Postat: lör jul 17, 2010 7:44 pm
De finns papper. Och film!Dennis Öhman skrev:Säkert?? Du har inga argument eller bromspapper att visa?Br skrev:Den finns säkert Evo 2,4 på 280 hkr
Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
De finns papper. Och film!Dennis Öhman skrev:Säkert?? Du har inga argument eller bromspapper att visa?Br skrev:Den finns säkert Evo 2,4 på 280 hkr
Det här med kammar är ett intressant ämneB_Christoffersson skrev:givetvis styr ju kammen kompetionenförhållandetp.hedman skrev:ok nu börjar det likna nåt , kompritionen hör ju samman med kammen och ang bränslet så kommer jag att prova ett mekanisk styrda k-jetronic (dubbla) progresift styrda och med trumm spjäll eller vad man kallar dom så det löser sig. Insugs kanalens längd får jag beräkna efter kammaxeln sen får man väl kompromissa lite vi får se.
Efter lite beräkningar så skulle jag klara mig med ca 250 hk om jag väljer 5vxl och ganska tätstegad låda då skulle det gå att åka höga 11or låga 12or. Har kört bilen som den är nu många ggr och jag ligger 0.06 ifrån vad QUATER JR säger menjag måste lura programmet att jag har 10tums slicks i stället för 8tum.
men du måste ju veta vilket verkligt komp du ska lägga dig på låt säga 8,5-1 eller 14,5-1
sen lär du få bygga om toppen rejält för du bör ju ha ett kamlyft som är långt ifrån orginal
Det är en helt vanlig taunus motorp.hedman skrev:ohc moton finns dom i 2.3 eller är dom upp strokad/borrad? , dohc motorn har ju mkt stora kanaler men är dom värdelösa ?
de har funnits ett repotage i en weels tidning eller bilsport där dom gjort samma sak för säkert 15 år sedanp.hedman skrev:Kom att tänka på en sak efter jag varit in på erlands hemsida och tittat på flödet på b20 toppen.
Åkte till borlänge i slutet av 80talet till ett par bröder som som höll på med
rallycross motorer till volvo .
Dom höll på med en serie toppar som med bibehållen ventilstorlek (antar att det var -73 och senare b20 toppar) så fick dom topparna att flöda mer än dåtidens 46/38.5 toppar genom att fräsa ner ett rör i 45 graders vinkel mot ventil grytan och frångå org insugs kanal ,såg topparna såg riktigt bra ut men vet ej hur det gick sen .Dom hade stående webrar och ej liggande.
Kanske någon vet?
lägg upp de bromspappret och filmen och berätta vars den är bromsadBr skrev:De finns papper. Och film!Dennis Öhman skrev: Säkert?? Du har inga argument eller bromspapper att visa?
jag vet att gunnar inte är någon fantast av höga lyftsuper7 skrev:Det här med kammar är ett intressant ämneB_Christoffersson skrev: givetvis styr ju kammen kompetionenförhållandet
men du måste ju veta vilket verkligt komp du ska lägga dig på låt säga 8,5-1 eller 14,5-1
sen lär du få bygga om toppen rejält för du bör ju ha ett kamlyft som är långt ifrån orginal![]()
Pratade lite med Gunnar i veckan, var en kille/gubbe söderut som beställde en specifik kam till en motor märket av ovesäntligt
Gunnar ville inte slipa den typen av kam, utan det vart lite andra profiler i stället och det vart ju inte bra tyckte killen/gubben motorn gick ju bättre än det var tänktMed en snällare kam....
Det måste vara Bamazonen du menar. Göran på GMT byggde toppen. Han äger numera bilen. Det ska bli spännande att följa bilens fortsatta öde. Göran är mycket duktig på motorer, och det kommer att uppdateras under huven, var så säkra....B_Christoffersson skrev:de har funnits ett repotage i en weels tidning eller bilsport där dom gjort samma sak för säkert 15 år sedanp.hedman skrev:Kom att tänka på en sak efter jag varit in på erlands hemsida och tittat på flödet på b20 toppen.
Åkte till borlänge i slutet av 80talet till ett par bröder som som höll på med
rallycross motorer till volvo .
Dom höll på med en serie toppar som med bibehållen ventilstorlek (antar att det var -73 och senare b20 toppar) så fick dom topparna att flöda mer än dåtidens 46/38.5 toppar genom att fräsa ner ett rör i 45 graders vinkel mot ventil grytan och frångå org insugs kanal ,såg topparna såg riktigt bra ut men vet ej hur det gick sen .Dom hade stående webrar och ej liggande.
Kanske någon vet?
jag kommer ihåg att bilen var gul i repotaget och de där hade jag velat se igen
de var dock en b230 topp inte en b20
Menar du att det skulle vara några problem att få över 300 hästar med en EVO topp på en 3 liters motor? Vi har bromsat en 2,8 till 357 hästar men den var rejält modifierad. Motorn var även rakställd och insugen uträtade och kortade. Vet inte hur rätt bänken visar men en original B20 bromsar strax över 80 hästar i den.B_Christoffersson skrev:lägg upp de bromspappret och filmen och berätta vars den är bromsadBr skrev: De finns papper. Och film!
jag vet att dom närmar sig 280 hk och de kan säkert finnas någon fåtal som passerat 280 framför allt beronde på vilken bromsbänk/ bromsör man varit hos
men de som är konstigt då är att varken vi eller egmark inte fått en enda 3 liters över 300 utan modifiering