De finns papper. Och film!Dennis Öhman skrev:Säkert?? Du har inga argument eller bromspapper att visa?Br skrev:Den finns säkert Evo 2,4 på 280 hkr
8v eller 16v till 270 hk?
Det här med kammar är ett intressant ämneB_Christoffersson skrev:givetvis styr ju kammen kompetionenförhållandetp.hedman skrev:ok nu börjar det likna nåt , kompritionen hör ju samman med kammen och ang bränslet så kommer jag att prova ett mekanisk styrda k-jetronic (dubbla) progresift styrda och med trumm spjäll eller vad man kallar dom så det löser sig. Insugs kanalens längd får jag beräkna efter kammaxeln sen får man väl kompromissa lite vi får se.
Efter lite beräkningar så skulle jag klara mig med ca 250 hk om jag väljer 5vxl och ganska tätstegad låda då skulle det gå att åka höga 11or låga 12or. Har kört bilen som den är nu många ggr och jag ligger 0.06 ifrån vad QUATER JR säger menjag måste lura programmet att jag har 10tums slicks i stället för 8tum.
men du måste ju veta vilket verkligt komp du ska lägga dig på låt säga 8,5-1 eller 14,5-1
sen lär du få bygga om toppen rejält för du bör ju ha ett kamlyft som är långt ifrån orginal

Pratade lite med Gunnar i veckan, var en kille/gubbe söderut som beställde en specifik kam till en motor märket av ovesäntligt

Gunnar ville inte slipa den typen av kam, utan det vart lite andra profiler i stället och det vart ju inte bra tyckte killen/gubben motorn gick ju bättre än det var tänkt

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Kom att tänka på en sak efter jag varit in på erlands hemsida och tittat på flödet på b20 toppen.
Åkte till borlänge i slutet av 80talet till ett par bröder som som höll på med
rallycross motorer till volvo .
Dom höll på med en serie toppar som med bibehållen ventilstorlek (antar att det var -73 och senare b20 toppar) så fick dom topparna att flöda mer än dåtidens 46/38.5 toppar genom att fräsa ner ett rör i 45 graders vinkel mot ventil grytan och frångå org insugs kanal ,såg topparna såg riktigt bra ut men vet ej hur det gick sen .Dom hade stående webrar och ej liggande.
Kanske någon vet?
Dom höll på med en serie toppar som med bibehållen ventilstorlek (antar att det var -73 och senare b20 toppar) så fick dom topparna att flöda mer än dåtidens 46/38.5 toppar genom att fräsa ner ett rör i 45 graders vinkel mot ventil grytan och frångå org insugs kanal ,såg topparna såg riktigt bra ut men vet ej hur det gick sen .Dom hade stående webrar och ej liggande.
Kanske någon vet?
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det är en helt vanlig taunus motorp.hedman skrev:ohc moton finns dom i 2.3 eller är dom upp strokad/borrad? , dohc motorn har ju mkt stora kanaler men är dom värdelösa ?

/Andre'
power
-
- Forumsberoende
de har funnits ett repotage i en weels tidning eller bilsport där dom gjort samma sak för säkert 15 år sedanp.hedman skrev:Kom att tänka på en sak efter jag varit in på erlands hemsida och tittat på flödet på b20 toppen.
Kanske någon vet?
jag kommer ihåg att bilen var gul i repotaget och de där hade jag velat se igen
de var dock en b230 topp inte en b20
-
- Forumsberoende
lägg upp de bromspappret och filmen och berätta vars den är bromsadBr skrev:De finns papper. Och film!Dennis Öhman skrev: Säkert?? Du har inga argument eller bromspapper att visa?
jag vet att dom närmar sig 280 hk och de kan säkert finnas någon fåtal som passerat 280 framför allt beronde på vilken bromsbänk/ bromsör man varit hos
men de som är konstigt då är att varken vi eller egmark inte fått en enda 3 liters över 300 utan modifiering
-
- Forumsberoende
jag vet att gunnar inte är någon fantast av höga lyftsuper7 skrev:Det här med kammar är ett intressant ämneB_Christoffersson skrev: givetvis styr ju kammen kompetionenförhållandet
men du måste ju veta vilket verkligt komp du ska lägga dig på låt säga 8,5-1 eller 14,5-1
sen lär du få bygga om toppen rejält för du bör ju ha ett kamlyft som är långt ifrån orginal![]()
Pratade lite med Gunnar i veckan, var en kille/gubbe söderut som beställde en specifik kam till en motor märket av ovesäntligt
Gunnar ville inte slipa den typen av kam, utan det vart lite andra profiler i stället och det vart ju inte bra tyckte killen/gubben motorn gick ju bättre än det var tänktMed en snällare kam....
men nu kan man ju inte säga att motorn gick bättre än de var tänkt om han inte fick prova kammen han skulle beställa först
den kammen hade kanske gjort en ytteligare en förbättring och gett ännu bättre resultat
jag har kollat lite på en av gunnars 16 v som han gjorde till per ollson
som kör rallycross
den motorn fick vi upp pga att den gav för lite effekt och vi byggde en ny men en enorm skillnad framför allt i vrid då de är så Per vill ha sina motorer
en kompis till mig köpte då gamla toppen och monterade den på en 2400
och där gav den inge bra register eller effekt heller tyvär
en av orsakern är för klena kammar och för små kanaler i toppen
vi berättade att den borde uppdateras om den skulle ge ett lyckat resultat men så blev inte fallet tyvär

