men han hänger ju inte med på topp längre tyvärr
Och det grundar du på?
Postat: mån jun 28, 2010 4:50 pm
av Dennis Öhman
super7 skrev:axL_ skrev:gunnar har tagit fram en del bra saker genom åren men han hänger ju inte med på topp längre tyvärr
Och det grundar du på?
Jag kan bara säga: Har gunnar några sm guld sista åren?!?
Postat: mån jun 28, 2010 6:15 pm
av Erland Cox
Jag tycker inte att ni ska vara så känsliga och censurerande på forumet. Att folk tycker olika får man finna sig i. Om någon blir kritiserad är det ju bara att han svarar för sig. Jag hade nån på sporthoj som skrev att han kunde porta en topp jag gjort för 500:-, jag tog nog 3600:-. Det var en 1cyl topp. Jag hittade inlägget genom att jag googlar mitt och firmans namn ibland. Efter att jag skrev i tråden så blev vi bra vänner så det gäller att kunna bemöta kritik. Vem som helst är välkommen att ifrågasätta mig och förhoppnings lär både jag och den andre sig något av det. Sävarforumet är inte betjänt av censur tycker jag. Sen vet väl alla som satt ihop en ny bil att det är sällan det fungerar från början. Mustangen hade väldiga problem från början och det var turbinerna som spökade. Från början körde jag 9.14 och det kvittade vad jag gjorde så gick det inte snabbare. Spragen till statorn var sönder och oljan kokade så oljestickan åkte upp. Jag rev lådan flera gånger innan jag kom på att det var turbinen. Med annan spragless turbin har den gått 8.13 som bäst med samma motor utan gas. Med gas pajar även spragless turbiner, den slirar som fan på filmen från Mantorp.
Tillbaka till ämnet. Var köper man Arrows tryckare? Direkt i England? Jag ska ha såna som passar direkt i toppen, 37mm.
Erland
Postat: mån jun 28, 2010 6:17 pm
av Jens Gustavsson
jag är nära bekant till gunnar och kan meddela att han inte byggt nåra motorer sista åren utan satsat på kamaxel utveckling och sin nya slipmaskin.
gunnar är mer en uppfinnare än en motor byggare nu förtiden.
men jag gissar på att hanns grejor sitter i många motorer i den absoluta toppen i RC mm runt landet än om det kanske inte pratas öppet om det.
vem designar och slipar kammarna på unitec? inte dem själva iallafall.
Postat: mån jun 28, 2010 6:33 pm
av Jens Gustavsson
erland som vi talat om förut via pm så vill vi hålla hårt i de regler om hur vi ska diskutera på detta forum och vilka som får snacka här så att de med vettiga inlägg och skön attityd ska få utrymme att göra seriösa och bra inlägg.
vi försöker hålla krokodilerna borta (stor mun med små öron) så de inte får ta över som på andra forum.
det finns väldigt många grymt duktiga motor mänskor på detta forum som vi vill ska göra inlägg här istället utan att de blir hals huggna av 18 åriga nybörjare med hemlig identitet som gömmer sig bakom datorskärmar.
mig får ni gärna kritisera (ta det i vega tråden bara) men jag blir förbannad då det går ut över vänner och andra företag.
Postat: mån jun 28, 2010 6:58 pm
av Dennis Öhman
Jens Gustavsson skrev:jag är nära bekant till gunnar och kan meddela att han inte byggt nåra motorer sista åren utan satsat på kamaxel utveckling och sin nya slipmaskin.
gunnar är mer en uppfinnare än en motor byggare nu förtiden.
men jag gissar på att hanns grejor sitter i många motorer i den absoluta toppen i RC mm runt landet än om det kanske inte pratas öppet om det.
vem designar och slipar kammarna på unitec? inte dem själva iallafall.
ST designar sina egna kamaxlar och kolvar.. så JA, dom designar själv
Postat: mån jun 28, 2010 6:59 pm
av Smokey
Postat: mån jun 28, 2010 7:24 pm
av Dennis Öhman
Jens Gustavsson skrev:
men jag gissar på att hanns grejor sitter i många motorer i den absoluta toppen i RC mm runt landet än om det kanske inte pratas öppet om det.
Gissar skriver du, okey gissa kan alla..
Men, kan man inte visa resultat istället som visar påståendet axl skrev?
axL_ skrev:gunnar har tagit fram en del bra saker genom åren men han hänger ju inte med på topp längre tyvär men hans grejer brukar vara av bra kvalite ,inge parner kvalite i alla fall
Kanske Gunnar tappat lite sting helt ärligt?
Vet en till stor trimmare, c*******n, som tappat av mycket, nästan lite svammel ibland..
Postat: mån jun 28, 2010 7:40 pm
av Smokey
Dennis Öhman skrev:
ST designar sina egna kamaxlar och kolvar.. så JA, dom designar själv
Märkligt att det då står ENEM på de kamaxlarna som siter i de senaste 4-5 motorerna/topplocken jag/kollega tittat på!!!
Alltså samma företag du vill kasta skit på i inlägget längre ner....
