Sida 3 av 3
Postat: mån aug 16, 2010 4:18 pm
av Fredrik Eriksson
SWR skrev:Annen kam... porting... Er ikke så mye annet som påvirker.
Bytte ifrån original T-kam till en V-kam och det gjorde inte mkt skillnad? Men man kanske måste köpa en riktigt turbo kam iannan det blir någon skillnad?
Postat: tor aug 19, 2010 2:30 pm
av Bangman
Har også problemer med surge på lavt turtall på min motor, B21 med 398 topp og A kam T3\T4 turbo og Megasquirt.. Vil tippe at surgeproblemet ditt blir mye bedre med en litt bedre kam! Ikke nødvendigvis noe ekstrem kam, men en K-kam hadde sikkert vært godt nok!
Min motor visste jeg at jeg kom til å ha surgeproblemer på ved lavt turtall. Dette mye pga original topp og volumet.
Kan du kansje si litt mere om resten av motoren din ? Forresten, hvor henter du trykket til wastegate ?
Postat: fre aug 20, 2010 6:04 pm
av Fredrik Eriksson
Bangman skrev:Har også problemer med surge på lavt turtall på min motor, B21 med 398 topp og A kam T3\T4 turbo og Megasquirt.. Vil tippe at surgeproblemet ditt blir mye bedre med en litt bedre kam! Ikke nødvendigvis noe ekstrem kam, men en K-kam hadde sikkert vært godt nok!
Min motor visste jeg at jeg kom til å ha surgeproblemer på ved lavt turtall. Dette mye pga original topp og volumet.
Kan du kansje si litt mere om resten av motoren din ? Forresten, hvor henter du trykket til wastegate ?
Original B230FT med 530 topp. Körde med V-kam och sen var det inte så mkt annat gjort åt motorn. Annars 3"avgas, öppet luftfilter, viking-chip, resten original.
Jag hade slangen ner till wg-klockan på insuget. Men pratade med så många om just det och det skulle inte ha så stor betydelse.
Har iallafall lämnat in turbon nu så det skall bytas kompressor på den. Orka fan inte med att ha det här problemet då bilen används som bruks-bil också. Återstår att se nudå om det blir något bättre då jag får tillbaks turbon.
Skulle bli största T03 kompressorn, så får väl se vad det blir för skit

Postat: lör aug 21, 2010 2:35 pm
av Big Al
-
Postat: mån aug 23, 2010 12:21 am
av Fredrik Eriksson
Big Al skrev:VolvoFreddan skrev:Jag hade slangen ner till wg-klockan på insuget. Men pratade med så många om just det och det skulle inte ha så stor betydelse.
Jag hoppas att du har slangen FÖRE spjällhuset annars är det därför du har dessa surgeproblem och det är inte fel på turbon då.
Har testat med slangen både på insuget & att ha det på tryck-röret direkt efter turbon...
Turbon går i surge ändå.
Postat: mån aug 23, 2010 9:28 am
av Casal
Vad är surge? Aldrig hört tidigare.
Postat: mån aug 23, 2010 9:48 am
av ogge
jag tror fortfarande på turbo byte till typ en kkk27 med anti surge kåpa
borde räcka till din motor och fortfarande inte vara tungsnurrad
Postat: mån aug 23, 2010 7:06 pm
av fugazi
Casal skrev:Vad är surge? Aldrig hört tidigare.
En googlesökning ger
Ungefär 76 100 000 resultat (0,91 sekunder)
Postat: mån aug 23, 2010 9:19 pm
av Fredrik Eriksson
ogge skrev:jag tror fortfarande på turbo byte till typ en kkk27 med anti surge kåpa
borde räcka till din motor och fortfarande inte vara tungsnurrad
Har lämnat in turbon till Turbo Tech, han håller på att byta kompressor.
Största T03 kompressorn skulle han sätta dit. Sen hur fan det blir vet jag inget om, men jag hoppas han vet
Kör väl med den turbon tills det havererar eller nått... Sen får nog ett 19T ta plats.
Casal skrev:Vad är surge? Aldrig hört tidigare.
Surge är när turbon ger mer luft än vad motorn kan ta emot, vilket resulterar i att luften vänder/stannar typ vid spjället. Går tillbaka emot turbon/stannar turbon genom att kompressorn tappar greppet om luften, turbon ger ett "tjoff,tjoff,tjoff" ljud ifrån sig.
Och det blir bara skit.. Är väl lite enkelt beskrivet. Finns säkert andra som kan beskriva det mer exakt.
Postat: tis sep 07, 2010 11:41 pm
av Fredrik Eriksson
Jah nu sitter turbon på plats iallafall.
Nyrenoverad och med en annan kompressor. Nu funkar allt som det ska.
Tänkte bara berätta att det blev lösningen på mitt problem med surge iallafall...
Mvh