Denna Unitek toppen klarade precis 220 hkr gänsen... !!! De insatta i topplocks modifiering förstår varför !!!! Nya topplocket med GL Kamaxel levererade 286 hkr i samma bänk. (Bosch) Med Mikuni ett år senare 298 hkr....... OBS att jämföra rullande landsväg med en Statisk bromsning är att jämföra äpplen med päron !! I Gunnars bänk motsvarar detta ca 260-265 hkr med de tester vi har gjort.
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N
Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
Det måste vara Bamazonen du menar. Göran på GMT byggde toppen. Han äger numera bilen. Det ska bli spännande att följa bilens fortsatta öde. Göran är mycket duktig på motorer, och det kommer att uppdateras under huven, var så säkra....B_Christoffersson skrev:de har funnits ett repotage i en weels tidning eller bilsport där dom gjort samma sak för säkert 15 år sedanp.hedman skrev:Kom att tänka på en sak efter jag varit in på erlands hemsida och tittat på flödet på b20 toppen.
Kanske någon vet?
jag kommer ihåg att bilen var gul i repotaget och de där hade jag velat se igen
de var dock en b230 topp inte en b20
http://www.goransgarage.com/
Jag kör en ballanserad standard b234-botten, egenportad topp (första gångsfilare) som MHR här på forumet har snyggat till, eftermarknads kammar 280 gr, 11.7 i lyft, insug och grenrör beräknat av MHR, ms sprut........
Körs på e85 mappad på gata. Ger upskattningsvis 250hk.
Då ser jag inga svårigheter i valet mellan 8v och 16v.
Motorn körs i en super 7:a och målet är en hög 11:a på action meet.
Körs på e85 mappad på gata. Ger upskattningsvis 250hk.
Då ser jag inga svårigheter i valet mellan 8v och 16v.
Motorn körs i en super 7:a och målet är en hög 11:a på action meet.

-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Menar du att det skulle vara några problem att få över 300 hästar med en EVO topp på en 3 liters motor? Vi har bromsat en 2,8 till 357 hästar men den var rejält modifierad. Motorn var även rakställd och insugen uträtade och kortade. Vet inte hur rätt bänken visar men en original B20 bromsar strax över 80 hästar i den.B_Christoffersson skrev:lägg upp de bromspappret och filmen och berätta vars den är bromsadBr skrev: De finns papper. Och film!
jag vet att dom närmar sig 280 hk och de kan säkert finnas någon fåtal som passerat 280 framför allt beronde på vilken bromsbänk/ bromsör man varit hos
men de som är konstigt då är att varken vi eller egmark inte fått en enda 3 liters över 300 utan modifiering
Erland.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:

Här är en tidigare bromsning från TS motor tagen från en film jag har som jag aldrig lagt har upp. Det nämns inte vid vilket varvtal motorn ger max effekt men de varvar den till 8000 så jag gissar på runt 7500. Efter detta så gjordes insugningskanalen större vid två tillfällen och det gav mer effekt var gång. Tror det var 44-45 mm i inloppet sista gången. Jag är inte sugen på att lägga upp filmen för i princip allt måste redigeras och inget vettigt sägs.
Erland.